Sv: 1/3??

Hur mycket hö får dina?

I vinter har de fått 1,5 kg hö per 100 kg häst. Sedan har vi haft lite olika grovfoder efter den konstiga sommaren. Jag har fyllt på med lusern (som är ett grovfoder) och betfor.
Nu går de stora på bete, de får inget hö alls.
Ponnyerna går lite på bete och får mindre hö än i vintras.

Aha :) Min får också 1,5 kg per 100 kg, + att hon står på halm. (och halm är GOTT *ler*)

Nej det är inte bara du som missat! :D Som Masse säger så verkar det vara så som hästar fodrades söderut förut. Vet själv att jag reagerade på hur folk som kom flyttande hit upp söder ifrån fodrade sina hästar. De använde betydligt mer kraftfoder och mindre grovfoder till sina hästar än vad vi gjorde.

Kicki :laugh:

Nej, det har jag aldrig hört. Men försäljare är försäljare.
Mina tre hästar får inget kraftfoder alls, och ändå är de pigga, blanka och i lagom hull.

Immer

Isf skulle min gammelfarbror som bara går i hagen äta 5 kg kraftfoder om dagen! :crazy:
Tror inte riktigt på den där formeln...

En tjock häst behöver väl inte extra mycket mat.

Det beror ju på vad grovfodret innehåller. Om man har ett grovfoder med en kvot på säg 4 + att hästen äter halm så behövs det defenitivt kraftfoder som ökar på proteinintaget. En sådan foderstat utan extra protein skapar troligen en fet häst som kan se fin (musklad) ut (på håll) pga att när den blir tillräckligt fet så lägger sig fettet på ryggen.

Det håller jag med dig om. Jag skulle nog ha skrivit energi i stället. Om man har en tjock häst ett grovfoder med låg kvot och hästen äter mkt halm så måste det bästa vara att ge extra protein.

Kan det vara så att det finns en obalans i foderstaten så att du behövde öka för att få rätt balans mellan protein/energi?

Det kan ju i en enskild foderstat där grovfodret har dåliga värden finnas behov av kraftfoder för att kompensera....
Om jag förstod rätt åt din halm och då kanske den behövde/behöver mer protein...en tanke bara

och den var det fler som hade såg jag

Har däremot hört att korn får utgöra max 1/3 av kraftfodret.
Du blandar inte ihop det?

Så skulle det kunna vara *ler*

Min får knappt kraft heller, hon är ändå tjock som jag vet inte vad *suck* (halmätare, men utan halm väver hon...)

Är hon verkligen tjock då, och inte bara bukig? Halm är ju inte särskilt proteinrikt, så äter hästen mycket av det kan den mycket väl få proteinbrist, vilket gör den bukig samtidigt som den tappar muskler i överlinjen. Boten är då att istället fodra på med protein tex lusern, soja etc. Svälter man en häst med proteinbrist genom att bara minska kraftfodret, blir den ju bara ännu bukigare och ser tjockare ut för ett otränat öga => ond cirkel

Försöker svara på alla.

Jag + några andra säger att hon är tjock och lite bukig, men jag är hemmablind så jag är nog inte rätt person att svara.

Här är en bild, men hon är inte tillräckligt musklad, dels är hon promenadhäst och dels är hon inte fullt igång.

ATT00073.JPG

Här är en annan som inte är jättebra men det är en bild:

ATT00019.JPG

Sista bilden blev stor...

Jag tycker egentligen att hon både är tjock och bukig, revbenen varken syns eller känns. (har lite vinterpäls kvar)

Hon är annars mycket pigg och framåt.

Men tillbaka till tråden också, nej det var inte det med korn jag hört utan just att kraftfodret ska vara 1/3 av det totala kg.

Jag ringde idag en annan foderhandlare och han sa att han hade hört det men att jag absolut inte skulle rikta mig efter det. Han ansåg att det var bättre att ge mer grovfoder i så fall och kanske tom inget om hästen fick i sig allt den behövde.

Jag blev väldigt förvånad att han sa så eftersom han säljer foder, men han har alltid varit bra att prata med och iofs så säljer han analyserat bra hösilage också. *ler*

Men tydligen (enligt honom) var det ett mått man använde längre bak just för att hästen skulle få i sig allt den behövde. Det används tydligen fortfarande men mest här nere som jag förstod det. Men han själv försökte att ge andra förslag om någon fodrare så. Det var vad han sa i alla fall. :)

Senast ändrad av en moderator:

Dessa bilderna är några veckor gamla, hon ät tjockare än det ser ut på dem. Står man framifrån sticker magen ut bra från båda sidorna *ler*

Nej, men däremot bör minst 75 % av näringsintaget ske via grovfodret och ska man använda kraftfoder så har man resten att förfoga över i en foderstat.
Man kan också förstärka sitt grovfoder utan att använda vanliga kraftfoder, det gynnar hästen eftersom den i grunden är en stråätare och mår bäst av den typen foder.

Jo det känner jag igen också, just det med 1/3 som jag aldrig hade hört. Men alla lär sig olika :) Jag är uppvuxen med att ge mest hö.

Men min nuvarande dam är extremt lättfödd. :grin: ett vykort med gräs och hon sväller upp. :D

KL.

Jag skulle helst vilja ge så lite kraftfoder som möjligt, eftersom hon är så lättfödd. Men vi har som sagt väldigt bra hö.

Lät lustigt! Mitt sto får mindre än 1/10 kraftfoder. Hon äter ca 15 kg silage och ca 500-800 gram kraftfoder...

Det tycker jag också, en kompis ger sin fri tillgång, äter enormt mycket och hon får inte ett dugg i kraftfoder.

Det där läste jag i någon broschyr eller vad det var från ett kraftfoderföretag. Min mor läste det också och skred genast till verket och skrev till foderföretaget samt ringde dem angående detta fullständigt galna förslag till foderstat. Jag kommer inte ihåg om de gav sig eller vad som hände, men de fick sig i alla fall en tankeställare. Anser man att ett råd från foderföretag är helt ute i det blå (vilket detta är) så varför inte ringa in till foderföretaget och påpeka felaktigheterna i deras "fakta". Får de tillräckligt med samtal får de ge sig till slut ändå.:idea:

Har pratat med några olika foderhandlare idag om foder till min häst och fick höra att 1/3 av det totala kg kraft+grovfoder ska vara kraftfoder.

Dvs. om hästen får totalt 9 kg (hö och kraftfoder) så ska 3 kg av det vara kraftfoder.

Det hade jag aldrig hört, jag är en sådan person som fodrar med hö men ger "tillskott" av kraftfoder om det behövs.

Någon mer som hört detta? Blev nyfiken :angel:

De är väl helt enkelt sugna på att få sälja kraftfoder, för givetvis skall den häst som håller bra hull av sitt grovfoder få i huvudsak bara det.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 056
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI