Gott nytt år på er alla!
Just nu är jag inne i en svacka med min 08:a… Eftersom hon inte går att lasta (något vi självklart jobbar på med hjälp av en person som jobbar med det) Och vi inte har en ridbana så sker just nu all ridning i skogen, på olika vägar och främst på gärden. Detta har alltid fungerat jättebra och gärdet är som vår ridbana där jag rider henne några dagar i veckan. Under den senaste veckan så har hon dock blivit en helt annan häst. Hon är i vanliga fall en väldigt pigg och arbetsvillig tjej som älskar att bli riden i galopp och att arbeta! Hon har alltid varit lite sparkig i ridningen och gör lite små bocksprång ibland. Men den senaste tiden så har hon börjat stanna, bocka, hoppa framåt, stegra och tänka enbart bakåt när jag ber henne om ökad trav eller galopp. Skritt och "normaltrav" går bra men ber jag henne öka eller galoppera så tvärstannar hon och hoppar upp i luften och sparkar, fortsätter jag driva på henne så börjar hon stegra. Något stämmer alltså inte och jag är självklart orolig.. Kollat igenom hennes kropp och vad jag känner så har hon inte ont någonstans, provat byta bett osv. Hon är i fin form och har börjat bygga riktigt fina muskler, för två veckor sedan var hon finare än någonsin..
Idag provade jag dock att rida henne i skogen, och där gick hon som en klocka! Helt som vanligt utan problem. Eftersom gärdet ligger bredvid skogen så gick jag dit i slutet för att prova, då kom problemet tillbaka.
Vädret bidrar ju inte till att våra alternativ till ridvägar ökar.. Det är endast gärdet och delar av skogen som fungerar.
Hon är ett sto med stor vilja men såhär har jag aldrig upplevt henne. Tror ni att det är något kroppsligt fel eller kan det vara så att hon bara är trött på gärdet? Vad har ni för teorier?
Det är ju inte helt lätt att komma med funderingar när man inte kan se er tillsammans när det händer - eller strax innan det händer. Om det här har uppstått helt plötsligt så tänker jag att hon försöker förmedla något. Frågan är vad!?
Baserat enbart på vad du skriver, så har jag följande tankar. (Och kanhända har du provat och avfärdat redan, jag bara funderar!)
Du säger att hon alltid varit lite åt bock-hållet men nu har det gått över styr. Om de tidigare bockhoppen varit små glädjeskutt ( i motsats till av obehag) och hon fram till nu varit positiv till att galoppera (dvs med bjudningen snarare än att försöka springa ifrån något) så brukar så här plötsliga förändringar hänga ihop med att något obehag uppstått lika plötsligt.
Om de andra alternativen är närmare sanningen, så kan det vara ett mindre obehag som nu förvärrats.
1. Hur har du kollat igenom kroppen? Hur? Alla obehag kan inte hittas genom palpation. I ditt fall kan det hända att det sitter djupare i muskler eller senor eftersom hennes reaktioner kommer först när du ber om mer rygg/bakben och rundning.
Förändringar i markförhållanden (från lera till knäna till stenhårt knöggel) kan orsaka smärtreaktioner i sulorna och ge spänningar i kroppen som är svåra att komma åt.
Har du provat att ta ut en fysioteraput (eller liknande) för massage och/eller t.ex. IR-behandling?
2. Hur reagerar hon när du longerar/tömkör?
Får du ingen negativ reaktion där bör du nog ändå titta över framförallt sadeln. Hon har ju satt muskler och därmed ändrat sig i kroppen. Det krävs ju inte så mycket för att sadeln inte längre ska passa. Kanske behöver den bara stoppas om lite?
Protesterar hon även här, så är du ju stabilare och säkrare på marken, och kan prova att lugnt driva på framåt utan att risk för dig själv, för att se om det "bara" är ett försök att se vad hon kan komma undan med, eller om det verkar finnas rörelsestörningar eller andra tecken på obehag hos henne.
3. Vad ändras när du kommer ut på gärdet?
Sätter du dig djupare i sadeln? Ber du om mer samling/påskjut än inne i skogen? Rider du mer böjda spår? Vad gjorde ni
strax innan det "brakade löst" första gången? Ev. finns det ledtrådar där.
Om det "bara" är gärdet hon protesterar mot - kanske för att hon upptäckt att när hon gör såhär så belönas hon med att arbetet upphör och hon får gå hem - så kan du fundera på att göra det mer positivt att vara där.
T.ex. kan du strunta i gärdet ett tag och försöka rida på så mycket du kan i skogen med olika övningar. (Det mesta går ju att göra om skogen inte är allt för tät och geggig.) När du väl tar dig ut på gärdet så gör det till platsen där hon får koppla av: lång tygel ett varv i skritt och sedan hem, kanske sitta av och ge en liten massage, lätta på gjorden och gå hem (vet inte hur långt det är - jag bara spånar här!)
Så småningom kan du bygga upp med att göra något där som hon kan utföra lätt och få beröm för innan ni går hem. Spelar egentligen ingen roll vad det är så länge du kan lägga lejonparten av arbetet i skogen. Det viktiga är att gärdet åter blir en plats där det händer roliga saker.
Sedan får man lyssna av och se vad man kan göra vidare för att släcka ut beteendet - om det nu är en ovana som blivit kopplad till just gärdet.
Oavsett vad du gör, försöka förbli lugn och konsekvent, och var uppmärksam på ett objektivt sätt på hur hon reagerar. Kanske är hon bara lite trött i kroppen efter ha satt muskler och behöver en lite lugnare period?
Håller tummarna för att du hittar orsaken och kan lösa problemet!