1 grads hälta VF - På grund av vad?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 1 grads hälta VF - På grund av vad?

Jag tackar för alla svar, tankar och åsikter. Alltid trevligt att kunna bolla. Men jag känner att det är jag personligen som måste fatta detta beslut och inte kanske förlita mig på vad ni säger här.

Så jag ska gå tillbaka till mig kammare och ta mig en funderare... så får vi hoppas att jag kommer fram till den bästa lösningen.

Åter igen tack.

Påhopp ?
Då är du ganska känslig...varför då ?
Om nu hästen kommer från den BÄSTA hoppryttaren och sen stått i nästan 4 år kan man kanske fundera på varför...du nämde nåt om operation bak ?

Annars har jag svårt att första hur man kan ha en 100 tusenkroners häst avställd och betala premien utan orsak.
Nu kanske du vet mer än du skriver..va vet jag och tycker det är synd att du tar inlägg som påhopp när jag med flera faktist försöker att få dig att inse att hästen faktist kan få mer besvär och tom gå med smärtor...

Men gå ner du till kammaren ;) man ska alltid noga överväga hästköp.
Ska man vara krass och totalt okänslig inför hästen så vet jag flera som just köpt hästar som din för lägra köpeskillnad än de är försäkrade för och när de gått sönder bara plockar premien och köpt ny.
Nu så tror inte jag att du är sådan alls....själv blir jag väldigt förälskad i min djur och skull göra allt för att de ska få det så bra som möjligt.
Pengar betyder inte så mycket då.

Det kanske är i "mjukdelarna" den reagerar på och det syns inte på röntgen. Kanske kolla med ultraljud?:)

Påhopp ?
Då är du ganska känslig...varför då ?
Om nu hästen kommer från den BÄSTA hoppryttaren och sen stått i nästan 4 år kan man kanske fundera på varför...du nämde nåt om operation bak ?

Annars har jag svårt att första hur man kan ha en 100 tusenkroners häst avställd och betala premien utan orsak.
Nu kanske du vet mer än du skriver..va vet jag och tycker det är synd att du tar inlägg som påhopp när jag med flera faktist försöker att få dig att inse att hästen faktist kan få mer besvär och tom gå med smärtor...

Men gå ner du till kammaren ;) man ska alltid noga överväga hästköp.
Ska man vara krass och totalt okänslig inför hästen så vet jag flera som just köpt hästar som din för lägra köpeskillnad än de är försäkrade för och när de gått sönder bara plockar premien och köpt ny.
Nu så tror inte jag att du är sådan alls....själv blir jag väldigt förälskad i min djur och skull göra allt för att de ska få det så bra som möjligt.
Pengar betyder inte så mycket då.

Tack för dina svar som sagt. Men jag är inte intresserad att diskutera något annat än vad som kan tänkas vara orsaken till hältan, okej med dig eller? OM du vill fortsätta diskutera hästens historia, varför den inte är riden regelbundet o andra saker som är helt orelevanta så får du starta en ny tråd. Jag ville bara höra vad folk trodde att en sådan hälta kan bero på. Så tack igen för dina svar, men dina frågor är helt onödiga.

Jag har pratat med 3 st veterinärer nu... och du är ju trots allt bara en "hobby-veterinär" så du behöver inte råda mig vad jag ska göra. Eller somm du säger "få mig att inse" vissa saker gällande denna häst och denna besiktning. Och att jag undanhåller saker/information... vad vill du att jag ska berätta? Jag vill som sagt enbart diskutera orsaken till hältan, inget annat.
Du har inte RÄTT att veta något annat, jag behöver väl inte klargöra för dig i finstilt hur mitt hästköp ser ut?

Men för att stilla din nyfikenhet - för det är väl just det du är förstår jag:
Hästen är uppfödd av en av sveriges bästa HR och såldes till henne som äger hästen idag. Pga griffelbensskada och ryttarens ohälsa har hästen ridits sporadiskt från 7-11 års ålder.

Men som jag nämnde tidigare - Tack för konkreta råd och åsikter runt hält orsak. Uppskattar det. Tänker inte forstätta diskutera detta då jag anser mig fått riktiga svar från kunnigt folk (läs:veterinärer).

Tillägg: Såldes när hon var 3, har gått både 3 års testet och kvalitets. Offtopic men nyfikenhet är ju folks största fiende. Nu är den stillad. ;-)

precis som bee skriver så är inte 13 år så gammalt, särskilt inte om hästen inte blivit riden på 4 år... slitagemässigt borde den då vara som en 9 åring.

visst finns det större risk att en äldre häst börjar få små problem med sina leder, men det är absolut inte så att böjprovsreaktioner är okej om hästen är över 10 år!

jag skulle inte köpa en häst för hopptävling med problem i framkotan. det känns riskfylld.

*KL*

Det är oerhört svårt att styra vilka frågor som kommer upp i en tråd/diskussion, många användare kan tycka att de behöver ett visst svar innan de själva svarar i en diskussion. I aktuell tråd synes ännu inga påhopp, och vi hoppas att det får fortsätta utan dem.

Boj/moderator

*kl*

Är det bara jag som tycker mig se ett solklart mönster i den här historien?

Hästen var inte riden på fyra år - vilket gör att sannolikheten att den var hyfsat fräsch när den kom till fodervärden är rätt stor. Igångsättning på lite äldre hästar efter lång vila ger ofta den här typen av reaktioner. Jag tror helt klart att det där är en överansträngning som kommit under det sista året - något som fodervärden ridit på hästen. Varför, ja det får man ju ta och fundera på, för intensiv igångsättning på en lite äldre häst som då gärna har lite småstela leder att börja med, felaktig benställning (brukar de flesta fungera med bra ändå så länge ingen röntgenförändring finns), illa sittande sadel? Eftersom hästen är fräsch och fin på röntgen är det väl bara att behandla det som finns och se över sina rutiner, sadel o.s.v. Det är väl bara bra man hinner på det hela innan man känner någon rörelseförändring, varför vänta till hästen är ännu haltare?

Nja, för mig är en häst som inte ridits på lång tid=en häst som varit mycket skadad, som ej hållit för igångsättning och därför till slut blivit ståendes. Oavsett vad ägaren kommer med för förklaringar och historier om anledningen till den långa vilan.

Tycker inte det är helt sjysst att sätta ut en sån häst på foder och överlämna igångsättandet till en fodervärd, såvida man inte är helt överens om att hästen ska rehabiliteras av fodervärden. Skulle så vara fallet är ju en vet besiktning av största vikt, för att fodervärden inte sen ska få skulden och ev betala för hästens fortsatta behandlingar.

Hade aldrig varken köpt eller tagit en häst på foder om den inte är igång när jag tar över den.

Naturligtvis kan det vara så att hästen varit mycket skadad, så det du säger kan ju stämma helt. Det är ju upp till den som tar över hästen att försöka bedöma om det finns några bakomliggande orsaker. Men oavsett så har den troligen den här gången inte hållit för den igångsättning som nu gjorts. Men jag har själv sett det här fenomenet hos t.ex fölston som så att säga bara stått och sedan satts igång, efter ett antal månader så får de lite allmän ömhet i lederna, igångsättning är inte alltid lätt och vad de tål är individuellt. En veterinär beordrade t.o.m daglig lätt böjning av alla leder i några veckor, efter att han hade behandlat hästen, han påstod att det var väldigt vanligt på hästar som stått länge att de reagerade på det här viset. Det är inte alltid av godo att ställa av hästar.

Hur vet du hur mycket pengar det handlar om? ;)

Jag pratar inte om inköpspriset, utan ev veterinärkostnader för en skadad häst, samt de faktum att de kostar lika mkt fast de inte är ridbara.

Jag förstår att det är ett jätte svårt bealut. Vore jag i samma sits skulla jag troligen oxå luta åt samma håll (om rgt var ok). Däremot skulle jag inte fortsätta att rida hästen ,utan behandla den.

Och pruta förstås=)

Jag tänker inte fortsätta diskussionen med dig...du kan vara lugn.
Dock kan jag inte låta bli att skriva att du själv i dina svar till mig och andra i tråden, är både arrogant och nedlåtande och anledningen till detta är jag INTE intresserad av.

kl
Håller med både anhe och Jeeves i mycket.
Finns så många hästar som inte håller för tävl.cirkusen och blir vandringpokaler hos fodervärdar mm.
Ska absolut inte generalisera, finns många kompitenta som kan rehabilitera och är mycket noga med skador, behandla mm.
Men att just börja som f.värd är oftast den väg, början till egen häst och naturligtvis har man kanske inte dom kunskaper, erfarenheter som kan behövas. (självklart stämmer detta för alla förstagångsägare oxå)
Finns så många som utnyttjar denna okunskap och så väldigt många hästar kommer då till skada.

Skulle önska en större moral och engagemang hos hästägare, tränare mfl dvs alla som kommer i kontakt med dessa fodervärdshästar så dom får det bättre.
En vet som i detta fall inte går vidare för att hitta orsak till b.provsreaktion och rek fortsatt ridning är en utav dessa.
Någon i tråden tipsade om mjukdelsskador ? Ett bra tips eller ?

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 172
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 946
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V