1% salicylsyrevaselin! Doping?

B

benjamin

Tänkte provat att smörja in ponnyn som har kli i man o svans med salicylsyrevaselin 1%. Innehållet är 10 mg per 1g salva. För att inte göra något dumt på den tävlande ponnyn så uppsökte jag karenslistan där gränsvärdet på salicylsyra var följande:

Salicylsyra <750 µg/ml urin
<6,5 µg/ml plasma

Finns det någon kunnig i området som tror att om jag smörjer in hästen i man o svans med detta så kan ovanstående gränsvärde i urin el. blod överträdas?

Sv: 1% salicylsyrevaselin! Doping?

benjamin skrev:
Tänkte provat att smörja in ponnyn som har kli i man o svans med salicylsyrevaselin 1%. Innehållet är 10 mg per 1g salva. För att inte göra något dumt på den tävlande ponnyn så uppsökte jag karenslistan där gränsvärdet på salicylsyra var följande:

Salicylsyra <750 µg/ml urin
<6,5 µg/ml plasma

Finns det någon kunnig i området som tror att om jag smörjer in hästen i man o svans med detta så kan ovanstående gränsvärde i urin el. blod överträdas?
Ja, risken finns. HH

Jag har ställt den frågan till STC i januari i år och fått följande svar via mail.

"Hej !

Vi har inga karenstider på humana läkemedel, varför dessa används på egen risk. I det fall salvan har antiinflammaroriska egenskaper skall dock alltid karenstiden minst 14 dagar beaktas.

Med vänlig hälsning

Annica Sundling
Kundtjänst, STC
SE-161 89 Stockholm
Sweden
Tel : +46 (0) 8-627 21 20
Fax: +46 (0) 8-627 21 15"

Det kan väl tolkas som att det är 14 dagars karens på sådana preparat som innehåller Acetylsalicylsyra.

/// ghost

Tack för svaren! :bow: :bow:
Får väl använda tuben till det de är ämnat för; skorv hos bebisar. Som tur är ska min bebis inte tävla inom 14 dagar ;) Det känns lite konstigt att smörja på dopingpreparat i huvudet på henne hon väger ju bara 10 kg. Ponnyn väger 300kg! (Kunde inte låta bli att göra parallellen)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka