1 dl väger?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Mims
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 251
M

Mims

Skall få hem hästen nu i dagarna och jag planerar inköp av foder.
I butiken finns det 30kg påsar, i hennes foderstat står 8 dl betfor och 8 dl mustang orginal.

Räcker det med en säck av varjei månaden, ni som kan det här :angel:?
Jag vet inte riktigt hur jag skall räkna, så hade jag ju ig i matte också :rofl:..

Sv: 1 dl väger?

8 dl betfor är ganska mycket men inte något konstigt att ge egentligen. 1 liter müsli väger ca 0,8 kg, så det räcker med en säck per månad i både müslin och betforen. Jag ger 5 dl betfor per dag och tycker aldrig att den där säcken tar slut.

Berfor säljs i 10, 25 o 40kg säckar o Mustangen är väl i 20kg säckar har jag för mig.

Jag fodrar 6 hästar med betfor (25kg säckar) o det räcker ungefär en månad.

8 dl väger inte särskilt mycket. Mitt mått rymmer ca 5 dl och det väger ca 175 gram. Det gör att en dl väger ca 35 gram, därmed borde 8 dl väga ca 280 - 300 gram. Då borde du göra av med ca 9 kg i månaden.
Min häst äter för övrigt ca 15 dl betfor (torrvikt) per dag, 8 dl är inte alls mycket...

Är det mustang müsli (säljs i 20 kg säckar) eller mustang pellets (säljs i 25 kg säckar). Müslin väger mindre än pelletsarna.

Senast ändrad:

Berfor säljs i 10, 25 o 40kg säckar o Mustangen är väl i 20kg säckar har jag för mig.

Jag fodrar 6 hästar med betfor (25kg säckar) o det räcker ungefär en månad.

Hur mycket får dom per dag?

Lite olika från häst till häst, men den som får mest får en skopa morgon o kväll (en skopa är 8dl), mao 1,6 liter, shettisarna får bara en liten dutt o fångisen får 8dl/dag

Fråga nuvarande ägaren för jag antar att du köper samma foder som hästen går på nu, annars blir det ju ett väldigt tvärt foderbyte för den.

Liknande trådar

J
Foder & Strö Jag fick hem min foderhäst i början av maj. Det är ett New Forest sto(sportig modell), på 10 år,väger ca 400 kg ( enligt mig är det...
Svar
3
· Visningar
906
Senast: Boj
·
Islandshäst Jo, det är ju så att det är lite häst spekulationer i familjen :D . En pigg och snäll islandshäst, såklart :cool: . Det är nu priserna...
Svar
16
· Visningar
1 593
Senast: norpan1
·
L
Trav jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 104
Senast: Lindi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka