1000 frågor från en lessen matte.-Spatthäst.

G

glimmie

Igår var vi hos veterinär hela dagen, det var en väldigt lång och intensiv dag.
Efter många undersökningar och rönken kom dommen:
"Diagnos 1 Ossös spatt. Diagnos 2: Kronisk deformetande artos i hasled"
Innebär inte dom har två diagnoserna samma sak? eller åtminstonde hänger dom väl ihop med varann?

Hemgångsråd: Ingen ridning på 6 månader (jag får promenera med henne, om hon är riktigt fräsch får jag springa med henne lite när jag promenerar)
Återbesök om 3 månader
Fenylbutazon (om det funkar med hennes mage) så länge jag vill.
Vet. var också väldigt tydlig med att påpeka att om jag vill ha en häst som jag kan rida varannan dag 1 timme och åka iväg och träna med-då bör jag tänka om för Harpa kommer nog inte att bli den hästen.

Allt känns för jävligt just nu. Tankar som snurrar i huvudet är hur länge hon har haft så här fruktansvärt ont, att jag har pressat henne för hårt, jag är en dålig matte som inte märkt det tidigare mm.

Jag vet att många spatthästar måste röra på sig mycket, men tydligen just på islandshästar så var det bästa att låta dom vila helt i 6 månader och sedan se hur dom verkar. Låter det rimligt? Någon annan som har erfarenhet?

Kan ingen berätta en solskenshistora om en spatthäst som rids varje dag och mår finemang-inget ont alls? Hur gick ni till väga?

Någon som har erfarenhet av operation?

Tack för svar, nu ska jag borra ner min näsa i Harpas mjuka päls och gråta en skvätt. Man känner sig aningen förvirrad just nu. :cry:

Jag har helt annan erfarenhet. 2 veckor butta sen var det bara att börja rida i skritt eller den gångart som gick bra.Jag travade mest i början men sen när han ville tölta lite bara fortsatte vi med det. Det är 3 år sen och han går fint så jag är glad varje dag som han inte är halt. Han var för övrigt bara lite halt nån dag när jag röntgade honom och då hade han haft spatt ganska länge!!!! Men det var inte tal om 6 mån vila av den vet. som jag hade. Men han hade rätt ang behandlingen av min häst. Det är nog inte lika god prognos för alla spatthästar. Men det finns solskenshistorier, än så länge peppar peppar...

Vi hade en islandshäst i stallet som var gammal över 20,, som hade haft spatt ett tag, han var promenad häst,, han kördes och tyckete det var skojigt.. men han fick inte ridas i tölt el i form.. men han var glad och levde,,

Det finns både solskenshistorier och hopplösa fall att berätta om.

Spatt är osseös artrose (artrit) i glidlederna, som är det nedre(distala) ledspalterna i hasen. Isländska hästar har en hög prevalence av spatt, troligtvis beroende på vissa ärftliga faktorer och generellt trånga glidleder, sammbanden är dock inte helt utredda.

Hästen har bara ont av spatten sålänge som det är en aktiv process, d.v.s. så länge som nyproduktionen av benväv pågår.

Graden av rörelse i glidlederna hos normala hästar är väldigt låg, i den mittersta glidleden nästan obefintlig, så den funktionella effekten av sammanväxningar här är väldigt liten, och om man således kan hålla hästen fri från smärta som vid en "utläkt spatt" så kan många av dom fungera helt notmalt. Vid vissa handels/rutin undersökningar hittar man totalt sammanvuxna glidleder på hästar som inte alls visar några symptom från det området, medan andra är betydligt mer påverkade.

Ofta säger man att så länge pålagringarna håller sig inne i ledspalten så är prognosen för fortsatt arbete betydligt bättre än hos de individer där den nybildade benväven "rinner över" den främre kanten av leden då detta tros påverka de ligament som passerae den främre/inre aspekten av glidlederna, men då symptomen verkar variera en hel del individuellt så är det framförallt den kliniska diagnosen som kan avgöra hur pass störd din häst är av dessa förändringar, hurivida den har ont av det avgörs bäst med led bedövelser (kan vara svårt vid mycker pålagringar) och böjprov. Hos isländska hästar ser man ofta en ovilja att gå i tölt, då denna gångart ju innebär en ökad belastning av bakbenen ( motsvarande får dom svårt att trava om dom har ont i frambenen)

Ofta behandlar man inflammationen i leden och behandlar även med steroid för att "påskynda" utläkningsprocessen.

Det är som sagt väldigt vanligt förekommande hos isländska hästar, och det finns många hästar som fungerar normalt trots röntgen förändringarna, Man får försöka att inte stirra sig blind på bilderna och istället se på hur hästen fungerar efter konvalesencen, än är det för tidigt att ge upp.

Den långa vilan kan jag inte riktigt uttala mig om, men normalt så vill man i varje fall ledbehandla mot inflammationen då denna SÄLLAN läker ut av sig själv trots vila, fortsatt inflammation betyder fortsatt irritation av benhinnan och således fortsatt reaktion.
Butta är bra, men kan oftast inte ersätta en intraartikulär behandling.

Tröst?

Jag har en solskenshistoria till dig som tröst!

Vår arabvalack fick konstaterad spatt i båda bak våren år 2002. Alla sa samma sak. Döm ut! Men eftersom jag inte har något egentligen att förlora på att hålla honom ett tag till så gav jag honom sex månaders vila. Sa till hästen: om du är halt efter sex månader så tar jag bort dig. Han var verkligen halt då, inte initialt i bak utan bara "oren"
:(
Han fick Pronaxen för inflamationen i en månad. Det var allt. Stor hage och de rör sig ganska mycket.

Efter sex månader var hästen helt ok. Satte upp kusinen som fick rida honom två gånger i veckan i ridhus och en gång ute första månaderna. Lång uppvärmining. Sidorörelser och typ öppna/ sluta. Kusinen är en lätt 11 åring så hon belastade inte särskilt mkt. Efter tre månader sattes hästen igång för distansträning. Han har gått fem tävlingar år 2003 med vinster och pris för bästa kondition. Han får inte vila helt utan rör sig mycket och ofta. Så länge han har varit igång ( sedan oktober 2003) har han inte haft problem. Men tilläggas bör väl att hovslagaren har haft ett finger med i spelet. :D

Så se till att din häst rör sig under "vilan" och så får vi hoppas på det bästa. Tro inte att det är oftast isisar som får spatt, det är nog betydligt fler raser som är mkt mer disponerade för det, tror jag.

:confused:

Jag har haft en connemara som opererades för spatt. Det syntes efter operationen att han haft spatt men han var betydligt bättre och vi kunde tom tävla i dressyr utan anmärkningar av spatten. Ofta försvann det efter uppvärmningen.

Vi har nu ett halvblod som opererades för två veckor sedan och nu i veckan ska dom operera andra benet. Jag ska få vara med på denna operation - ska bli väldigt spännande! :) Det är alltså för tidigt att säga hur "bra" han blivit än.

Re: Tröst?

Jo, islandshästar har ovanligt hög spattfrekvens. Enligt en studie för ett par år sen har hälften av alla islandshästar över tolv år spatt.

mandalaki

Nu har jag ju inte varit med på operationen än... Men dom lägger ett snitt på utsidan av hasen och ett ganska långt ner på skenbenet. Skär av senan och drar ut den, låter väldigt groteskt! :crazy: Det är väl det i korta drag.

senan? snackar vi klasisk spatt eller tuppspatt nu?
jag är mest mycket nyfiken men kan tyvärr inte alls få logiken att hänga ihop,

Generellt om man försöker "skrapa" bort pålagringar så kommer de tillbaka igen, men det låter ju inte alls som om det är det du menar ?

Finns som sagt ett ligament (sena) som passerar framsidan av glidlederna och kan bli "irriterat" av pålagringarna, har svårt att tänka mig att man skulle överväga att skära av den dock...

Tuppspatt har ju ingenting med benpålagringar att göra utan är ett neurologiskt problem som ger mer eller mindre kraftiga "upphakningar" (ryck) i den tidiga delen av stegets svingfas när hoven lyfts från marken...

/totalförvirrad

Jag blir också lite förvirrad och undrar varför man skär bort en sena om det är spatt :confused:.

Hjalle, här är en lite äldre tråd där spattoperationer nämns.

mandalaki

Tack,

Jag vet att generellt så avråder man ju från att "pilla" för mycket vid alla former av ben pålagringar, och har själv aldrig hört att man skulle försöka operera en spatthäst, därav förvirringen...

men som sagt, "tuppspatt" är något helt annat, kan dock ej heller där få logiken att hänga samman...

Benbitar i hasen opererar man ju däremot ofta, men det är ju igen en helt anna historia som inte har något med spatt att göra

Jag vet bara en islandshäst som opererades. Chansen till förbättring var liten men han opererades ändå - till ingen nytta.

mandalaki

Vår häst har/hade tuppspatt. Det åtgärdar man genom att ta bort ca 25 cm av senan på utsidan av hasen där den kärvar. De flesta hästar får ett normalt steg efter detta.

Klassisk spatt sitter i själva hasleden.

Utveckla gärna din teori om neurologiska problem.

Men tuppspatt har ingenting med vanlig spatt att göra. Därför blir det vilseledande när du kallar det spattoperation.

mandalaki

Ok, varför skrev du inte det tidigare. Spatt i hasleden har inget med tuppspatt att göra, dessa åkommor skiljer sig vida från varann. Vanlig spatt har man gått ifrån att operera som jag tidigare har skrivit till dig, då prognosen inte alls var så tillförlitlig.

Den sista typen av operation som gjordes på spatt häst, nu spatt i hasleden som är en kronisk inflammation. Man borrade upp små hål i det angripna området, och hoppades att detta skulle bidra till lindring i symtom samt förbättrad läkning genom ökningen av blodcirkulationen i området.

Mandalaki

Jo, islandshästar har ovanligt hög spattfrekvens. Enligt en studie för ett par år sen har hälften av alla islandshästar över tolv år spatt.

Visst hör man ofta om isisar med spatt, det håller jag med om. MEN vad har de att jämföra med? Har liknade studier gjorts på tex araber och halvblod? Annars går det ju inte att jämföra :smirk:

Re: Mandalaki

Försäkringsbolagen har säkert statistik.

En gissning är att OM det inte finns såna studier på andra raser så har ingen tyckt att det funnits anledning att studera spattförekomsten. Hos islandshästarna har däremot anledningen funnits.

mandalaki

Spattoperationer finns. En gammal metod var att man med en speciell kniv "skrapade" utanpå glidlederna. En modernare är att man borrar i i glidlederna. Syftet med bägge är att få glidlederna helt stela o därmed minska smärtan.
PL

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·
Hästvård Snart är det dags att börja sätta igång vallacken efter lång konvalecens och jag skulle vilja bolla lite erfarenheter och idéer med...
Svar
13
· Visningar
2 580
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka