1-åriga och 2-åriga hingstar ihop?

Mjuff

Trådstartare
Jag har två ettåriga hingstar på lösdrift. Vill gärna ha in fler hästar så de blir en större flock, och vi har stora marker. En tjej med en 2-årig hingst anmälde sitt intresse om betessäsongen. Hon sade att det var svårt att få tag på bete då de flesta inte vill ha 1-åringar ihop med en 2-åring.
Ni som har kunskap och erfarenhet av detta, funkar det? Hoppas på svar snarast och med en motivering om varför. Tack på förhand! :bow:

Sv: 1-åriga och 2-åriga hingstar ihop?

Det jag ser som har en ettårig hingst tillsammans med en tvåårig och en treårig valack är att tvååringen har behov av att bråka betydligt tuffare än vad han gör med ettåringen som han behandlar så försiktigt så.

Tvååringen busar med full kraft med treåringen medan ettåringen käkar, och när de busat färdigt ger sig ettåringen på tvååringen som då undviker alla bredsidor och kickar som han använder i "sitt bus" utan mest står och provocerar den lille. ;)

Vad jag hört så kan det bli för tufft för ettåringarna och att de normalt tar det lite lugnare än tvååringar.

Jag kommer att släppa åringen på hingstbete med jämnåriga i sommar.

Förra året hade jag min hingst på bete med fyra andra ettåringar och två tvååringar. Då var min också ett år gammal. Det gick bra.

Detta året ska min tvååring gå med ettåringar. Tror det beroro lite på hur ens hingst är också. Vissa hingstar är ju jävliga och blir bara ännu jävligare med åldern.

Min hingst är väldigt lugn och snäll än så länge så det är inga problem hoppas jag detta året iheller.

Tack för er info. :bow:
Puttar lite för jag vill gärna ha fler svar. :bump:

Generellt säger man att åringar behöver äta o vila mkt., medans 2- o 3-åringarna inte behöver det , utan leker mer.

Man får hålla koll på 3- åringarna så här års- De kan bli VÄL tuffa.

Jag puttar lite, för jag har också funderat på det här. Ett ställe som Bassholmen då, där det är (som jag fattat det) många hingstar i olika åldrar. Är det bättre att skicka sin åring dit, än att ha honom i en liten hingstflock? Eller ska man satsa på att försöka hitta ett bete med bara åringar?

Hej!
Vill bara säga att jag förra sommaren lämnade min tuffa 6-månaders B-ponnyhingst till hingstbete. Han gick med ett-och tvååriga halvblodshingstar. Det var det bästa som jag har gjort då jag ville ha honom tuktad. Kanon!!!

Jag hade min häst tillsammans med andra hingstar från att han var 10 månader tills han var över tre. I den flocken gick det hingstar från 6-mån till 8 år. Det funkade jätte bra. Men då var dom ungefär tio stycken...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 930
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 993
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur