1 grads hälta VF - På grund av vad?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kaba

Trådstartare
Liten fundering, hoppas på svar, hjälp, tips och råd.

Var med foderhästen på besiktning igår, inför eventuellt köp.
13 år gammalt sv. halvblod, ngt inåttåad fram.

Visade 1 grad lågt VF och 0,5 grad högt och lågt VB. Röntgades då de misstänkte spatt bak, men allt såg jättebra ut.
Jag tycker att jag fick så luddiga svar av veterinären. Hon tyckte hästen skulle fortsätta ridas och kunde som inte säga vad det berodde på. Mycket trodde hon att det var för att hästen var så pass gammal, och att det helt enkelt kunde vara något som alltid funnits där. Men likväl kunde det ju vara början till något.

Hur får jag nu reda på om det är "början till något värre"? Eller ska man bara skippa denna kuse pga dessa "hältor"?
Jag har haft hästen i 1 år och den är fullt ridbar, visar ingen rörelsestörning öht. Möjligtvis lite svagare VB, vilket en kiropraktor/massör sa skulle bero på en normal svaghet pga omusklad bakdel...

Låter detta helt galet? Ska hästen behandlas pga denna hälta fram, eller fortsätta ridas för att se om det händer något mer...?
Tacksam för hjälp!

Sv: 1 grads hälta VF - På grund av vad?

Vänster fram är även de ben som är mest inåttåat... alltså mest vinklat inåt. Kan detta påverka?

Inåttåad kan absolut ha stor betydelse och ge upphov till onormalt slitage och belastning av leden. Om du ska ha hästen till ren promenadhäst kanske det möjligen inte har så stor betydelse men hade du tänkt dig annan användning så hade jag inte köpt hästen. Det är dyrt och tråkigt med hältutredningar och behandlingar!

Sen hade jag personligen inte känt mig bekväm med att rida en häst som jag vet har flera hältor/reaktioner på böjprov, även om en veterinär sagt att det är ok.

Kan du inte fortsätta ha hästen på foder några månader till och sen göra en ny besiktning? Var uppmärksam när du rider och rid som vanligt precis som veterinären sa. Då vet ni ju lite mer nästa gång ni kommer in menar jag.

Jag tror inte heller det är helt ovanligt med en häst som har 0.5-1 grads hälta när de kommit upp en bit i åren och det behöver inte betyda någonting.

Jag håller med jeeves, det beror lite på vad du ska ha den till och priset. Du har trots allt haft hästen i ett år och om du inte märkt något så är det nog ingen större fara. Men jag hadde nog pressat veterinären lite mer för att få bättre svar. Jag hade inte nöjt mig med det luddiga svaret.

Tack för era svar! Ska ringa vet efter 16 och höra vad hon säger.

Återigen - Tusen tack..

Gjorde det någon besiktning innan hästen kom till dig på foder?

Gjorde det någon besiktning innan hästen kom till dig på foder?

Nej ingen besiktning gjordes när hon kom till mig. Varför undrar du? Ägarens första kommentar var: Det här har hon ju inte haft tidigare... :mad:

Nej ingen besiktning gjordes när hon kom till mig. Varför undrar du? Ägarens första kommentar var: Det här har hon ju inte haft tidigare... :mad:

Just därför jag undrade. Du kommer säker få det problemet att äg tycker att det har kommit medan hon varit hos dig.

Jag har lånat ut en häst på foder. I det kontraktet står det att fodervärden står för ev skador som uppkommer under fodertiden. Dock så gjordes det en besiktning innan hon åkte, så vi har ju något att jämför med.

Jag skulle nog låta hästen ta det lite lungt att tag. Kolla över om sadeln verkligen passar, är hästen ok skodd (det kan annars ställa til STORA problem) osv. Sedan skulle jag göra en ny besiktning och se vad den visar.

Just därför jag undrade. Du kommer säker få det problemet att äg tycker att det har kommit medan hon varit hos dig.

Jag har lånat ut en häst på foder. I det kontraktet står det att fodervärden står för ev skador som uppkommer under fodertiden. Dock så gjordes det en besiktning innan hon åkte, så vi har ju något att jämför med.

Jag skulle nog låta hästen ta det lite lungt att tag. Kolla över om sadeln verkligen passar, är hästen ok skodd (det kan annars ställa til STORA problem) osv. Sedan skulle jag göra en ny besiktning och se vad den visar.

Men det måste ju vara tvärtom. Om det inte gjordes någon besiktning u.a innan jag tog henne så är det ju OMÖJLIGT för ägaren att säga att det ska ha uppstått under tiden jag haft henne. Hade det däremot gjorts det, så var ju saken biff. Då har man ju en tidsperiod då man vet att skadan måste ha uppstått, och då hade det ju även varit lättare att försöka hitta orsaken.

Som det är nu så finns det ju ett antal olika tänkbara orsaker:

1) Hennes benställning fram orsakar hälta VF.
2) Har opererat bort griffelbenet HB = diagonal hälta HB/VF pga avlastning kan ha uppstått.
3) När jag tog hästen hade den mer eller mindre stått i 4 år, vilket även står klart och tydligt i fodervärdsavtalet. Och en så pass stor häst (1,76) på 13 år som ska sättas igång, och inte har gått sedan den var 7 år... reagerar inte den på böjprov så vore det ju ett under.

Har nu pratat med min veterinär. Och hon sa att om man skulle plocka ut alla 30-35 privathästar på stallet och böja dem så skulle 5% klara sig U.A, det är alltså 1 häst. Hon tyckte inte att det var något att haka upp sig på, och speciellt inte när jag inte märkt någon rörelseförändring. Hon är även min hopptränare, så hon ser ju hästen regelbundet. Fortsätta rida och behandla hästen under lågsäsong. Plus pruta förstås....

"Min" veterinär och veterinären som genomförde besiktning är inte samma vet.

med det tänket så skulle ju 29 av 30 hästar ej gå igenom ett böjprov. så ser det nog knappast ut.... ^^
vore ju rent tragisk om så många hästar gick omkring med smärtor i benen. visst vissa hästar reagerar mer än andra men ändå...
jag köpte en 17 åring som gick igenom böjprov ua så det bör inte ha med ålder att göra.

beroende på vad du ska ha hästen till så skulle jag fortsatt ha den på foder och sen böjt om någon månad. kan ju ha varit något tillfälligt.

med det tänket så skulle ju 29 av 30 hästar ej gå igenom ett böjprov. så ser det nog knappast ut.... ^^
vore ju rent tragisk om så många hästar gick omkring med smärtor i benen. visst vissa hästar reagerar mer än andra men ändå...
jag köpte en 17 åring som gick igenom böjprov ua så det bör inte ha med ålder att göra.

beroende på vad du ska ha hästen till så skulle jag fortsatt ha den på foder och sen böjt om någon månad. kan ju ha varit något tillfälligt.

Det är väl självklart att det kan ha med ålder att göra! Det är ju en väldigt bidragade orsak, och detta säger ju många veterinärer. Jag har då fått det svaret 3 ggr på 2 dagar. En häst som är 13 år, eller som i ditt fall 17 år, har väl betydligt större risk för att ha "ofräscha" ben än en 5-6 åring...?

Jag tänker inte uttala mig om det du skriver om "tänket kring böjprov" för jag är verkligen kluven där. Och man har hört en hel del skumrask scenarion gällande detta, och de flesta verkar ha en delad uppfattning om detta. Så det behöver vi inte diskutera.

Det som är så knepigt är ju att hästen reagerar på böjprov MEN man ser ingen rörelseförändring och den har rena röntgen plåtar. Vad beror det på då...?

Fast, ja visst åldern kan spela in,men 13 år är inte så mkt och dessutom så har hon ju inte gjort något. Min 15åriga tävlinsponny gick igenom besiktning utan lilla minsta anmärkning.

Jag skulle nog behandla nu och se så hästen blir ok innan jag köper. Handlar ju om ganska mkt pengar.... Sen kan jag hålla med om att i vissa fall kan det vara ok med en LITEN reaktion på böjprov.

Fast, ja visst åldern kan spela in,men 13 år är inte så mkt och dessutom så har hon ju inte gjort något. Min 15åriga tävlinsponny gick igenom besiktning utan lilla minsta anmärkning.

Jag skulle nog behandla nu och se så hästen blir ok innan jag köper. Handlar ju om ganska mkt pengar.... Sen kan jag hålla med om att i vissa fall kan det vara ok med en LITEN reaktion på böjprov.

Har pratat med vet som besiktade... fortsätt rid och se hur det artar sig. Hon sa att det är fåtalet hästar som inte reagerar lågt fram på böjprov.

Ordagrant så sa hon att hon personligen inte tyckte att det var så konstigt att hästen reagerade där pga hennes benställning. Och att det absolut inte behövde vara något stort fel, men så klart så kunde det ju även vara det. Men iom att vi ridit henne under ett år nu utan rörelseförändring och inte ens märkt av denna hälta så tyckte hon att det var positivt.

Det är ju bara att se till hennes far - Bayron - liknande benställning men en kanonfin tävlingshäst!

Hur vet du hur mycket pengar det handlar om? ;)

Svårt fall...

Tycker inte det är något svårt fall alls...en häst som reagerar på böjprov ska inte ridas utan behandlas.
E.s den har en diagonal böjprovsreaktion så tror jag som du att det kan ha med benställningen eller så är det bak...jättesvårt att veta orsak-verkan eftersom någon av reaktionerna säkert är en avbelastningsreaktion.

Om den vet du har inte kan hjälpa dig så skulle jag direkt vända mig till en annan och samtidigt vända mig till en duktig kiro...kanske den klinik du vänder dig till har en ?

Sen att ö.h.t köpa en så oriden häst ?? Har du ambitioner att tävla ?
Är den försäkrad och för hur mycket ?

Du har en del att tänka över v.f !

Behöver inte vara någon fara.

Min gamla sköthäst på ridskolan gick inte igenom veterinärbesiktningen när hon köptes in. Hade 1 gradig hälta höger fram vid upprepade besiktningar. Hon gick trots det 2 lektioner om dagen 6 dagar i veckan i nästan 10 år tills hon pensionerades, och hon var inte halt en endaste gång under dom åren.

Sv: Behöver inte vara någon fara.

Men hur kan du veta om hon hade ont ?
Hästar är väldigt snälla...jag har tom tävlat min och vunnit stort över 70% med stora inflammationer och broskskada i bakknäna.
Vet sa vid undersökning när det inte kändes helt ok ändå att det inte var något fel...bara en orolig hästägare...

Vissa hästar HAR stor smärttröskel och är man inte tillräckligt duktig el känner hästen väl så kan de gå med smärtor hur länge som helst...frågan är väll hur man själv väljer bort att se vets undersökningsfynd !
Vill man ha och rida, träna-tävla en häst som har kan ha ont ?

Har nu pratat med min veterinär. Och hon sa att om man skulle plocka ut alla 30-35 privathästar på stallet och böja dem så skulle 5% klara sig U.A, det är alltså 1 häst.

Det där ställer jag mig mycket tveksam till... Det är nog inte den allmäna uppfattningen hos veterinärer.
Jag köpte och besiktigade en 15åring i sommras och den gick igenom helt utan anmärkningar. Jag pratade faktiskt just om detta med vet, om man skiljer på/accepterar mer på äldre hästar, njeää ansåg hon.
Hon ansåg att man kanske kunde acceptera något mer reaktioner med att det vanligaste är ändå att de är rena.
Vilket som tur var han var ändå, jag hade nog kunnat tänka mig "släppa" igenom något men han fick ändå 0 anmärkningar på klinikbesiktningen. Hemskt glad att jag slapp fundera på detta.

Tycker inte det är något svårt fall alls...en häst som reagerar på böjprov ska inte ridas utan behandlas.
E.s den har en diagonal böjprovsreaktion så tror jag som du att det kan ha med benställningen eller så är det bak...jättesvårt att veta orsak-verkan eftersom någon av reaktionerna säkert är en avbelastningsreaktion.

Om den vet du har inte kan hjälpa dig så skulle jag direkt vända mig till en annan och samtidigt vända mig till en duktig kiro...kanske den klinik du vänder dig till har en ?

Sen att ö.h.t köpa en så oriden häst ?? Har du ambitioner att tävla ?
Är den försäkrad och för hur mycket ?

- Du har en del att tänka över v.f !

- Vi tar din frågor, påståenden, påhopp(?). Dina frågor är liiiiiteeee offtopic, och egentligen inte relevanta. Jag ville ha svar på böjprovsfrågan inte försvara varför jag vill köpa hästen eller få råd om vad jag ska köpa för häst öht. Det har jag funderat igenom redan.

- Den har INTE en diagonal böjprovsreaktion. Frågan var OM det kunde bero på HB? Men enligt vet så gjorde det inte det.

- Sen om jag väljer att köpa en oriden häst, som du uttrycker det, vad har du med det att göra? Folk köper väl travhästar som ALDRIG är ridna, så om jag köper en häst som lite riden under 4 år men innan dess kommer från den i dagsläget bästa hoppryttaren i Sverige, så då är väl det min ensak.

- Hästen är A1 försäkrad för 100.000 kr, det du... :rofl:

Vad har detta att göra med mitt inlägg öht?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 172
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 946
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V