1-åring foder??

H

hotstuff

vad ger ni för foder till era åringar när de går på bete?
jag har ett väldigt stort bete med mkt mat!! det är halvblod
behövs det överhuvud taget extra-foder under betes tiden??
 
Nej, våra får inte extra mat, visten med att ha hästar på bete är att man ser till att ha så bra bete att det täcker hästens behov.
 
Beror på beteskvalité, insektstryck just det året och hur de växer, ögat får 'råda'!

Jag ger den som ev. behöver 'lite extra' (utanför hagen), de andra får då knapra på morötter o/el. äpplen (uppskattat) under tiden! :)
 
Jag har inte behövt ge. Dock på betet när min var 2 år (och gick med 1- och 2-åringar) hade alla utom min (som var ponny) behövt ordentligt med tillskott pga regnet. Inte att de blev kalla, utan att gräset blev så blött att de inte orkade äta så mycket de behövde. Jag har bilder på hur illa vissa såg ut, och det är skrämmande hur vissa bara släpper hästen på bete och litar på att "de klarar sig".
 
ska man ta nån form av analys på betet då eller ska man gå efter hur hästen ser ut? :confused:
 
Man får gå både på hur hästen ser ut och hur vädret är. Är det väldigt torrt eller väldigt blött får man vara extra vaksam. Ett bra bete räcker gott för unghästarna i normala fall.

Ser unghästen ut SÅHÄR eller SÅHÄR så har det alldeles för långt...
 
Ahhhhhhhhhh :eek: dom såg ju vanvårdade ut ju! hur kan man låta det gå så långt?? Till å med jag som inte är expert ser ju att de ser hemskt ut,man blir mörkrädd :cry:
 
Huvvaligen.. vilka svältränder och lätträknade revben!!!
Stackars ungar! :(
 
Den värsta (som var ensam på bilden) är dessutom varmblodig travare, och ska alltså bli elittränad... jag tror inte den kom så långt faktiskt. Vet tyvärr inte vad den heter så jag kan kolla upp ev resultat.
 
Borde väl heta 'Spare Ribs'.. eller nåt sånt?

Nääe, nu var jag nog lte taskig mot ungen.. men vem vet, den kanske blir en bra hopphäst ivf.. 'spara ribborna' (ifall man översätter som man vill) :rofl:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 479
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 516
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 973
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp