1½-åring med bärrandsröta.

polly p

Trådstartare
Mitt lilla sto har drabbats av bärrandsröta.
Hovslagaren skar bort en bit på bakhoven och jag fick instruktionen att borsta rent varje dag och eventuellt tvätta.

Vad skall jag använda att tvätta med och finns det något medel som stärker sulan men ändå låter den "andas" som man kan använda?

Har stora gräshagar med grusbacke under + att det finns mycket "klappersten", dessa har ibland orsakart att det gått flisor ur hovarna vilket det säkert också haft lättare att göra i och med "rötan".

Min ( fd?) hovslagare har aldrig upplyst mig om att det ska vara något problem eller åtgärdas på särskilt sätt... hm.

Sv: 1½-åring med bärrandsröta.

Jag skulle kunna tänka mig att din häst har för långa tår, det är då separationer brukar uppkomma eller att hovväggen är o jämn och tjock i tån. Oftast är det både tjocklek och längd på tån som gör det.
Håll hovarna korta och konformade så kanske det löser sig. nu antar jag ju bara, vore intressant att se en bild.

Lycka till
mirjabengtsson

Det kan nog ligga nåot i att hovarna är ganska långa...
Självklart har jag haft hovslagare som verkat henne regelbundet men hon har tyvärr lite tefatsformade "blaffiga" fötter, säkert också med tendens att bli lite plattfotad.

Har tyvärr dålig kommunikation med min hovslagare och skall eventuellt försöka byta.

Henne skulle jag vilja se lite högre i trakten och med konformade och symetriska hovar, grrr, då jag är mycket besviken på det arbete hovslagaren gjort med min häst!

Min häst hade det när jag köpte henne som 3-åring. Hovslagaren droppade i lite koppar-sulfat (om jag inte minns helt fel) som tydligen tar död på bakterien som orsakar problemet. Hon är 5 i dag och har aldrig haft några bekymmer av det. Förmodligen var det något som fanns i backen hos uppfödaren eftersom flera av hennes hästar drabbats. När min häst flyttade försvann bärrandrötan också (eller verkades successivt bort).

Min 5 åring hade oxå bärrandsröta som 1 åring när jag köpte honom...det är en bakterie som finns i marken..mer eller mindre hos vissa..jag rengjorde med virkon! finns att köpa hos lantmännen. lös upp en tablett eller pulver i en sprayflaska och spraya på efter att du rengjort med en söm eller borste..jag hade en söm och grävde rent med...sedan sprayade jag med virkon varje dag efter han kommit in.. tänk bara på att detta kan smitta andra hästar..så det bästa är om man tvättar alla hästar i virkon...så får man lättare död på bakterien..om den nu finns i den marken du är nu..

Min fick tyvärr lite problem med benen då bakterien vandrade vidare uppåt..han fick som lymfangit i frambenen..det har han dock inga problem med nu..

Lycka till!!

Ja det ska din hovslagare tala om för dig vad du ska tvätta med, det låter verkligen inte som du har en seriös hovslagare.

Jag har precis blivit av med rötan på min hästs hovar.
Min hovslagare jag har nu har varit väldigt hjälpsam, han har varit tillgänglig på telefon ständigt och ibland ringt själv och undrat hur det går. Min häst hade alltså rätt rejäl röta, sträckte sig ungefär halva hoven upp och på alla fyra, vilket min förra hovslagare aldrig upptäckte utan endast muttrade över att skorna var svåra att få att sitta (troligen har hästen haft detta i 4 år!!!!)

Jag har karvat bort det dåliga med en hovkniv, har alltså inte tagit bort hovvägge utan tagit problemet inifrån och karvat bort det dåliga. Har sen lagt bomull indränkt med virkon S i hålrummen, bandagerat om med självhäftande linda och så på med barfotaboots.

Har fungerat toppenbra, nu har hålrummen växt ner och all röta är borta. Det har tagit 2,5 månad att få bort all rötan.

Nu har förmodligen din häst inte så allvarlig röta som min haft.

Virkon S är ett desinfektionsmedel som man kan köpa på granngården, överskottbolaget eller nästan var som helst, det är inte gratis men mycket drygt och det som blir över kan man ha när man ska tvätta stallet.

/M

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare

Hästrelaterat

Tillbaka