1-åring med lätt bakända vid visning för hand

E

_eeky_

Håller på och tränar en 1-åring för auktion om drygt 2 veckor. Hon är hanterad, van att bli ledd osv. Men när man ska springa med henne blir hon lite väl ivrig. Hästarna i hagen brevid ridbanan sprang och höll på, visserligen bra för det kommer de ju göra på auktionen också!

Ena gången gjorde hon ett litet bocksprång, fick in en lätt spark på rumpan min (tur den är väl isolerad! :grin:), andra gången när vi skulle börja trava anade jag aningen grin mot mig, öron bakåt osv.

Vad göra? Måste ju hålla grimskaftet någorlunda långt, då de ska kunna röra sig fritt. Tips och synpunkter?

Sv: 1-åring med lätt bakända vid visning för hand

Driv framåt och säg till den när den slår. Skutta lite är ok så länge den inte är på mig eller drar i repet, annars tjänar du MASSOR på att direkt lära den att den får hålla i fötterna omkring människor. Det måste man lära de allra flesta unghästar då deras hästlekkompisar är mycket tåligare.

Tjurigheten är för att den inte lärt sig gå fram när du ber den, smacka på rejält en gång så fattar hästen att den bara ska gå fram, inget snack. Sedan blir de glada och bjuder fram själva :)

Sv: 1-åring med lätt bakända vid visning för hand

Tack för dina tips!
Redan andra gången märkte man skillnad - då fattade hon vad hon skulle göra!
Tycker samma som dig, de får busa men hålla tassarna på marken! I det här fallet är det dock önskat med lite extra hetta, eftersom det är en travar-tjej! ;) Men för det får man lov att lyda och sköta sig! :laugh:

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
63 506
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 101
Hästhantering Har en 12-årig valack på foder sedan ca. 2 månader tillbaka. Tyvärr har han en hel del dumheter för sig. Ska man leda honom in ifrån...
Svar
10
· Visningar
1 864
Hästhantering På min arbetsplats har det relativt nyligen (augusti) kommit en 3-åring till valackflocken. Han är inte så mycket hanterad då han vuxit...
Svar
18
· Visningar
2 082
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka