100kg Övervikt!!!

Marlan

Trådstartare
Har fått reda på att min c-ponny väger 100kg för mycket :o
Han väger 461kg och är korsning mellan connemara och NF, ca 140 cm hög. Bör ha en vikt på 350kg? :angel:

Har gått på sommarbete i ca en månad, dessutom inte fått någon ordentlig motion. Därav övervikten.

Han går nu på lite gräs dagtid, och går i grushage från ca 7 på kvällen till 7 på morgonen, har alltid fri tillgång till halm så klart.
Behöver han en tuss ensilage på 0,4kg ensilage?
Får en liten skål betfor för att få i sig jäst, mineraler och vitlök.

Kan kan inte ridas då han är halt av någon anledning. (annan historia)
Men skrittas för hand 1h om dagen.

Vad mer kan jag göra??? :(

Sv: 100kg Övervikt!!!

kanske det är bättre att låta hästen din gå i grushagen längre tid? 12 timmar på bete är väldigt mycket då hästen äter 16 timmar på helbete.. dvs det spelar egentligen ingen roll om du har honom i grushage på natten, du får bara bort pyttelite bete för honom..
har han någon kamrat i grushagen (eller nån annan som också vill banta sin häst) så kan dom lätt få gå där 6 timmar till, dvs från 13 på EM till 7 på morgonen.. och med Hö eller ensilage som foder tilsammans med halm..
fast helt skulle jag själv låta hästen stå i grushage hela tiden med analyserat ensilage för att lägga hästen på rätt foderstat och arbeta ner hästen till den..

sedan är det MOTIONERA! som gäller.. ut och trava 1½-2 timmar per dag.. dvs ridturer då det är ca hälften trav hälften skritt, som jogga bort kilona..

och ang vikten, din häst bör väga 375 kg ungefär..
mät runt bröstkorgen och över manken med måttband, din häst bör vara runt 175 cm runt magen normalt sett.. mäter du en gång i veckan kan du lätt se om han går ner i vikt..

BeastieBabe skrev:
kanske det är bättre att låta hästen din gå i grushagen längre tid? 12 timmar på bete är väldigt mycket då hästen äter 16 timmar på helbete.. dvs det spelar egentligen ingen roll om du har honom i grushage på natten, du får bara bort pyttelite bete för honom..
har han någon kamrat i grushagen (eller nån annan som också vill banta sin häst) så kan dom lätt få gå där 6 timmar till, dvs från 13 på EM till 7 på morgonen.. och med Hö eller ensilage som foder tilsammans med halm..
fast helt skulle jag själv låta hästen stå i grushage hela tiden med analyserat ensilage för att lägga hästen på rätt foderstat och arbeta ner hästen till den..

sedan är det MOTIONERA! som gäller.. ut och trava 1½-2 timmar per dag.. dvs ridturer då det är ca hälften trav hälften skritt, som jogga bort kilona..

Har en isis på 3 år som är dräktig, hur långt vet vi inte.. håller på att överväga riskerna med UL.. Men dom går tillsammans hela tiden.
Hon är ganska tjock.... :angel:

Jag kan inte stänga inne dom i grushagen hur länge som hällst. Dom behöver röra på sig. Men från 16.00-7.00...
Låta han stå i grushage hela tiden är inget alternativ, han ska få vara häst oxå! :eek:

Rida honom kan jag juh inte. Det skev jag. Ändast skitt vid hand!

är grushagen 4x4 meter bara eller? försök att utöka den isf..

eller så får du helt enkelt sälja din häst till någon som har en större grushage och ha hästen där.. att ha en överviktig och dessutom halt häst på bete 12 timmar per dag utan att kunna motionera den är nästintill djurplågeri anser jag..

kan inte hästen ridas skulle det vara grushage dygnet runt, uträknad foderstat och den motionen som han kan få.. är detta omöjligt så kommer din häst att gå upp mer i vikt lägga mer vikt på det halta benet och få kroniska skador..

vikten är viktig, precis som hos oss människor är det lättare att gå upp i vikt och hålla vikt än att gå ner i vikt, därför behövs det drastiska metoder.. dvs bort med betet.. om du vill kan du testa en greenguard, dvs en munkorg som gör att han inte får i sig lika mycket bete..

villdu använda munkorg på honom?

Så länge hästen är halt går det ju liksom inte att råmotionera..så varför inte ta det lite lugnt med bantandet tills hästen är fräsch och kan anstränga sig ? Jag tycker inte att en 140 cm ponny av dessa raser och den vikt du skrev låter speciellt för mycket. Tycker du själv att hästen är fet eller är det bara någon som påstått att en 140 cm ponny ska väga just 350 kg...villket jag tycker låter lite litet...

Sidan jag länkade till kanske kunde ge dig vägledning, även om det inte stod svart på vitt att: gör så här. Men det kanske får dig att tänka lite annorlunda samt få nya infallsvinklar.

BeastieBabe skrev:
är grushagen 4x4 meter bara eller? försök att utöka den isf..

eller så får du helt enkelt sälja din häst till någon som har en större grushage och ha hästen där.. att ha en överviktig och dessutom halt häst på bete 12 timmar per dag utan att kunna motionera den är nästintill djurplågeri anser jag..

kan inte hästen ridas skulle det vara grushage dygnet runt, uträknad foderstat och den motionen som han kan få.. är detta omöjligt så kommer din häst att gå upp mer i vikt lägga mer vikt på det halta benet och få kroniska skador..

vikten är viktig, precis som hos oss människor är det lättare att gå upp i vikt och hålla vikt än att gå ner i vikt, därför behövs det drastiska metoder.. dvs bort med betet.. om du vill kan du testa en greenguard, dvs en munkorg som gör att han inte får i sig lika mycket bete..

villdu använda munkorg på honom?

Men jisses............ Nu får du väl ta och ge dig!!!!!!!!!!!

Tror inte att Marlan får ut mycket hjälp av dina inlägg.

Kolla in den här sidan på betesbegränsare, verkar som om någon verkligen bryr sig om sina hästar och har tänkt till......

(inte alla som är inne på den linjen, host host)

http://medlem.spray.se/hasthagens_gard/betbegr.htm

Lycka till!

Om jag ska gå till mina hästar och mina erfarenheter så tycker jag att du ska ta ett rejält tag i det här redan nu. Jag har själv shettisar och varmblod och det är en ständig balansgång. Givetvis vill jag att mina hästar ska få vara hästar och leva så naturligt som möjligt, men det är bara att inse att det funkar inte så. Varmbloden måste få massor med mat medan shettisarna måste gå på ständig diet.

För ett par år sedan var jag inte alls lika noga med att hålla shettisarna smala, vilket ledde till att den ena av dem fick fång... :( Det var helt och hållet mitt fel, och kan jag bespara mina hästar den smärtan som lilla damen upplevde så gör jag det. I dagsläget har jag två smala shettisar (som mår BRA även om dom ibland anser att maten är väl snålt tilltagen ;) )

Så jag anser att du ska ta och flytta över ponnyn till en hage med mindre bete (antingen grushagen eller stänga av en bit av beteshagen) och se till att ponnyn får en väl uträknad foderstat som ger honom det han behöver och inte mer. Att ha honom som sällskap till ett dräktigt sto kommer inte att fungera rent fodermässigt under vintern om du inte kan ge dom mesta delen av maten inne eller i alla fall skilda från varandra.

Jenny

vad tror du att en munkorg/greenguard är då? :smirk:

faktiskt så har jag erfarenhet av detta, islänningar på bete 24/7 under 4 månader, 150 kg övervikt, hasledsproblem, kotledsinflammation i fram under den följande vintern.. fortfarande nu 1 år efter det betet så är hästen smällfet runt bogregionen och har problem i sitt rörelsemönster.. jag önskar INGEN samma problem med sin häst..

och vamfan har sagt att hästar i grushage på uträknad foderstat mår dåligt? och att BARA hästar som går på bete helt och hållet är "hästar"..??

läs ordentligt..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka