1 kg Krafft Breed?!!

B

BJÖRKIS

Inte f*n kan det vara bra att trycka i en häst 1 kg Krafft Pluss Grön/dag?! Hörde via en bekants bekant att en av hennes inhyrningar ger sin magra och omusklade varmblodsvalack denna mängd Krafft Pluss Grön + att den går på bete av normal grad.
Nog för att en omusklad häst behöver proteiner, men det här kan väl ändå inte hålla?! Jag höll på att få dåndimpen när jag hörde detta, herregud. :crazy:
 
det är ingen större fara att ge 1 kg Breed om dagen. Har hästen behov av proteiner så är det ett lätt sätt att få i den det.
 
Nje, inte farligt, men kan tillägga att hästen kommit dit för bara tre dagar sedan, och gå från proteinfattig foderstat till det de ger honom nu kommer förmodligen att ställa till ordentlig oreda i magen på honom! Ingen succesiv tillvänjning här inte, bara pang på. Inget jag kan göra åt då hästen inte är min, bara att hoppas på att han klarar av det.
 
Jag pangar alltid på med helt ny foderstat på hästarna som kommer hit till mig...från pellets till havre, från hö till hösilage, och än är det ingen som reagerat på 9 år och dryga 400 häst.....så chansen att "din" häst klarar det är nog ganska så stor.....
 
Är inte min pålle, jag hade aldrig vågat göra så.
Men det är alltid bäst för lilla magen att få en långsam övergång. :)
 
Håller med dig!! Det här med långsam övergång har gått lite till överdrift ffa när man byter mellan grovfoder. Det är viktigare när man går mot höga kraftfodergivor ffa korn där man riskerar att få ner en massa stärkelse till grovtarmen. Även olja fordrar mer försiktighet. Ju mer man vet om hästens matsmältning dess lättare är det att veta när man bör vara försiktig.
PL
 
Inte min häst; hon äter minst lika gärna halvgammalt överväxt bete, som kort frodigt :P

Har sett många hästar falla ur muskelmässigt mitt i sommaren, så det är nog väldigt individuellt om de behöver proteintillskott :smirk:
 
det beror väl på vad hästen har för behov. jag ger mitt digivande sto 1,5 kg breed fast hon går på bete och tro mig hon behöver det tillskottet, och om nu den här hästen är mager och omusklad så kanske den behöver sitt kilo.
 
Visst behöver hästen säkert Breeden, jag har själv inte sett den. Ett digivande sto har stort behov av proteiner så jag förstår inte varför du tar upp det? Ett dräktigt/digivande sto har väl ett behov på 12 gr SmbRp/Mj om jag inte är helt borta.
 
Min svårfödda 2 åring fick bättre hull på gamla groov än på breeden...breeden gjorde henne lös i magen nämligen...antagligen proteinkänslig.
 
*lånar svarsknapp*

En sak jag tycker att man bör tänka på är man fodrar med mycket Breed är att det är högt seleninnehåll. 1 kg Breed ger ett överskott på selen till en 500 kgs häst. Man bör alltså inte använda något annat fodermedel (ex mineraltillskott) med selentillskott i.

Alltså 1 kg Breed ger, till en 500 kgs-häst, ganska stora överskott på A-vitamin, D-vitamin, E-vitamin och Selen.

Till ett högdräktigt, 500 kgs-sto så ger 1 kg Breed ordentliga överskott på E-vitamin och selen.

mvh Jessica
 
Om man ill få maximalt utnyttjande av fodrets beståndsdelar är en långsam övergång att föredra även av grovfodret. Olika mikroorganismer bearbetar ju olika delar även av grovfoder och att hitta två grovfoder som är exakt samma i sammansättning är nog i princip omöjligt.
Men visst, för magens skull spelar det för de flesta hästar mindre roll, fast å andra sidan är grovfodret förhoppningsvis en ganska stor mängd så så påverkar det ju. En annan aspekt är om man växlar mellan grovfoder med väldigt olika näring eller med mer lättsmält protein i tex. Då får du ju en mycket större effekt.
Om jag inte minns fel kan man inte heller påverka hastigheten på stärkelsenedbrytningen i tunntarmen i någon större grad heller så risken för överrinning till grovblindtarm borde kvarstå.
mvh Maria
 
när det gäller stärkelsen så är det grovtarmens tolerans av stärkelse som påverkas av tillvänjning. Det är i huvudsak mjölksyran som är problemet.
I övrigt instämmer jag.
Jag skulle inte gå direkt från ett grovt hö till ett tidigt ensilage, men att mixtra med långsam övergång mellan två i huvudsak likartade grovfoder för att få lite bättre foderutnyttjande är knappast kostnads/arbets-effektivt.
PL
 
Jag pangar alltid på med helt ny foderstat på hästarna som kommer hit till mig...från pellets till havre, från hö till hösilage, och än är det ingen som reagerat på 9 år och dryga 400 häst.....så chansen att "din" häst klarar det är nog ganska så stor.....

Va skönt att det finns fler än jag som är brutala :) . Visserligen har jag inte den mängd pållar som du som exempel, men nog har jag gjort så med ett tiotal både egna o inneboende iallafall, o aldrig några problem.

Det jag försöker se upp med är däremot att öka kraftfodermängd för snabbt. Det gör jag succesivt.
 
Håller med om att det kan vara överpetigt om grovfodren är av ungefär samma struktur och värden. Man undrar ju bara vad som händer med de som har milimeteruträknade foderstater :smirk:...

Menar du att grovtarmen (och mo) vänjer sig vid ett lägre pH eller att mjölksyran transporteras undan och ombildas fortare?
mvh Maria
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har lite problem nu med att fixa en ok foderstat åt både mitt dräktiga digivande sto och till hennes 8 månaders son. Dom har tills...
Svar
10
· Visningar
1 432
Senast: roxanne
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 351
F
Foder & Strö Det gäller en häst på 12 år, halvblod som tränas i dressyr. Varierat, ut i skogen, ridhus, ridbana, tömkörs, alltid i rätt form och...
Svar
6
· Visningar
1 856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vd
  • Hiss och diss del 5
  • Väder

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp