11- veckors valp med diarré hur länge vänta?

eldkyss

Trådstartare
Vår 11 veckorsvalp har vi haft i en vecka nu. Hon började i torsdags att ha diarré och bajsar färre gånger än vanligt.

Allmäntillståndet är bra, lika pigg och glad som vanligt och god aptit

Hon dricker iofs lite dåligt , det har hon gjort sen vi fick hem henne, så vi brukar hälla på en del vatten på maten , samt att hon haft en begynnade uvi

så vi petar i henne vatten flera gånger om dagen och hon dricker med god aptit när vi har ytterst lite buljong i, vi ger även c vitamin i vattnet.


Det jag vill säga med detta är att hon får i sig vätska så hon är inte uttorkad.

Men tillbaks till diarrén: I torsdags så bajsade hon lös avföring med slem i.

Sedan går hon några steg och sätter sig och klämmer ut ytterliggare lite diarré.


Vi började då att ge henne kokt ris med kokt kyckling så det är de enda hon äter nu sen i torsdags 3 portioner om dagen. Hon har ingen slem i avföringen längre men den är fortfarnade lös.




Igår bajsade hon bara 2 gånger och hon brukar bajsa tre gånger om dagen. Fortfarande lika pigg och glad med god aptit.


Jag avmaskade henne med banminth i onsdags (dagen innan hon fick diarré) Uppfödaren har aldrig avmaskat henne en enda gång:eek: kan de bero på att hon har mycket mask som hon bajsar löst nu efter avmaskningen?



Hon är normal i hull och pälsen är fin.

Orolig som man är så går man ju och funderar på om hon kan fått i sig nåt.. corp al?

Men då borde väll de även märkas på allmäntillståndet?


Är det någon som vart med om liknande efter avmaskning med banminth? (står inga biverkningar på informtionssedeln. )



Funderar på om ja skall vänta till onsdag och är hon inte bättre då kanske åka in med henne?

Det kan väll ta några dagar innan diarrén ger med sig om de nu bara är så enkelt att hon har vanlig magsjuka.


Hon var jätte bra i magen när hon kom till oss.


Jag har stomax pulver hemma , det är ett pulver som är likande canikur är det värt att ge henne lite eller skall ja vänta?
 
Sv: 11- veckors valp med diarré hur länge vänta?

Skulle inte vänta tills onsdag, ring direkt i morgon o hör.
Har aldrig hört om biverkningar av Banminth, o andra sidan har jag aldrig haft en valp som inte varit avmaskad vid leverans, har den stora mängder mask så borde ni ju ha sett det i avföringen?

Vad gäller ris så skall det vara kokt i dubbla mängden vatten o längre tid, men det visste du kanske?
Du kan även ge kokt vit fisk, eller fiskbullar, se upp för saltet bara, o andra sidan behöver en valp med diarée en del salt för att inte få fel på elektrolytbalansen.

Vad är det för vitaminer ni ger i vattnet (gick inte att se/läsa).
Hoppas på snar återhämtning så att eran vappe blir frisk!
 
Sv: 11- veckors valp med diarré hur länge vänta?

jaha, nej det hade jag ingen aning om att man skulle koka riset i dubbelt med vatten, veterinären sa bara " ge kokt ris och kokt kyckling el kokt fisk"

men nu har ja satt på en ny laddning ris med dubbelt med vatten iallafall:) Tack!

Nu bajsade hon faktisk bättre konsistens, nu va de fortfarande löst, men ej rinnande, nu va de mer korvar som kom och de va rejält. Kanske en liten ljusning? *hoppas* såg aningen lite slem i faktikt. sedan såg jag en ytterst knappt synbar prick som var blodfärgad.. man fick verkligen disikera bajset för att upptäcka den. Men kan de inte vara så om tjocktarmen är irriterad? Hittar inga maskar i iallafall.

Men som sagt om de skulle vara så att hon fått sig nåt föremål så borde hon väll kräkas och dessutom vara slö? Hon är nämligen hur pigg och busig som hellst:laugh:

Jo ja ringer i morgon och bara hör vad dom tycker, får nog ingen ro annars.

jo vi ger lite c-vitamin i vattnen för att förebygga en ev uvi som vi trodde va på gång.
 
Sv: 11- veckors valp med diarré hur länge vänta?

Diaree är en ganka vanlig "biverkning" på avmaskning, och speciellt om dom har mask! så är hunden pigg och inte har rinnande diaree skulle jag avakta med att gå till vet, men har valpen fortfarande diaree nästa vecka gå och kolla för att vara säker...............
 
Sv: 11- veckors valp med diarré hur länge vänta?

Fast när det gäller små valpar så är inte det viktiga om diarrén orsakas av något vanligt eller ovanligt. Små valpar kan väldigt lätt bli uttorkade och det kan vara riktigt farligt för en valp.

Eldkyss: Jag håller med om att det är bra att ringa till veterinären för att få råd redan på måndag. :)
 
Sv: 11- veckors valp med diarré hur länge vänta?

det kurrar en hel del i magen på henne, tyder de på nåt särskilt?
 
Sv: 11- veckors valp med diarré hur länge vänta?

igår kväll blev paddy ännu bättre i magen :-) och idag ännu bättre :) Ingen mer diarré:laugh: fortsätter med ris ett tag till, men snart borde ja väll kunna blanda i hennes torrfoder lite efter hand?
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
366
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa Jag har skrivit här innan om min 5 åriga Border Collie hane som får katastrofal diarré var 4-6 vecka. Vissa gånger är han så dålig att...
2
Svar
20
· Visningar
3 409
Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 249
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
14 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp