07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt - det är väl inte min lilla gullepärla som du varit och smygridit på O_o

@oxo jag har tänkt att använda Luxus på mitt sto. Jag hoppas på att få en modernare kopia av min gammelvalack. Dvs fux med bläs och fyra vita, ett temperament av guld, gångarter som är mjuka och lättridna och att det går att hoppa både i terräng och på bana.

@mackan Ja, jag fick ett ordentligt perspektiv nu idag när jag kom hem, och jag kände verkligen att Ja, jag borde sälja henne. Men det känns i princip omöjligt nu när hon dessutom inte är i nåt visningsskick.
Jag kan vela mkt, när hon inte påminner mig om att hon är onödigt stor och stark för mig. Men så kommer dessa dagar då man hela tiden känner sig på bristningsgränsen till vad man orkar med och klarar upp. Och då är det solklart att vi inte passar ihop. Speciellt nu när jag ridit en ponny på fyra år i flera dagar, och den är grön och vinglig men jag har inte en enda gång känt att det är mig övermäktigt. Inte ens när den skuttar och hoppar runt på en skogsväg i galopp.

Så ja, det är hårt att inse men jag borde nog verkligen ta tag i detta med min stora häst nu.

Tycker nog att de är väldigt klokt att köpa ny häst och sen försöka sälja din. Tycker faktiskt att det verkar som de är den bästa lösningen.
Är jättespänd på att få så ponnyn! :-)
Jag vill också va kort och nätt så jag hade kunnat ha ponny haha

@sommarminne Jag känner lite så, att jag köper ponnyn och sedan får jag se hur det känns med den stora, och känns det inte värt så säljer jag henne. Det blir säkert lättare när jag redan har en annan och har lite att jämföra med. Men samtidigt kommer ju då rädslan att bli stående där med två eftersom marknaden är svår, och jag vill verkligen inte vräka bort min häst till kreti och pleti.
Och det är väl skitsamma så länge jag står på lösdriften, men jag skulle inte ha råd att stalla in bägge kontinuerligt om det händer nåt så att jag måste.

Jag red ut henne idag 30 min, travade på grusväg en ganska lång sträcka för att få ner henne på jorden. Det värsta man kan göra med den här hästen är att hålla henne för kort och i skritt när hon är taggad, då blir hon explosiv och besvärlig. Så jag tänkte att det får bära eller brista med benet, jag måste låta henne rulla på. Så vi joggade säkert 15-20 min. Jag kände ingenting i benet alls, men min häst var betydligt trevligare och mer lättsam efter första vändan (red samma väg två varv) och på slutet tom avslappnad och trevlig i traven. Avskrittningen pinnade hon på rätt mkt men hon höll sig iaf på mattan. Hon hade nog gärna varit ute en timme...

Det bekymrar mig dock att hon är väldigt lös i magen, ungefär som kobajja. Hon har varit så sedan betessläppet förra helgen, dock är hon inte alls påverkad i övrigt som jag kan se. Hon är snarare piggare än nånsin. Jag har försökt ge henne mag och tarmbalans från Krafft, men hon får väl i sig ungefär hälften eftersom hon sorterar bort mineralerna ur havren, och blöter jag äter hon bara hälften :( Frågan är om jag ska köpa Irish Mash eller nåt för att få i henne det... men då vägrar hon väl äta havre sedan.

@stjarnfrugt Varför måste du ge henne havre alls? Det är väl bara att skita i det och ge henne mash istället? Divan får inget annat kraftfoder än Pavos slobber mash efter ridning. Hon äter bara hö.

@stjarnfrugt
Tycker du resonerar väldigt klokt! Får du en till häst tror jag du kommer känna väldigt väl om det är värt jobbet med en lite svårare häst.
Jag jänför alltid min lite med din och det känns som att dom är som natt och dag. Min är alltid bussig och gör så gott han kan. Får hoppas du kan få igång din ordentligt framåt så du lite glädje:-)

Min går på linfröpellets och är väldigt fin i magen på de! Han är lite halvdålig annars över lag.

Sitter på jobbet och laddar. Ska snart åka hem och åka och tävla med Divan. Debuten i MSV C sker idag :nailbiting:
Det spöregnar utomhus så jag känner mig sjukt taggad :p

Var hos tränaren igår och tränade. Kändes bra i alla moment utom i enkla bytena så håll tummarna att vi lyckas kravla oss till 60% iallafall

@stjarnfrugt Varför måste du ge henne havre alls? Det är väl bara att skita i det och ge henne mash istället? Divan får inget annat kraftfoder än Pavos slobber mash efter ridning. Hon äter bara hö.

hon får två nävar o med det åt hon upp mineraler o tillskott förr. men nu gör hon det inte. jag har inte velat krångla med dyra foder då hon gått bra på havre (max halvkilot vid full träning) så det är bara därför. gav mash för att få i henne finedynet och det var det enda hon kunde luras med :angel:

Idag var min häst mycket trevligare att rida. Red ut samma väg och det var inga problem och inga skolor ovan mark idag. Efter regnet som varit så var grusvägarna mycket mjukare och det blev mycket trav och galopp. När vi galopperade så råkade jag sitta om och han gjorde ett fint byte, efter det var jag ju bara tvungen att testa och se om det gick lika bra om jag gjorde hjälpen medvetet. Och det gick jättebra, lika fint byte igen :D Lyckades få till rena byten åt båda hållen och jag tror inte att jag behöver säga att han är lite mer värd idag än igår:love:

Har debuterat MSV C idag. Jättenöjd med dagen. Lastade själv för första gången. Divan var spänd men skötte sig.
Dåliga skolor till hö, 5,5 på båda
Bättre till vä, 6 på dem
APDÅLIGA volter, 4,5 och 5,5
Lite trav i mellanskritten
Galoppinslag på en travdel
Enkla byten 4 på båda
MEN
7,5 på hö förvänd
7 på vä förvänd
7 på ökad galopp
Flera andra 7or i galoppen

Tyvärr red jag nog henne i kass form igen suck. 58% totalt. Hon låg iofs sjukt lågt och det var 8 pers under 60% och ner till min poäng. Vinnaren hade 66,9%.
Kom inte sist iallafall :D
Har inte sett filmen ännu.

@Jfrelin Han har haft väldigt svårt för bytena innan så jag har inte hållt på alls med det, men jag tror att det handlar om att han blivit starkare i galoppen överlag. Men riktigt kul var det iaf :)

Fast det där var väl en bra debut! Galopp siffrorna är ju jättefina och vinnaren hade ju inte speciellt höga procent heller. Tycker ni är duktiga och kämpar på bra, tänk när formen sitter då kommer ni få jättefina poäng :)

@oxo jag är jättenöjd. Att man rider dåliga volter är ju inte hästens fel :p red typ 12 m istället för 10. Onödigt eftersom vi brukar få 7 på volterna i LA. Jag red fel väg en gång också :banghead:

Har debuterat MSV C idag. Jättenöjd med dagen. Lastade själv för första gången. Divan var spänd men skötte sig.
Dåliga skolor till hö, 5,5 på båda
Bättre till vä, 6 på dem
APDÅLIGA volter, 4,5 och 5,5
Lite trav i mellanskritten
Galoppinslag på en travdel
Enkla byten 4 på båda
MEN
7,5 på hö förvänd
7 på vä förvänd
7 på ökad galopp
Flera andra 7or i galoppen

Tyvärr red jag nog henne i kass form igen suck. 58% totalt. Hon låg iofs sjukt lågt och det var 8 pers under 60% och ner till min poäng. Vinnaren hade 66,9%.
Kom inte sist iallafall :D
Har inte sett filmen ännu.
Var väl en helt ok debut. :) Låter jätteroligt! Varför blev det fyror på de enkla bytena?

@oxo så härligt med lyckade byten , förstår att du är extra nöjd med honom idag :D Och tack för din kommentar om det lilla fölet.

@sassiball Vi är ju inte riktigt klara för MSV och kommer bara rida LA resten av säsongen. Denna tävling var dock på grannklubben och vi behöver komma ut och tävla plus att jag kom med, svårt att komma med i Stockholms området. Vill bara klargöra det så folk inte tror man är dum i huvudet som startar en sådanhär klass :D

@sassiball Vi är ju inte riktigt klara för MSV och kommer bara rida LA resten av säsongen. Denna tävling var dock på grannklubben och vi behöver komma ut och tävla plus att jag kom med, svårt att komma med i Stockholms området. Vill bara klargöra det så folk inte tror man är dum i huvudet som startar en sådanhär klass :D
Nähä det tror jag verkligen inte och det tror nog ingen annan heller :D Var det inte MSVc som var LA:4 innan? i så fall har du ju hållt dig till planen, LA.

Måste fråga vad du menar med att du red henne i kass form? jag frågar för att jag vill lära mig:)

@sassiball Det är gamla LA:5, lite omgjord. LA:4 finns fortfarande.
Med kass form menar jag att jag lät henne komma lite för djupt och red inte henne ordentligt fram med nosen och framför skänkeln. Har funkat bra senaste tiden men jag blev lite avvaktande idag och då dyker hon lite.

Ska rida LA:3 på söndag och då hoppas jag på fina poäng och inga missar. Har bytt sporrar i veckan och rider nu med mjuka stjärnsporrar. SÅ mycket bättre. Vilken precision man får! Hade glömt det då jag ridit unghäst så länge :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30