Men fy så tråkigt! Hoppas på något snabbt övergående!Ja o som grädde på moset, @Natasha, har min lilla häst trampat på nåt hårt o står med hög puls o ont i foten...blir så trött.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men fy så tråkigt! Hoppas på något snabbt övergående!Ja o som grädde på moset, @Natasha, har min lilla häst trampat på nåt hårt o står med hög puls o ont i foten...blir så trött.
Här var det lugnt i tråden. Jag och Wille startade vår 2:e dressyrtävling förra helgen, hårdare bedömning denna gång och lite seg häst så vi slutade på strax över 60% i första klassen och strax under 60% i andra klassen, då red jag på bättre framåt men Wille tjurade ihop i galoppen (slog mot skänkeln) så det blev två 3r där...
Igår red vi vår livs första markarbetslektion! Jag har inte hoppat regelbundet på närmare 20 år, någon enstaka hopplektion på lånad häst för 3-4 år sedan bara. Wille hoppades några gånger av duktig ryttare för ca 2 år sen, sen har skador satt stopp så fort vi andats om att börja hoppa... Lägg sen till att jag är hopprädd på det. Vi överlevde iaf och det var riktigt kul! Blev mest bomövningar och sen några skutt över en grind som det sista var uppe på hela 70 cm. Känns kul att ha testat så det kommer bli fler gånger.
LA:1 är inte något lätt program! Speciellt om man sitter på en stor häst. Det var ursprungligen tänkt som ett ponnyprogram, men även större D-ponnier får problem med de snäva vägarna i galoppen. Jag är av uppfattningen att det krävs för mycket samling på den nivån för att klara av vägarna med bibehållen balans och takt mm., men den diskussionen hör till en annan tråd, misstänker jag.Halloj i vårsolen!
I går var jag och Iris iväg och tävlade, vår första LA (LA:1) Hon skötte sig utmärkt med alla människor, ungar, traktorer, etc.. Min häst-ovana mamma var med som groom
Efter ett litet drama när vi skulle in på tävlingsbanan (ridhus med superfarlig och konstig mark i skarven mellan ute och inne ) tycker jag att vi genomförde programmet enligt plan. Domaren var dock inte så imponerad och vi landade på knappt 58 % Tydligen red jag inte så noggrannt som jag upplevde det, behöver öva mer helt enkelt...
I övrigt är vårt ridhus nu äntligen klart och vi har ridit 2 korta pass där. Jättemysko ställe, tyckte Iris
Vad synd @MattiZ , vad kommer det sig? Tycker du har fått både hull o ordning på henne nu?
LA:1 är inte något lätt program! Speciellt om man sitter på en stor häst. Det var ursprungligen tänkt som ett ponnyprogram, men även större D-ponnier får problem med de snäva vägarna i galoppen. Jag är av uppfattningen att det krävs för mycket samling på den nivån för att klara av vägarna med bibehållen balans och takt mm., men den diskussionen hör till en annan tråd, misstänker jag.
Nu är lilla svarta på G igen och jag med! I slutet på månaden startar vi årets första fälttävlan!
Jag tänker att om jag förhåller mig till frågeställningarna kring din ritt, snarare än LA:1 som sådant, så bör det passa in här i tråden.Ja, det har du nog rätt i - jag tycker att det är ett trevligt program men något förvirrande med alla dessa "kom ut mellan .. och .."
I galoppen - vänd halvt igenom - är det ju i det närmaste omöjligt att komma ut nära F eller K. Hade på sätt och vis varit enklare och mer "ärligt" om man ska komma ut vid B respektive E. Jag är också lite förvirrad över bedömningen av ryggningen - i programmet står ju "ca 6 steg" - i mitt protokoll har domaren skrivit "7 steg" och givit en 5:a Om det ska vara precis 6 steg, varför står det då inte "ryggning 6 steg"?
Nåväl, det är säkert en annan diskussion. Mer relaterat till tråden är ju att kunna bedöma när man själv och pålle är redo att ta nästa steg och tävla högre klasser. Mina båda tränare (som är dressyrdomare/gångartsdomare respektive GP-ryttare) har inte uttryckt någon som helst tvekan kring att vi klarar att rida LA-programmen - men man ska ju kunna rida väl på tävlingen också Jag har inte tävlat så mkt dressyr och har nog fortfarande för mkt fokus på att allt runt omkring ska klaffa, snarare än själva uppvisningen. Bara att öva vidare alltså Nästa gång blir det LB:3!
Gud vad spännande att göra en sån resa, hur kom ni på det?Varför skulle vi inte kunna diskutera dressyrbedömning av våra 7-åringar här? Klart vi kan o det är ju en jättekul diskussion speciellt eftersom vi har @Natasha som sitter inne med "facit"! Så kör på bara, jag läser o begrundar.
Under tiden kan jag berätta att jag har köpt ett litet nytillskott! Sambon o jag kvistade hastigt över till Irland förra helgen där jag provred ett antal hästar. Vansinnigt roligt tyckte jag och sambon fick sin guiness så allt var lugnt... Nåväl, med hem i resväskan, nästan iaf, togs en 5-åring som är så himla snäll o go att jag är döförälskad!!! Harriet får ursäkta men det är ändå sedan Grås tid som jag var så kär i en häst..,
Bosse som jag kallar honom är en Irish Sport Horse som har gått lite jakt och några terrängtävlingar, s k Hunter Trials. Han har världens längsta ben och sötaste ansikte!
Här är han:
En liten film från provridningen: