Sv: 1-årig minihingst
Jag har en minishettis hingst som nu är lite över 1år. Han är van vid att ledas, borstas, har blivit duschad, lastad, har haft på täcke å lite sånt. Vill gärna ha tips på vad mer man kan göra? Är rädd att det kanske blir "för mycket" för en så ung pålle.
Han är lite hingstig (och ouppfostrad) också. Stegrar, "skriker", bits osv. Hur ska man på bästa sätt tillrättavisa en så ung? Han är lite osäker så vill inte skrämma honom, men kan samtidigt inte acceptera att han tex bits.
Han är van vid att ledas, men hingstar - är det under ledning med? I så fall är han inte så ledtam. Man kan få hingsta sig bäst man vill - i hagen. Med människor sköter man sig.
Tillrättavisa som du skulle tillrättavisat en vuxen, men än tydligare. Och alltid, konsekvent. Minsta bitförsök ska tillrättavisas.
Han kommer inte bli skrämd, titta hur hagkompisarna (för jag antar att han har sådana) tar i både när de leker och när de korrigerar.
Nu provar min bara att bitas, men det ger ofelbart en hård knäpp på nosen vid minsta tendens. Alltid och alla gånger. Och beröm när man inte bits såklart.
Om det kommer ett nytt bitförsök efter en knäpp på näsan tar jag i betydligt hårdare (det kommer aldrig ett tredje).
Vid ledning korrigerar jag redan när det börjar krumman på halsen och viftas på huvudet, det är liksom första steget mot att busa - och man busar INTE med människor, punkt. Då slipper man bitande osv i de lägena med.
Jag är benhård med att i hantering ska det INTE märkas om jag har ettåriga hingsten eller någon av de äldre valackerna i snöret, de ska sköta sig lika väl rent ledtamhetsmässigt och hanteringsmässigt. Sen får ju lillknatten titta mer på saker osv givetvis, men själva ledningen ska inte skilja sig. Det vet min lille, men ibland bara måååste han prova.
Så, våga behandla honom som en vuxen häst när det gäller enkla, grundläggande saker som att ledas korta sträckor osv. Och låt bli att göra saker för länge, så de blir övertrötta i knoppen och börjar tramsa för det. Då blir det oftast bra.