1 liter utspädd lucern

söderböna

Trådstartare
får min häst i det nya stallet men hur mycket är det på ett ungefär i torrfoder??

Jag vet att det beror på hur mycket vatten man blandar ut med men vad är brukligt?

Så mycket svårare att få till en vettig foderstat när maten ingår och silaget har en låg kvot (3,4 :()

Kan ju även fråga om betfor, hur ligger det till proteinmässigt? Om man tar 1 liter utspädd (enligt "normen") hur mycket protein och Mj är det i det?

Vet att det här är " det beror ju på.." frågor, men det är ju bra att veta på ett ungefär. Och det är ingen ide att fråga stallägaren då h*n inte är något vidare kunnig vad det gäller foderfrågor.
Min häst kan inte äta havre eller korn, så jag har silaget, lucern och betfor att röra mig med. Idagsläget får hon 8 kg silage 1 liter utspädd lucern och 1/2 liter betfor och det räcker inte på långa vägar för att tillgodogöra hennes protein och energibehov.

/Söderböna

Sv: 1 liter utspädd lucern

:eek:

du får nog erätta minst hälften av silaget med lusern för att få en vettig kvot. :crazy: din häst kommer få en enorm proteinbrist på nuvarande foderstat. 1 liter färdig luserngröt är knapt en halvliter. dvs det är inte ens 500g.

ja gör jag inget så kommer hon se ut som en mager ko om någon månad:cry:

Men kan jag räkna med att en liter gröt motsvarar ca 1/2 kg lucern pellets eller lucern hack?

Känns som att jag inte kommer att få till en vettig foderstat utan att köpa eget foder men för att hålla nere kostnaderna så är det ju bra att veta vad man kan komma upp i för proteinnivå på stallets foder.
Jag är inte så förtjust i att ta bort silaget då jag gärna ser att hon får tugga så mycket som möjligt.

Min tanke var soja och lucernhack, men det är ju svårt att veta hur mycket/lite soja man ska ge om jag inte vet vad hon får i dagsläget:confused:

/Söderböna

hack är ju grovfoder. det är iofs pelletsen också men den tuggas ju inte på samma sätt. jag skulle ersätta några kg silage med hack och toppa med pellets. varför kan du inte väga det torrt, innan du ger? :idea:

om du bara ger lusernet ovanpå silaget så kommer du nog upp i lite för mkt energi, tror du inte? måste ju en del till för att höja kvoten. jag föreslår att du räknar på freefarm tex.:)

Svårt att väga själv då jag har fullservice och stallägaren inte gillar att man pillar med fodret.

Så min tanke var att maximera den fodergiva som stallet kan erbjuda och sedan försöka korrigera upp till vettiga siffror på egen hand.

Snacka om omvända världen, gamla stallet hade ett silage med en kvot som både räckte och blev över och nu detta. Suck.
/Söderböna

okej, men kan du inte säga till stallägaren att din häst ska äta tex 3 kg torrt lusern?

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej! Min lilla tjej har smalnat av nu under vintern, tror dock det är jag som har gjort lite fel :( Hon äter silage och jag hade väl...
Svar
17
· Visningar
2 691
Foder & Strö För första gången nånsin har jag fått chans att ge hästen ett grovfoder som inte kommer att leda till proteinbrist. Roligt att slippa...
Svar
10
· Visningar
1 512
Senast: Ingela_S
·
Foder & Strö Jag börjar få ångest. Min andraskörd regnar booort. Det bara regnar och regnar så 'min bonde' har till sin stora stress inte fått in...
Svar
7
· Visningar
1 505

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar