07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Vilken skillnad på formen från förra tävlingen!:bow: Ni kommer säkert snart bli stadiga här o då kommer placeringarna rulla in, hon har ju en härlig takt o gung!

Sen tycker jag det är skitsnyggt med "riktig" dressyrkavaj och inte sån där kort, de flesta dressyr ryttare får ju dubbelt så tjocka ben som dom har i verkligheten med kort kavaj....:o:D

Såg massor med vrålsnygga plaststronger på GHS, har lovat mig själv en sån den dag jag slutar stå i startfållan o bara rider dressyr!:D

ha hah ah du e ju för kul! Men åk på lite dressyrtävlingar då, o träna? Rid LB:1, där finns inte så mycket krumelurer utan liknar på det sättet mer ett FT program, så du kan träna lydnad med det lilla Odjuret!;)

Terrängen är iaf jättefin, bra tempo osv det enda jag känner är än en gång...kanske korta lädren nåt hål? Tror du skulle få lättare att komma upp ur sadeln då.

Tack! Vi var bara 8,5 poäng från placering denna gång trots missarna så det känns ju inte ouppnåligt inom en snar framtid iallafall.

Är inte heller överförtjust i de korta kavajerna och jag tänker behålla min Pikeur Diana. Jag är ju inte jättelång, 167 cm, så den blir ju ganska lång på mig men jag vill ha något som täcker rumpan :D

Kan du inte införa plastrong i terrängen? Skulle ju se skitcoolt ut :D:D
Om man struntar i säkerhetsrisken att man kan fastna och typ strypa sig själv och sånt.....:D

Japp, vi ska på dressyrtävlingar om några veckor.

Jag håller med, men valde att inte korta upp läderna mer denna gång, då jag senaste träningarna har känt mig så instabil och ännu lättare tippat fram med kortare läder. Hade ingen lust att känna mig instabil ute på tävlingsbanan. :p

När jag galopptränar ute har jag kortare, för att träna mig där, och ska ha det på kommande träningar också.

KL

Idag har JAG ridit på min 07-a. Jag trodde aldrig att jag skulle kunna göra det efter min stroke i höstas. Men nu jäklars är jag uppe och rider. Lite sladdrig i vänstersidan är jag ju, men hästen är pragmatisk och underbart mot mig. JAG ÄR SÅ JÄVLA GLAD !!

*kl*

Jag tror att Fille har kommit i någon försenad 5 års trots eller nått..:meh:

Känns verkligen att INGENTING funkar för tillfället... :banghead::banghead::banghead:
Vad vi än gör så blir det strul... Tömkör jag går han på bogarna och är svår att aktivera, rider jag dressyr så är han antingen tittig och tramsig och svår påverkbar eller går han och segar.
När vi hoppar står han emot och det blir fel i distanserna.
Rider jag ut så är han tramsig, lägger sig i handen/går på bogarna eller kasstar sig till höger och vänster för att han blir "rädd" för någon som han har sett sjuttioelva gånger...

Ja, jag vet att det kanske låter som att han skulle ha ont någonstans, men sadel är kollad och utprovad, tänderna kollades/fixades i nov..
Kan faktiskt inte tänka mig att han skulle vara halt för han är så "mesig" i vanliga fall om han har ont nånstans så det tror jag faktiskt att jag skulle märka.

Han är hur go och glad som hellst i stallet, samma som vanligt.
Aldrig stressad eller dyligt.

Misstänker att detta kan ha kommit nu för att jag har börjat ställa lite högre krav på honom?
Eller rättare sagt, att vår brist på dressyr och komunikation visar sig mer nu när det börjas hoppas lite högre?
Att det nu blir fel för att han inte lyssnar och då blir det så mycket svårare/jobbigare för honom vilket resulterar i att han blir sur till slut..?

Jag tror att vi får backa bandet lite för tillfället, strök mig från tävlingarna i morgon.
Tänkte se om vi kan börja träna lite terräng för att se om vi kan komma igång med något som jag tror att han skulle uppskatta...

Någon som har några tips eller lite pepp att komma med?

Kände att jag behövde gnälla lite...:down:

Jag tror att din häst är rätt lik min herre (det har vi nog konstaterat tidigare) och jag har haft perioder där han har varit väldigt "av/på" i ridningen. Det har jag löst genom sänkta krav eller vila eftersom jag har märkt att han är mycket häst både i kropp och knopp och behöver tid på sig. Men då har det mest varit krånglet och ojämnheten i arbetsviljan som jag har haft, inte något problem med ridbarheten.

Att en bristande ridbarhet skulle visa sig när kraven höjs känns inte helt orimligt. Och det enda jag kan komma på annars skulle väl vara någon form av spänning eller låsning som kan påverka (då tänker jag snarast på ridbarheten). Om alla kroppsliga krämpor är uteslutna så blir det ju en liten balansgång, man vill "få loss det mentala" genom att sänka kraven och lattja på eller rent av ställa av på vila samtidigt som man ju faktiskt vill få igenom en ridbarhet så att man kan arbeta vidare utan att få motgångar varje gång man höjer ribban lite.

Det känns i varje fall inte som något märkligt eller ovanligt med en lite valpig unghäst. Och ovanstående är mest lite spontana tankar...

Hehe, jo, vi har väl konstaterat det innan ;)

Och jag har väl samma tankar som dig. Nu sänker vi kraven ett tag, fixar med lite annat och ser om vi kan komma tillbaka och gör vi inte det så får han ha lite sommarlov och så sätter vi igång till hösten med nya tag :)

Han har som du säger mycket i knoppen, jag har även flera tränare oberoende av varandra som säger samma sak.
Han är oerhört smart! Ibland för smart för att vara riktigt ridbar :cautious:
Han har liksom lösningar på allt! Hur man kan underlätta för sig själv sas och det är inte alltid till mig fördel som ryttare :p

Ibland vill jag sätta hårt mot hårt; när han reser sig och kastar sig så har jag börjat gå på honom mer och liksom markera att man inte får bete sig så, och när han totalt tappar fokus pga att där ligger en bom i gräskanten av banan eller där går förbi en människa på avstånd som han måste glo efter i 30 min (i fall dom gömt sig i buskarna och tänker attackera oss) så har jag satt åt "ramen" ganska hårt på honom att han SKA verkligen lyssna på mig och inte tramsa för sånna saker.
Men då har han blivit jätte stressad för att han inte får göra som han vill!
Men jag känner att vi måste ta oss förbi det här trams stadiet och faktiskt kunna arbeta iaf.
Hela ridpasset kan ju inte vara beroende på sånna små faktorer...O_o

Så vi får se hur det funkar med lite träningsbyte nu...

Det är väl ett modigt gäng som håller sig kvar och uppskattar hästar med fart och fläkt. Jag har inte tänkt på det som att det är synd för hästarna. Det är bara att jag inte uppskattar fart och fläkt om jag inte har kontroll, och det har jag inte över brallande hästar som jag inte sitter på. Jag har fullt upp med min egen hästs energi och därför tycker jag väl att det blir obehagligt när hon dessutom trissas upp extra av övriga busfrön...

Jag är också en sådan som vill ha den längre varianten av kavaj, tycker de korta hör hoppningen till... Jag är kort, strax under 160 cm och jag ser ut som en köttbulle med för korta jackor då jag imo har lite "ridlår".

Dock har jag ju inte tävlat sedan ponnytiden så jag har ingen koll på vilka märken som gör snygga kavajer med lite mer längd, har du fler tips? Gärna billiga sorter eftersom jag inte är nån tävlingsryttare egentligen utan bara vill ha en för att komma igång och se om jag får blodad tand eller överlåter tävlandet på andra...

Han kanske behöver en kortare vila? vet inte alls hur mycket du ridit i vår, men ibland kan 1-2 veckor göra underverk på små hästhjärnor ;)

Imorgon ska jag på programridning med lilla GP, det ska bli kul, men är alltid lite nervöst, man får ju verkligen konstruktiv kritik om man säger så.

Tycker ni jag bör fläta manen? hon har ju ganska mycket och stor man om man säger så så den stör nog lite om den flaxar omkring. Verkar det lite overkill att fläta annars för en programridning? Hade hon haft en kort välryckt man hade jag inte gjort det.

Stjarnfrugt och Novali, jag bytte från en längre kavaj till en kortare, tror det passar min kropp bättre, det beror väl lite på hur man är byggd? tyckte jag fick korta tjocka ben i den längre kavajen O_o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 431
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 507
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar