07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag har ju ett jättefint nybyggt ridhus bara 3,5-4 km här hemifrån men det känns som om det blir för mycket att först skritta dit, rida ett pass och sedan skritta hem igen, vad säger ni om det?

Jag gör så med Ariel ibland, men då är det 6 km enkel väg till ridhuset. Än så länge har jag inte märkt av någon matthet under träningen, utan snarare så är hon mjuk och ordentligt framskrittad till träningen och får varva ned under lång tid på hemvägen. :laugh:

Igår longerade jag Ariel, två månader sedan sist. Jag blir snart tokig, vi har jobbat massor med galoppen, både långa pass rakt fram och lite intervaller i backe. Fysioterapeuten har vittnat om att Ariel byggt rejält med magmuskler av arbetet, men ändå är galoppen helt hopplös på lina. :cry:

Hon sätter inte under sig bakbenen ordentligt och det är inga runda galoppsprång utan mer rakt upp-rakt ned. :( Så länge det är bra underlag i paddocken kommer jag fortsätta att longera en gång i veckan, för jag misstänker att det är just på böjt spår som vi behöver nöta. Sedan får jag fortsätta med övrigt galopparbete, men med mer fokus på fattningar än på att hålla galoppen över tid.

Suck vad less jag blir! :(

Bildbevis på klippt Ariel. :love:

111016-002_170828947.jpg

KL

M är inne i en växt-period, sätter massa päls och det händer mycket i munnen nu. Hösten är överflödig enligt henne. Så humöret är ganska ojämnt (lugnt sagt) :devil:

Någon mer som har det som jag?
Hur går det för tänderna hos era pållar?

Ariel har fällt två av de fyra sista framtänderna, men kindtänderna brukar hon vänta till i januari med. Nu är hon lite halvbänglig och vill bli kliad på tandköttet, men hon är ingenting i jämförelse med i januari när kinderna sväller upp som på en hamster och hon vill klia sig mot allt som rör sig. :devil:

Vad roligt att du visar dig här igen :) hur går det för dig och din pålle? Och hur gick det på kvaliten?

Kvalitén var en märklig historia som verkligen bevisade att det är en bedömningsfråga och att allt inte alltid går rätt till. Han skötte sig dock och var jättefin på både dressyr och hoppdelen. Dock trött på slutet av dagen (dressyren gick i decimeterdjup lervälling) så han rev några bommar under sista hopprundan (som låg på maxhöjd) och fick därför inga briljanta siffror där. Hoppdomaren var positiv till honom som ett framtida ämne och ansåg att hans siffror beror på att han är en ganska valpig och stor (174 cm) häst som behöver tid att utvecklas. Dressyrdomaren ansåg att han var halt (?) och tittade nog inte mer på honom efter det, vi tappade hakan allihopa när poängen kom.

Efter katastrofen så fick han vila 4 veckor och jag åkte in till kliniken med honom för att reda ut påståendet om min halta (?) häst. Måste säga att han var väldigt frisk för att vara sjuk, gick självklart igenom checken utan problem och numera är epitetet "länets sämsta 4-åringen" något jag och tränarna mest skrattar åt :grin: när man såg hur vissa andra bedömdes så var det bara att konstatera att det inte alltid går till som det ska...

Jag har i alla fall ridit honom i en månad ungefär och skulle precis börja träna på allvar igen när han och tysken kom på den fantastiska idén att köra ett race i hagen. När de skulle gå in på kvällen så hade tysken tre skor (av fyra) kvar och Q hoppade på tre ben. Rejält svullen och tyckte redigt synd om sig själv. Han har nu blivit lite bättre även om han fortfarande är väldigt halt och vilar med stödjande stallbandage och kortare dagar ute i hagen. Vi tror att det är en ordentlig sträckning/stukning och ger honom veckan ut innan en utvärdering görs...

Senast ändrad:

Kan ju dra några snabba samtidigt, när jag ändå skriver...

Planen för Q är att han ska bli fräch och komma igång igen för att sedan träna hoppning och dressyr under hösten. I vinter får han en vila till (om inte den här blir väldigt lång) eftersom han blev så odräglig av att stå så att sensommarvilan fick avbrytas 4 veckor tidigare än planerat. Nästa år ska han ut tidigt på ett par tävlingar för att sedan kunna ta det lite easy och träna terräng framåt våren. Sedan ska han tävla under sommaren och avsluta med något mål. Om hopptränaren får som hon vill så ska jag tydligen byta gren med båda hästarna och satsa på både Falsterbo, Flyinge och Champion of the Youngsters med honom... men jag vill hellre rida fälttävlan :angel: visar han sig fin på dressyrbanan så kanske vi rider några kvalklasser där också, men vi får se.

Han är inte klippt än och kommer nog inte att klippas förens det behövs. Han har rätt fin päls fortfarande, har inte satt björnlurvet än. Går med regntäcke ute för att fördröja värsta pälsen lite.

Men som sagt, just nu håller jag mest tummarna för att han ska sluta halta och att det "bara" är en hejdundrans sträckning. Inget som antyder på hoven eller senorna, och en fraktur uppe i benet borde man både märka av samt att hästen nog inte kan bli bättre av vila och tid (vad jag vet så är hovbensfraktur den enda fraktur i benet som hästen kan gå med utan att det nödvändigvid märks med en gång).

En tjej i stallet som också har en 07a fick in hästen från hagen i somras och då var den tvärhalt och ville inte alls stödja på benet. Dom for in till klinik och kunde där konstatera att det "bara" var en rejäl stukning. Har tagit sju veckor innan hästen äntligen är fräsch igen. Den vilade helt i två veckor och var sen mest bara kort i steget. Så då började den skrittas uppsuttet. Har alltså ändå tagit lång tid att få den fräsch!

Att det tar lång tid vid stukning är jag medveten om, gissar på ca 8 v innan han är tillbaka om det går i den takten det gör nu. En stukning får väl ändå ses som tur i oturen, och att han lyckas dra på sig den på hösten och inte under säsong. Han skulle ju ändå ha vilat mera än han har gjort.

Ikväll var han i alla fall betydligt bättre. Benet är inte svullet längre och han ser nu snarare knackig ut än rent halt, så det går åt rätt håll :) han håller även på att gå upp i linningen av att vila (dag tre :grin: ) och börjar bli lite bökig att hantera, vilket nog endast kan ses som ett friskhetstecken.

Jag blev verkligen upprörd när jag läste ditt inlägg, du har ju en av dom hästarna som har kommit längst i denna tråd, och så blir det sådär! :crazy:

Han borde ha fått höga poäng och blvivit dubbeltalang enligt mig och säkert de flesta här också, nu hoppas jag att han läkert fort så att ni kan komma ut o knäppa dessa knäppa människor på näsan (de som dömde alltså) ! :D:D

Usch va trist. Men det är tur att man vet vad man själv har. Han har ju trevliga gångarter vad jag har sett här så för att komma sist borde ju de andra hästarna varit fantastiska hela bunten och det tvivlar jag ju på.

hoppas att han kryar på sig nu:)

Tackar, tackar :D Just nu ser han dock ut som en lurvig boll och den lilla svansen han har ser inte mycket ut för världen :o

+ Habina: Tror minsann att jag får ta och se till att rida bort till ridhuset någon gång under helgerna iaf tills det blir en massa snö ute och så får jag se hur han tar det. Egentligen är jag väll övertygad om att han skulle klara det men jag är lite låpig av mig :grin:

Till båda två;

Jo, det är synd. Och inte vad vi väntade oss. Men det är också så galet bedömt att vi snarare skrattar åt det, finns ingen rim och reson. Domaren hade inte en enda positiv kommentar om vare sig honom eller mitt sätt att rida och ansåg att hästen var "mindre lämpad för dressyr" (när han gick i stadig form hela visningen, gjorde alla tempoväxlingar stadigt, gick att ta upp och lägga ner i formen och var lugn och sansad). Han gick dessutom samtidigt som en spänd liten sak som gick över tygel nästan hela visningen och inte kunde vare sig reglera form eller gångarter, vilket ger lite perspektiv.

Hoppdomaren gav inga höga poäng men hade i alla fall positiva kommentarer på varje punkt, berömde mitt sätt att visa och rida hästen samt påpekade att han var mycket trevlig i temperamentet och väl förberedd för uppgiften. Hennes kritik var välgrundad och kändes relevant, och poängsättningen väl motiverad, till skillnad från de andra domarnas.

Men jaja, tur att han varken är ett sto som behöver bra poäng för senare avelsvärde eller till salu. Nästa år när han har kommit ut på tävlingsbanorna så bryr sig ingen om resultatet från kvalitén längre och hästen kan visa vad den faktiskt är kapabel till :)

Men herregud, kan man inte överklaga sådant? :crazy:

Skönt o höra att kritiken från hoppningen vart rättvis, ibland ska man inte bara stirra på siffrorna utan höra omdömmet runt dem också! :)

Undra vad dom hade sagt om min ridning om dom klagade på din, jag som alltid tycker att du verkar vara ett med din häst! :o:eek:

Kan och kan, det går säkert... men med tanke på hur liten ridsportvärlden är och vem som känner vem och dömer vem så är det inte värt det. Dumt att lägga sig i olag med folk, det kommer tillbaka senare. Borde kunnat gissat hur det skulle gå till innan egentligen, men trodde ju inte att det skulle slå mot mig på det sättet som det gjorde.

Tack så mycket för berömmet, sånt är alltid roligt att höra :o :bow: :)

Ariel har fällt två av de fyra sista framtänderna, men kindtänderna brukar hon vänta till i januari med. Nu är hon lite halvbänglig och vill bli kliad på tandköttet, men hon är ingenting i jämförelse med i januari när kinderna sväller upp som på en hamster och hon vill klia sig mot allt som rör sig. :devil:

Okej :) M har fått jätte svullna kinder nu..

Jag var äntligen i stallet igen men ingen ridning för min del så jag löslongerade istället.

Försökte att ta kort på honom men det blev sådär för antingen så vände han bort huvudet eller så ville han sitta i knät.
Han börjar iaf bli riktigt apelkastad nu och man kan knappt se att han är klippt:)
DSC00659.jpg

Fast kom ihåg att Ariel är sent född på året, så det är inte konstigt om M börjat växla kindtänder tre månader före henne. ;)

I morgon är de dax för oss att börja tömköra, efter en vecka av tre på butta. Tyvärr var hon jätte svullen i en bakhas i dag. Hade några små skrapsår, men jag vet att hon svullnar lätt. Hoppas på att de inte ser värre ut i morgon. Alltid är de ngt....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 995
Senast: Bluefish
·
G
Hästmänniskan Vill ha tips och råd av er bukefalister! Vad ska man träna för att få rätt muskler för ridning? Mitt veckoschema ser ut ungefär såhär... 2
Svar
33
· Visningar
3 522
Senast: Egonson
·
P
Träning För en vecka :d Vart rider ni och hur länge? Mitt brukar se ut såhär mån vila tis paddocken ca 1 timme ons skogsridning ca 1 timme... 2
Svar
21
· Visningar
2 618
Senast: Bubben91
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka