Sv: 1/3??

Har pratat med några olika foderhandlare idag om foder till min häst och fick höra att 1/3 av det totala kg kraft+grovfoder ska vara kraftfoder.

Dvs. om hästen får totalt 9 kg (hö och kraftfoder) så ska 3 kg av det vara kraftfoder.

Det hade jag aldrig hört, jag är en sådan person som fodrar med hö men ger "tillskott" av kraftfoder om det behövs.

Någon mer som hört detta? Blev nyfiken :angel:

De är väl helt enkelt sugna på att få sälja kraftfoder, för givetvis skall den häst som håller bra hull av sitt grovfoder få i huvudsak bara det.

Fast en sak skall man kanske tänka på och det är att grovfodret ofta innehåller mycket kalcium och havre/korn mycket fosfor, så det är två foder som kompletterar varandra bra.
Hälsning Maja

Sv: 1/3??

tror de skriver så mer för att sälja sitt foder, om man tar kr**t som exempel så rekomenderar de ju ponnyer att äta ca. 4-5 kg hö/ dygn och typ 2 kg av deras kraftfoder minst... Tror det är mkt för att de ska sälja sitt foder, många hästar hade säkert mått bättre idag om de hade rekomenderat lite större grovfodergiva istället för så mkt krafftfoder... :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 056
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI