07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

hahahah ingen fara, men det ska bli väldigt spännande att stå i ett stort stall för första gången, 14 hästar! :laugh::love:

Men också 14 hästmänniskor att komma överens med! ;):D:devil:

(eller typ 10 vid närmare eftertanke, det var 1 eller 2 som hade flera hästar)

Men fy var rörigt. Verkar ju vansinnigt att alla ska släppa ut och in sina egna. Varför inte schemalägga? Vi delar på kvällar och helger, är dock endast runt 10 hästar. Just nu har jag ju pålle hos utbildare, och gud va det är lyxigt. Var bortrest i helgen och kom ut i måndags. Då hade pålle haft en tappsko på söndagen, men den var påsatt på kvällen. Det är service, att ringa hovis och fixa sånt på momangen.:laugh: Hon ska stå kvar där september ut, men sen ska hon flytta "hem".
I dag red jag min häst, första gången sen i våras. Kändes som hon hade mognat en del, och hon kändes hur fin som helst. Ska försöka rida henne så mkt jag hinner nu tills vi flyttar. Perfekt att få hjälp, så både hästen och jag känner oss trygga tills vi ska klara oss själva.

*delvis kl*

Det är sådana här gånger jag älskar mitt stall. :love: Vi har tretton uppstallade hästar och sju lösdriftshästar, ändå har vi en mysig atmosfär där alla hjälper alla. Trots att vi är en salig blandning av hoppekipage, dressyrekipage, skogsmullar, distansryttare och fälttävlansryttare. :D

Vet av erfarenhet hur jobbigt det blir när man inte kommer sams och man själv eller hästen inte trivs i stallet.

*kl*

Igår blev det galoppträning för Ariel igen, då stubbåkern var för blöt blev det på grusväg dvs backträning. Hon jobbade på riktigt bra i galoppen, nu måste bara matte lära sig att sitta ned i galoppen och göra ordentliga fattningar. :o

A har haft på sig sitt täcke + hals sen igår då det vart stormväder :eek::cry: och jag var lite orolig att det skulle bli lite väl varmt om det klarnade upp idag då!
MEN trots några solstunder idag (mest skitpisstråkregn :cool::mad:) var hon lagom under täcket, helt obekymrad av både blåst och regn! :love:

Så det får hon allt ha på sig sålänge det är såhär ostadigt! :laugh:

Min pålle får vara naken ett tag till:)

Nu efter den lilla tävlingen ska Plutten få ta det lugnt i två veckor så vi har gått ut på promenader 2 gånger nu. Det har blivit i raskt tempo och jag har börjat springa lite grann för att få upp mitt flås som är under all kritik!:angel:

KL

Det går mycket bättre nu! Men det är en sak jag skulle vara tacksam för tips och råd!

M har fattat grejen med att gå i form i alla gångarter nu! :idea: Men i traven tappar hon bjudningen helt. Hon lyfter ryggen fint, trampar under sig men i slow motion. Jag kämpar som ett djur för att få fram henne. (Erkänner att jsg blir frustrerad) Men det blir bara ojämnt och svajigt. När jag tar spöet sparkar hon rejält bakut, sedan kommer framåtbjudningen - 2 steg. Sen är vi tillbaka i slow motion.

Jag funderar på om jag ska backa lite nu och vara nöjd liksom. Sedan gå på det igen. Eller om jag ska gå på det nu direkt.. Gränsen är svår mellan att kräva mer än vad hon orkar/kan och att hon orkar/kan men bara ursäktar sig för att det är jobbigt.
Tacksam för alla råd! :bow:

Mitt bästa tips är att rida ut och kräva full form hela tiden då! :laugh:
(Ja inte hela tiden men jag tror att alla förstår)

A kan blir lite seg i paddock (tro det eller ej ;)) om vi ej ska hoppa/använda bommar utan bara dressyra så att säga... Då vill hon gärna kicka och bocka istället för att trava runt längs spåret... :angel:

Men så fort vi rider ut har jag en pampig dressyrhäst med världens steg, så jag försöker mixa "slappa" turer ute och jobbturer så att säga! :laugh:

Tack!

Vi rider ut mycket och där har hon betydligt mer framåtbjudning (kan man lugnt säga :p) Så jag utnyttjar det! Får nog skaffa mig lite is i magen och inte vänta mig resultat så snabbt, haha!

Jag blir lätt sån när det går framåt med mega-kliv under en kort period, då är det så gött att bara rulla med. Ja, om du förstår vad jag menar :D M är ingen häst som ger något gratis överhuvudtaget.

Jag är precis likadan! A ger allt för mig (men dock inte gratis, man måste göra allt korrekt och i rätt sekund, annars kan hon bli arg, riktigt arg! ;):devil:) så ibland är det nästan så att man glömmer av att dom bara är 4 år och hetsar iväg och tänker på mål som ligger runt 10 år framåt i tiden! :angel:;)

Ta det lungt och låt henne komma av sig självt, ta alla chanser i skogen eller när ni är ute att låta henne komma till ett bra och starkt jobb så mycket som möjligt (kräv "mycket" när hon är sådär framåt och pigg) och när ni är i paddocken så kan du nöja dig med några steg och sen byter du övning, just för att hon ska koppla hur roligt och hur mycket beröm man får när man går just sådär... :laugh:

Min första tanke är att hon inte alls går i form när hon känns sådär. Det låter snarare som om hon har hittat ett sätt att komma undan eftersom det blir för jobbigt. Jag hade backat några steg och fokuserat på framåtbjudningen och även på att hon lyssnar på din skänkel ordentligt.

Framåtbjudning hela tiden är mitt tips! Ut och racea och allt annat innan du börjar "plocka" hästen. Att kräva form tror jag är det sämsta du kan göra, då kommer du snart få en häst som drar in näsan och springer, dvs falsk framåtbjudning.

Går hästen inte framåt, ute eller på bana, då är det bara lek som gäller. Har man inte framåtbjudning ska man inte göra något annat är fokusera på bjudningen.

Hejja! :banana:

KL

Det går bra med Lillan :D Hon är framåt och tycker det mesta är roligt. Har fått bra tips av PE och så.

Det var någon som frågade om att hoppa bana, jag kör alltid på den divisen att kan man rida 17 meter mellan små hinder/bommar och variera galoppsprången (4-6 st) då kan man börja nosa på bana. Jens Fredricsson är noga med det (hans tips) och det har funkat på alla hästar.

*kl*

Barbie:)

308146_2160244057556_1590181870_2037643_716311521_n.jpg

293358_2160245977604_1590181870_2037644_1001515906_n.jpg

Hon har fått rastas lite på linan idag helt utan krav. Var lite nyfiken på hur hon rörde sig:p. Jättefin trav och galoppen kommer att bli bra den också. Hon får skor på sig imorgon och tror det kommer att bli skillnad bara på det. Hon uppförde sig väl på linan även om hon testar lite vad hon kan komma undan med, en snäll ponny men det finns absolut lite humör därinne;).

Provade min dressyrsadel på henne igår och den låg faktiskt helt okej. Får hoppas att den fungerar under hösten iaf:).

Jag har också problem med framåtbjudningen om jag är på banan utan hinder :grin:
Finns det hinder så bjuder han på allt han kan :D och ute är han skitfin.

Så min plan under hösten var att endast rida ut och rejsa för att det är skoj, typ och hoppa.

Tyvärr så har han blivit halt på höger fram :cry: så tråkigt, jag tror han kan ha vrickat sig i hagen. Det är så j-la blött och halt och lerigt nu och han har inte jättebra koll på sina fötter jämt.

Hältan är värst på böjt spår och då höger varv. Ser ok ut rakt fram i både skritt och trav. Torr och fin i benen. Något varmare (men inte jättevarm) i hö fram. Det var han dock inte i förrgår när jag upptäckte hältan. Då var han kall.
Vet ska väl komma ut och titta. Nog för att jag hade planerat för vila, men inte för att han var halt.

Kl

Ta mig tusan! Tror att idag var dagen när hoppoletten trillade ner på riktigt.:bow:

Äntligen kom vi iväg på hoppträning för min vanliga tränare, första sen början av maj. Har ju eg bara hoppat lite terräng i sommar, inget på bana.

Kändes fin på framridningen. Börjar sen på travbommar mot kryss, lite vingligt men kommer över med sådär efter. Efter ett par gånger går det bra. Sen läggs ett plank till på rak linje, återigen lite undvikande vingligt men kommer över. Men sen, sen, då släpper det. Bjuder och taxerar fint, inga tveksamheter mot grinden sen. Byter galopp i språnget när vi landat fel. Vidare byggs banan på, nu börjar hon bli lite trött och vi kommer nära ett par språng. Så till sista rundan lades ytterligare ett hinder till, på böjt, relaterat på fyra språng. Nu red och stöttade jag lite bättre och det blev klockrent, även böjda linjen. Inget vingligt, bra fokus och egen bjudning. Kändes helt fantastiskt! Tränaren hade nästan hakan i backen av "överraskning" och skickade ut oss på pay and jumps nu.

Så jag är bara SÅ himla nöjd idag. Tänkte knappt på att det är en unghäst. Så idag tro mig tusan så sa det klick! :love:

Kändes helt fantastiskt! Tränaren hade nästan hakan i backen av "överraskning" och skickade ut oss på pay and jumps nu.

Så jag är bara SÅ himla nöjd idag. Tänkte knappt på att det är en unghäst. Så idag tro mig tusan så sa det klick! :love:

Härligt!! :bump:

Halvt knapplån :p

Tack, tack för goda råd!

Oxo: Grejen är den att hon går i form. Men jag tror också som du! För jag märker ju att hon tycker det är lättare, i stället för att få fram henne och få riktigt power försöker hon komma undan.

Det som är så svårt är att hon är extremt känslig i munnen, när jag rider har jag endast en lätt kontakt, jag behöver inte "plocka". Det är därför min frustration uppstår, jag får henne fram - hon vill göra allt rätt. Hon gör rätt - jag får henne fram och hon blir tjurig ena sekunden och andra super-nöjd! En sak kan jag lova iaf; hon kommer aldrig undan. (Ofta förstår jag inte var all min envishet kommer ifrån :rofl: igår ösregnade det och blåste kallt, jag hade korttröja. Men jag var helt fokuserad på M! Och nu ska veta att jag är väldigt frusen av mig. Så där ger jag en eloge till mig själv :bow:)

Hmm, nu blev det en rörig text :p

Men som sagt är oerhört tacksam för erat stöd!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 995
Senast: Bluefish
·
G
Hästmänniskan Vill ha tips och råd av er bukefalister! Vad ska man träna för att få rätt muskler för ridning? Mitt veckoschema ser ut ungefär såhär... 2
Svar
33
· Visningar
3 522
Senast: Egonson
·
P
Träning För en vecka :d Vart rider ni och hur länge? Mitt brukar se ut såhär mån vila tis paddocken ca 1 timme ons skogsridning ca 1 timme... 2
Svar
21
· Visningar
2 618
Senast: Bubben91
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka