1, Botulismfråga. 2, Svullen mellan ganascherna fråga.

N

norpan1

Hej,
Jag undrar om någon kan ge lite råd, ska flytta min häst till ett ställe där de fodrar med ensilage, hade "vanligt" hö tidigare. Så, bör jag nu vaccinera för att vara på den säkra sidan mot botulism? Har jag fattat det rätt att det är 3 sprutor totalt sätt? Ca pris??
Hur länge är det mellan sprutorna?

Fråga 2,

Min häst får svullna körtlar mellan ganascherna under sommaren, har hört det kan bero på kraftigt gräs. Någon som har erfarenhet av det? Ofarligt/Farligt/ Vad kan det annars vara?
Tack för tips!:bow:

Sv: 1, Botulismfråga. 2, Svullen mellan ganascherna fråga.

Hej,
Jag undrar om någon kan ge lite råd, ska flytta min häst till ett ställe där de fodrar med ensilage, hade "vanligt" hö tidigare. Så, bör jag nu vaccinera för att vara på den säkra sidan mot botulism? Har jag fattat det rätt att det är 3 sprutor totalt sätt? Ca pris??
Hur länge är det mellan sprutorna?

Vi har valt att vaccinera våra hästar.
De ska ha 3 grundvaccinationer med 1 mån mellanrum och sedan en spruta årligen. Priset för vaccinet brukar ligga på knappt 700kr/5 doser (måste användas samtidigt) eller drygt 150kr för en dos.
Sedan tillkommer veterinärens arvode.

Sv: 1, Botulismfråga. 2, Svullen mellan ganascherna fråga.

Min häst får svullna körtlar mellan ganascherna under sommaren, har hört det kan bero på kraftigt gräs. Någon som har erfarenhet av det? Ofarligt/Farligt/ Vad kan det annars vara?
Tack för tips!:bow:

Min häst får det oxå på betet och betesägaren förklarade att det helt enkelt är tuggmuskeln som blir större iom att hästen tuggar så gott som dygnet runt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 395
Senast: mackan
·
Hästvård Sommaren 2014 gick mitt hbl på hingstbete med en annan hingst. Bara de två. Under denna period växt min unghäst mycket både på höjd och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Senast: MaRomer
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 137
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Nu har jag tröttnat på höbalar som möglar :mad:.Nästa höst får det bli hösilage. Behöver lite tips och råd från någon som använder...
2
Svar
27
· Visningar
3 948
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI