11-årig flicka hängdes ut i ridkretsar: ”Mycket elakheter”

Med tanke på att en förälder jag pratade med trodde att 50km/h var samma som 50 mil/h så är det lätt att förstå varför det är svårt att lära barn och unga att bli trevliga vuxna.

Vi försöker jobba med regeln om tre, när det kommer till sociala interakationer:
1, är det snällt?
2, är det nödvändigt?
3, är det rätt tid och plats?

Om inte svaret är ja på minst två så skall det inte sägas/postas. Dock har eleverna väldigt svårt för 2 och 3. ("ja men, är han dum i huvudet så måste jag få säga det till honom").

Hos vuxna som beter sig så här tror jag också att det är en viss del avundsjuka i grunden. De kan inte hantera sådana känslor och ballar ur.

Han kanske äntligen hittat en plats vilken är viktig och gör skillnad.
https://www.tidningenridsport.se/blogg/ponnypappan-om-en-skandal-som-inte-far-upprepas/
den häsr texten om en händelse är ju hemsk mot den stackars flickan som då uppenbarligen inte var hans dotter som det var förra gången han klagade.

Jag personligen har aldrig gillat hans inlägg på tidningen ridsport eftersom han har försökt ta en roll som en ponnymamman-wannabee utan att överhuvudtaget fatta någonting.

Jag upplever att nu äntligen hittar han en plats som en iakttagande vuxen kompetent outsider med viss kunskap om ridsport och övrig sport. Typ eller någonting liknande. Jag kommer inte diskutera dessa ord, det är min nuvarande åsikt.

Tidigare har jag bara tyckt att varför ska han ha lön för att göra skitkrönikor av helgandet av sin familj och hur mycket ork och pengar de har och hur duktiga de är. Det finns så många sådana inom ridsporten så de har jag sett alltid nu och förr, dvs folk med pengar. Jag har tänkt att jag är inte målgruppen utan någon annan så visst någon tycker att det är viktigt eller är släkt. Jag skriver så här, många av de tidigare bloggkrönikor har ju mest varit skrytsamma instagraminlägg om familjen och vissa inslag av beundran med förkärlek för ledare och duktiga manliga elitryttare utan att fatta någonting om något.

Är jag elak? Men han är inte ungdomsryttare utan en utbildad, erfaren , välbetald journalist. Jag finner att äntligen hittar han en roll som kan bidra positivt till aktivt förändringsarbete. Kanske blir han hästmänniska till slut ändå. Han får nog hänga i några år eller decennier till. 🤪😝😜

https://www.tidningenridsport.se/blogg/ponnypappan-om-en-skandal-som-inte-far-upprepas/
den häsr texten om en händelse är ju hemsk mot den stackars flickan som då uppenbarligen inte var hans dotter som det var förra gången han klagade.

Jag personligen har aldrig gillat hans inlägg på tidningen ridsport eftersom han har försökt ta en roll som en ponnymamman-wannabee utan att överhuvudtaget fatta någonting.

Jag upplever att nu äntligen hittar han en plats som en iakttagande vuxen kompetent outsider med viss kunskap om ridsport och övrig sport. Typ eller någonting liknande. Jag kommer inte diskutera dessa ord, det är min nuvarande åsikt.

Tidigare har jag bara tyckt att varför ska han ha lön för att göra skitkrönikor av helgandet av sin familj och hur mycket ork och pengar de har och hur duktiga de är. Det finns så många sådana inom ridsporten så de har jag sett alltid nu och förr, dvs folk med pengar. Jag har tänkt att jag är inte målgruppen utan någon annan så visst någon tycker att det är viktigt eller är släkt. Jag skriver så här, många av de tidigare bloggkrönikor har ju mest varit skrytsamma instagraminlägg om familjen och vissa inslag av beundran med förkärlek för ledare och duktiga manliga elitryttare utan att fatta någonting om något.

Är jag elak? Men han är inte ungdomsryttare utan en utbildad, erfaren , välbetald journalist. Jag finner att äntligen hittar han en roll som kan bidra positivt till aktivt förändringsarbete. Kanske blir han hästmänniska till slut ändå. Han får nog hänga i några år eller decennier till. 🤪😝😜
Nja, skulle inte, och kommer inte, jämföra honom med ponnymamman, snarare den som bloggade under epitetet ponnypappan (tror jag?) innan honom, som var pojkvän till en ryttare men som slutade när det tog slut i relationen (någon som kommer ihåg denna bloggare?). Men jag tror många gillade ponnypappan från början just för att hen inte skröt om sina pengar etc. Det var mer en vanlig familj, med vanliga ponnyer vilket ändå får betraktas som ovanligt i dagens media, det är mest de som sitter på halvmiljonponnyer och som har råd till tävlingsliv och dyra meetings varenda helg som visar upp sig i media och som media och de stora inflytelserika hästföretagen väljer att visa upp. Hur det än är har de flesta av oss inte råd att köpa alfabbussar eller ponnyer för 200> och uppåt och många har inte möjlighet att åka på meeting som lätt drar iväg upp till över 5000 kronor per meeting varje helg, har man råd med något meeting får man ofta planera med semester och pengar till ett - ett par om året och kanske ställa in andra semesterresor, det är dock i medierna lätt att tro att alla på ponny rider dyra meetings och kör omkring med nyaste hästlastbilen utifrån vad som visas upp. Från början var ju hans blogg om en ponnyfamilj utan de där stora pengarna som försökte stötta sina barn i vad de ville göra vilket kändes trevligt som motsats till alla de här riktigt rikemansfamiljerna (observera att det här är ett konstaterande, ingen avundsjuka, vi har under åren fått många fina vänner på tävlingsbanorna som rider meetings mer eller mindre varje helg och köper färdiga ponnyer, men det är inte riktigt samma liga när dottern sitter på sin 35.000 kronors problemponny som hon ändå gjort det bra med och rider mot kompisens 700.000 kronors ponny, även om hon vet att det liv hon har fått med hästar speglar många tävlingsryttares och är betydligt bättre än många ridskoleryttare som aldrig får egen ponny så är det ju familjen som tävlar ofta och har råd att köpa 700.000 kronors ponnyn som syns i media).

Sedan vet jag ju vad de betalade för den ena av de ponnyer de köpt därefter, så de räknas nog inte riktigt in bland de som sitter på vanliga ponnyer längre som "alla" har råd med och då är det nog inte jättekonstigt att han behöver en ny nisch. Jag tycker dock det är BRA att han reagerar dock, och har också en gedigen erfarenhet från andra sporter att luta sig mot och kunna jämföra. Jag som också har stor erfarenhet av att träna barn i andra sporter, slutar aldrig att förundras över den vuxenmobbing som faktiskt pågår mot barn varje dag och den avundsjuka som faktiskt finns inom ponnysporten, ovan nämnda länk är väl ett bra exempel på det. Regler är regler såklart, men som förälder kan man ju faktiskt tala om det innan, inte använda sig av en anmälan efteråt bara för att ens eget barn förlorade, vad sjutton lär vi våra barn av det?

Den situation du länkade till är bara att beklaga och där har ponnypappan fullkomligt rätt anser jag. Som sagt, regler är regler men någon måtta får det vara hur man hanterar barn. Ridsporten är en av få sporter där man behandlar alla lika och det inte finns någon tanke på att följa idrottsförbundets "barn ska idrotta på barns vis", barn och ungdomsidrott SKA INTE egentligen bedrivas på samma sätt som vuxenidrott, man ska ta hänsyn till barnets ålder. Att utsätta den flicka för den stress som det här innebar är inte humant och det hade kunnat gjorts på ett betydligt bättre sätt än det gjordes i situationen. Det finns faktiskt ingen argument eller ursäkt till det beteendet av vuxna människor.

Jag håller med om att det var lite klumpigt att berätta om diskvalificeringen i högtalarna på prisutdelningen, men samtidigt får man ju tänka på att det inte är proffs som ordnar ponnytävlingar.

Hela världen är det väl inte? Lite klumpigt, men inte katastrof. Det är väl föräldrarna till den diskvalificerade ryttaren som får ta på sig att inte ha läst reglerna och låtit barnet tävla med otillåtna skydd. Och de lär väl inte göra om misstaget, tänker man.

Tävla med otillåtna hjälpmedel är ju fusk, och fuskar man får man inte vara med. Så är ju all idrott, och som förälder har man väl ett ansvar att hjälpa barnet följa reglerna, så man slipper bli diskad?

Jag håller med om att det var lite klumpigt att berätta om diskvalificeringen i högtalarna på prisutdelningen, men samtidigt får man ju tänka på att det inte är proffs som ordnar ponnytävlingar.

Hela världen är det väl inte? Lite klumpigt, men inte katastrof. Det är väl föräldrarna till den diskvalificerade ryttaren som får ta på sig att inte ha läst reglerna och låtit barnet tävla med otillåtna skydd. Och de lär väl inte göra om misstaget, tänker man.

Tävla med otillåtna hjälpmedel är ju fusk, och fuskar man får man inte vara med. Så är ju all idrott, och som förälder har man väl ett ansvar att hjälpa barnet följa reglerna, så man slipper bli diskad?
Jag som var där kan nog säga att det var INGEN förutom möjligen domaren eller föräldern som anmälde som kände oss väl tillmods. Det var en fruktansvärd sågning av barnet. Det är heller ingen som har sagt att det inte var rätt att diska. Att behandla ett BARN så här dock finns det ingen anledning till alls att göra. Förövrigt är regeln ny med bakskydden, ibland missar man saker. Det må så vara och det må så vara att det förenas med diskning även om jag kan känna att det borde finnas grader i helvetet också, men som sagt. Du var inte där förmodar jag. Det var faktiskt jag och det var en bedrövlig behandling av tjejen, inte dennes mamma som bär det gröna kortet och är ansvarig, utan tjejen.

Håller helt med i det @Cambrie skriver och tycker att det var huvudet på spiken.

Man måste ju kunna kritisera dagens kultur på något sätt. Det här fenomenet att man köper svindyra ponnyer och drar rätt ut på tävlingsbanan innan man lärt känna varandra (eller ännu bättre - låna den av en kompis i princip bara för tävling) tex gör mig helt galen för det blir sällan bra ridning. Hästarnas välmående och behandlingen de får av barn måste ändå gå före att alltid behandla barn med silkeshandskar. Sen att hänga ut det här barnet på prisutdelningen däremot låter ju verkligen illa skött.

Jag som var där kan nog säga att det var INGEN förutom möjligen domaren eller föräldern som anmälde som kände oss väl tillmods. Det var en fruktansvärd sågning av barnet. Det är heller ingen som har sagt att det inte var rätt att diska. Att behandla ett BARN så här dock finns det ingen anledning till alls att göra. Förövrigt är regeln ny med bakskydden, ibland missar man saker. Det må så vara och det må så vara att det förenas med diskning även om jag kan känna att det borde finnas grader i helvetet också, men som sagt. Du var inte där förmodar jag. Det var faktiskt jag och det var en bedrövlig behandling av tjejen, inte dennes mamma som bär det gröna kortet och är ansvarig, utan tjejen.
Optimalt är det väl inte, men inte hela världen heller. Det är väl ändå ett val att låta sitt barn tävla, och då får man följa reglerna? Det är såklart surt att bli diskad, men det viktiga är väl ändå själva rundan man gjorde, inte rosetten.

Bäst hade väl varit att ta upp det personligen med överdomaren senare, snarare än att skriva på nätet om hur fel det minsann var. Känns lite som en storm i ett vattenglas, det var ju bara en ponnytävling. Det kan omöjligt vara så viktigt.

Optimalt är det väl inte, men inte hela världen heller. Det är väl ändå ett val att låta sitt barn tävla, och då får man följa reglerna? Det är såklart surt att bli diskad, men det viktiga är väl ändå själva rundan man gjorde, inte rosetten.

Bäst hade väl varit att ta upp det personligen med överdomaren senare, snarare än att skriva på nätet om hur fel det minsann var. Känns lite som en storm i ett vattenglas, det var ju bara en ponnytävling. Det kan omöjligt vara så viktigt.
Gud vilken otrevlig syn du har på hur man behandlar barn. Det märks fruktansvärt tydligt att du inte var där. Inte ens paragrafryttarna som var där var väl till mods av den behandling FLICKAN fick, INTE föräldern. Usch. Vilken inställning. Du missar poängen totalt i övrigt. Poängen var INTE att tjejen blev avstängd.

Självklart är det inte hela världen. Det är det så klart inte någon gång att bli totalt nersågad till knäna. Oavsett situation.

Och tro mig. Domaren och tävlingsledningen fick nog höra en hel del från ganska många efter. Klart som fan man inte behandlar ett barn på det sättet, även om det bara är en tävling. Jag tycker det är bra att sådant här kommer upp och jag tycker inte man förlöjligar en tioåring inför fullsatta läktare som du verkar tycka.

Är inte du lärare? Hade du tyckt det vore ok att tala om hur värdelös en tioåring är inför hela skolan för den stammar under en teaterpjäs? För det var vad som hände här. Och det pågick hur länge som helst.

Senast ändrad:

För ett barn som utsats för det är det förmodligen just hela världen. Ocg det riskerar att bli ett trauma för livet.

Det är högst tveksamt att barnet medvetet fuskat.

Och ja som förälder eller annan vuxen som är med så har man ansvaret. Här får barnet ta mer än hela smällen. Det är säkert jobbigt nog att bli av med segern. Att bli offentligt förnedrad och först få vinsten och sen bli bli av med den och tvingas gråta inför alla. Det är direkt elakt. Det krävs inte proffs för att inse att det är fel sätt. Det räcker med en aning medkänsla.

Så barnet ska hånnas offentligt och domaren ska skonas och man tar det diskret?

Så barnet ska hånnas offentligt och domaren ska skonas och man tar det diskret?
+1 på den.

kl Jag kan dessutom säga att det är sällan svart eller vitt enligt reglementet, det har till exempel hänt, mer än en gång, när vi varit ute med orutinerade ponnyer på lokala att barn som är orutinerade får starta om om de rider igenom starten innan de fått signal, eller lägger en volt mot första hindret. Det har också hänt att dessa, som då borde uteslutas enligt reglementet, har gått in och vunnit och tagit segern från någon annan.

Som sagt. Det är inte hela världen och nog kan jag tycka, liksom idrottsförbundet, att BARN ska ha den förmånen att man faktiskt hellre friar än fäller när det handlar om yngre barn. MEN, regler är regler och det är domaren som dömer, så det är INGEN vad jag har sett som säger något om att denna tjej blev av med förstapriset (och det säger de själva också så det är liksom inget snack om just den delen var rätt eller fel). Utan det är behandlingen av barnet det handlar om. Det är inte bara klumpigt, det är fruktansvärt illa av vuxna att behandla barn så. Hade det hänt något liknande i en skola till exempel är jag ganska säker på att läraren minst fått en varning, kanske till och med blivit avstängd. Men det är ju svårt att veta för någon som inte själv var på plats.

Kan väl dock också tycka att det som sagt finns grader i helvetet, det är en sak att bli avstängd för att man varit elak mot sin häst i besvikelsen som ryttare till exempel, och en helt annan sak att mamma har tolkat reglementet fel och satt på bakbensskydd med fel knäppe och ungen blir halshuggen på grund av det. En regel som dessutom är ny i år. Vi har ridit med liknande bakbensskydd och fått okejjat av ena domaren på stor nationell tävling och inte okejjat av andra på mindre lokal tävling. Vi slapp bli anmälda, och har valt att vara utan bakbensskydd vilken vi vet många andra har valt också eftersom det är lite svårt att tolka, men det gynnar ju egentligen inte hästvälfärden det heller, så det argumentet faller ju också.

(och, just anmälningar bakom ryggen är ett jätteproblem, det gjorde troligen ingenting för ritten att tjejen red med dessa skydd, varför anmäla alls för? Om det nu inte är hela världen och det är ritten som det handlar om? Jag har också sett felaktig utrustning på tävlingar, ibland struntar jag i det och ibland tar jag ett snack med föräldrarna innan de startar, vad vinner man på att springa runt och anmäla liksom? Det visar bara vilken missunnsam och tragisk sport det faktiskt är rent krasst).

Vad är det för ny regel för ponnyskydd från i år?

Är inte du lärare? Hade du tyckt det vore ok att tala om hur värdelös en tioåring är inför hela skolan för den stammar under en teaterpjäs? För det var vad som hände här. Och det pågick hur länge som helst.

Är du allvarlig? Vad skulle fel bakbensskydd ha och göra med att man skulle vara värdelös? Och varför pågick det hur länge som helst? Vad var det för dårar egentligen? Jag hoppas att dom blev anmälda till disciplinnämnden. Det var det värsta jag har hört.

Är du allvarlig? Vad skulle fel bakbensskydd ha och göra med att man skulle vara värdelös? Och varför pågick det hur länge som helst? Vad var det för dårar egentligen? Jag hoppas att dom blev anmälda till disciplinnämnden. Det var det värsta jag har hört.
Det hoppas jag gjordes. Att man tolkar TR fel eller till och med missar en regel må vara en sak att man får ta konsekvenserna, men det sätt det gjordes på ska inte vara en av de konsekvenserna gentemot barnet i fråga.
Vad är det för ny regel för ponnyskydd från i år?
Du har rätt, det är ingen ny regel, bara oliktolkad av olika domare och tydliggjord i år (vilket gjort att många faktiskt ridit med fel knäppning och tagit av den, det har varit upp till diskussion i flera grupper. Uppenbarligen kan jag inte reglementet själv utantill heller ;)).

Du har rätt, det är ingen ny regel, bara oliktolkad av olika domare och tydliggjord i år (vilket gjort att många faktiskt ridit med fel knäppning och tagit av den, det har varit upp till diskussion i flera grupper. Uppenbarligen kan jag inte reglementet själv utantill heller ;)).
Ja då förstår jag lite bättre. Tittade i markupversionen och kunde bara se förmildrande regeländringar i år och blev lite fundersam.

Sen om jag ska vara ärlig förstår jag inte riktigt varför benskyddsreglerna upplevs svåra. De har väl funnits i uppåt tio år med oelastisk kardborre utan "pullback" på ponny?

Ja då förstår jag lite bättre. Tittade i markupversionen och kunde bara se förmildrande regeländringar i år och blev lite fundersam.

Sen om jag ska vara ärlig förstår jag inte riktigt varför benskyddsreglerna upplevs svåra. De har väl funnits i uppåt tio år med oelastisk kardborre utan "pullback" på ponny?
Vi har haft något som vi trodde var oelastiskt, som som sagt blivit godkänt av den ena domaren men inte den andra. Så tydligen är det svårt även för domarna.

+1 på den.

kl Jag kan dessutom säga att det är sällan svart eller vitt enligt reglementet, det har till exempel hänt, mer än en gång, när vi varit ute med orutinerade ponnyer på lokala att barn som är orutinerade får starta om om de rider igenom starten innan de fått signal, eller lägger en volt mot första hindret. Det har också hänt att dessa, som då borde uteslutas enligt reglementet, har gått in och vunnit och tagit segern från någon annan.

Som sagt. Det är inte hela världen och nog kan jag tycka, liksom idrottsförbundet, att BARN ska ha den förmånen att man faktiskt hellre friar än fäller när det handlar om yngre barn. MEN, regler är regler och det är domaren som dömer, så det är INGEN vad jag har sett som säger något om att denna tjej blev av med förstapriset (och det säger de själva också så det är liksom inget snack om just den delen var rätt eller fel). Utan det är behandlingen av barnet det handlar om. Det är inte bara klumpigt, det är fruktansvärt illa av vuxna att behandla barn så. Hade det hänt något liknande i en skola till exempel är jag ganska säker på att läraren minst fått en varning, kanske till och med blivit avstängd. Men det är ju svårt att veta för någon som inte själv var på plats.

Kan väl dock också tycka att det som sagt finns grader i helvetet, det är en sak att bli avstängd för att man varit elak mot sin häst i besvikelsen som ryttare till exempel, och en helt annan sak att mamma har tolkat reglementet fel och satt på bakbensskydd med fel knäppe och ungen blir halshuggen på grund av det. En regel som dessutom är ny i år. Vi har ridit med liknande bakbensskydd och fått okejjat av ena domaren på stor nationell tävling och inte okejjat av andra på mindre lokal tävling. Vi slapp bli anmälda, och har valt att vara utan bakbensskydd vilken vi vet många andra har valt också eftersom det är lite svårt att tolka, men det gynnar ju egentligen inte hästvälfärden det heller, så det argumentet faller ju också.

(och, just anmälningar bakom ryggen är ett jätteproblem, det gjorde troligen ingenting för ritten att tjejen red med dessa skydd, varför anmäla alls för? Om det nu inte är hela världen och det är ritten som det handlar om? Jag har också sett felaktig utrustning på tävlingar, ibland struntar jag i det och ibland tar jag ett snack med föräldrarna innan de startar, vad vinner man på att springa runt och anmäla liksom? Det visar bara vilken missunnsam och tragisk sport det faktiskt är rent krasst).
Jag tycker att regelbrott ska anmälas, oavsett nivå och det är inte mitt jobb att lära upp individer om reglerna, lika lite som det är mitt jobb att fostra andras barn i stallet, det anser jag föräldrarna ska göra och domare när det gäller regler på tävlingar. Jag har aldrig anmält någon men tycker det är rätt sätt att gå och har ingenting med missunnsamhet att göra, det är inte därför reglerna finns.

Jag tycker att regelbrott ska anmälas, oavsett nivå och det är inte mitt jobb att lära upp individer om reglerna, lika lite som det är mitt jobb att fostra andras barn i stallet, det anser jag föräldrarna ska göra och domare när det gäller regler på tävlingar. Jag har aldrig anmält någon men tycker det är rätt sätt att gå och har ingenting med missunnsamhet att göra, det är inte därför reglerna finns.
Ok. Jag anser nog att man kan hjälpa varandra. De flesta gör ju det, tack och lov.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Expressen.se) Den 11-åriga flickan hade råkat få en stor sax i bröstkorgen och hade ett öppet sår. Men när mamman ringde SOS ombeddes...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka