10 cm högre i omhoppning? (ponny)

J

jojjo_blondin

Någon sa till mej att det är 10 cm högre hinder i omhoppning.. Alltså om man rider d ponny och en LC (90cm) klass, är det d LB (1meter) i omhoppningen..?

Det beror på bedömningen, vanligast är ju att man har samma höjd men i A1:a (rätta mig om jag har fel? :crazy:) höjs det 10cm i omhopp.

Hindren får alltid höjas (och längas) 10cm, oavsett bedömning. Om första hindret inte var med i grunden, får det sänkas. Om deltagarna i omhoppningen inte var felfria i grunden, dvs hade samma antal fel, får hindren INTE höjas. Så är det!

Som jag ser att Jezzie skrivit här, kan man inte ha höjning när det är två faser, eftersom man inte lämnar banan mellan grund och omhopp!

Hindern kan vara 10 cm högre i omhoppningen även om det är 2 faser. Det får finnas ett par hinder inne på banan som bara är med i omhoppningen och dessa brukar vara 10cm högre.

tror de va from 2003 man INTE får höja i omhoppningen om man inte skriver ut de i propositionen. då ska de heta typ LA+5 (då höjer man alltså 5 cm i omhoppn.)
e inte helt säker på hur de e i A1:a å A1:b..

Dom får inte vara 10 cm högre, då har banbyggaren gjort fel. 2:a fasen räknas inte som omhoppning. Höjning få ENDAST förekomma i A:1a och A:1b.

Så här är det:
OM de som är med i omhoppningen var felfria i grundomgången så FÅR hindren höjas max 10 cm. Det finns inget tvång att höja och om hindren höjs så kan de höjas mindre än 10 cm. Om de som hoppar om INTE var felfria så får hindren i omhoppningen inte höjas och de hinder som inte var med i grundomgången får inte vara högre än klassens maxhöjd.
Vid hoppning i två faser så är fas två INTE omhoppning så hindren får inte vara högre än klassens maxhöjd.

Bedömningen då omhoppningen är efter grundomgången, höjs det 10 cm.

I +5 är väl ändå grunden 5cm högre än vanliga klassen? Tex LB+5 är hela banan 5cm högre och som vanliga 2 faser. Så har det varit i dom +5 jag hoppat iaf.

tror de va from 2003 man INTE får höja i omhoppningen om man inte skriver ut de i propositionen. då ska de heta typ LA+5 (då höjer man alltså 5 cm i omhoppn.)
e inte helt säker på hur de e i A1:a å A1:b..

Nej, det har du fått om bakfoten '+5' har ingenting med höjning i omhoppningen att göra utan det betyder att hela klassen är 5 cm högre än det som står framför plustecknet. Den typen av klasser finns bara för ponny. För häst finns det t.ex 1,25 klasser istället. Höjning i omhoppningen får ske med samma villkor som vanligt (att de som hoppar om var felfria i grundomgången och att det inte är hoppning i två faser, eftersom fas två inte räknas som omhoppning).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Sesca
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 367
Senast: hhere
·
Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 305
Senast: hamilton1
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 984
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar