Sv: 1 eller 2 dvärghamstrar?
Jozephin skrev:
Frågat om sibiriska som dom kallas innan här på buke och fick som svar att sibiriska var egentligen en blandning mellan campbell och rysk vintervit och att dessa kunde vara väldigt bitiga och bitska.
Har dock tänkt satsa seriöst och absolut inte köpa på zoo. Zoohandlarna verkar sällan vara så inlästa på området trots att dom verkar tro sig vara det. Trisst tycker jag när zooaffärerna kör den stilen.
Tja, av tre 'zoo sibirier' så var 2 goda som guld och den tredje, ja soms agt hon fick mig rejält avskräckt. Hon var övht inte trevlig alls, bara aggresiv och bitig (och hon attackerade handen när man tog in den i buren etc. Däremot hade man väl fått fatt i henne och tagit upp henne var hon snäll. Fast hon njöt inte direkt). generellt så tror jag varken hon eller jag var särskilt lyckliga över det hela och det var faktiskt på sätt och vis en lättnad när hon dog, både för hennes skull och för min. För hon kan inte ha mått bra liksom, och borde nog fått leva 'vilt' eller i en superstor gigantisk bur under naturliga förhållanden och slippa människor.
Men de två första, de var superkeliga och sociala och aldrig varken bitiga eller skygga (alla kom från samma zoo btw). Men de kan ju varit rena lyckträffar.
Men ska jag någon gång skaffa fler (inte alls omöjligt, men tre katter och två hundar gör att jag inte vill ha små minihamstrar som riskerar att komma lösa, inte säkert de hinner ända till dammsugarröret med så mycket blodtörstiga fiender på platsen *s*) så skulle jag inte heller skaffa dem från zoo. Just för jag blev avskräckt av den sistas temperament. Och okej, man kan ju stoppa ner handen i buren och se om någon av dem är social, fast det gör så ont när d einte är det
Men som sagt jag gillade skarpt de sibiriska och de två första var uppenbart rena praktexemplar =) (även om de då eg är en korsning, jag tyckte det var en djungel på benämningarna och har sett dem säljas under fel namn många ggr i olika zoobutiker, verkar nästan vara vara slumpen som avgörs om de kallas rysk, kinesisk, sibirisk eller helt sonika dvärghamster
Så..hmm..det slog mig nyss..mina sibiriska kanske inte alls var sibiriska.. utan renras.. ehh..