@spinxx Åh, så härligt!!
Jag misstänker att min Rut inte är så smart...
VARJE gång vi ska hoppa/gå över bommar så blir hon rädd för dem. På träningen igår så ligger det två bommar på marken längs med spåret. Kommer i trav på den första och hon stannar upp och tittar och går sedan över. Tittar även nästa gång, men sen är det ok. Efter en stund gör vi en volt tillbaka efter den andra bommen, byter varv och kommer mot den igen och Rut nitar och: "Herregud, det ligger nåt på marken!!!
" När jag dänger till henne med skänkeln så smyyyger hon över den.
Likadant om jag lägger ut bommar/bomserier på ridbanan hemma, hon tvärnitar och stirrar första 2 försöken, sen är det inga problem. Vet inte riktigt vad jag ska göra med det, om det är bäst att bara ignorera det eftersom det blir bättre 3:e gången. De gånger har jag blivit irriterad och använt spöet på henne för att tvinga fram henne, då blir hon UPPRÖRD (hon är världens Drama Queen) och visar för hela världen att hon faktiskt inte bara blir utsatt för läskiga hemskheter, utan dessutom blir MISSHANDLAD av sin matte.
(Då har jag alltså duttat på henne med spöt 1 eller två gånger.
)
Sen skulle vi hoppa en serie (som Chris Burton hade med alla sina grupper på clinicen i lördags, superbra!), travbom in till ett kryss och sen 18-19 m till en oxer. Helt perfekt att börja på 40-50 cm och hitta rytmen och sen höja upp efterhand. Första 3 försöken försökte hon rymma utanför krysset för det stod en skottkärra på ena sidan, hon hatar den skottkärran efter att någon i början på hösten ramlat av på en träning, löst ut sin luftväst och sen lagt den på kanten av kärran så att den låg där och pös... Hon har bra minne iaf.
Efter att någon snäll människa flyttat kärran några meter åt sidan så kunde hon titta på hindret istället. Försökte tänka på vad Chris sa: "Ride like you are not there", låta hästen rulla på, men se till att komma tillräckligt nära hindret i avsprånget för att hindret i sig ska ge hästen rätt språngkurva. Hon var superfin, runda fina språng!
Och vi insåg att även när hon kommer helt rätt så smäller hon upp framhovarna i sin magplatta så det sjunger om det. Höjde upp till ca 1,20, sen la vi till lite serier med smalhinder (som jag hittat på Lucinda Green-clinics på youtube och skickat till tränaren), vilket var väldigt nyttig och behöver göras igen.
Idag red jag ut i det fantastiskt fina vädret. +8 grader och strålande sol och snö! Det konstiga är att det var samma snö som förra veckan gav styltor i -5 grader, idag blev det inga??
Tog dressyrsadeln och red på skogsvägar där timmerbilarna hade kört, mindes vad
@Maja_Kandi sagt om packad snö som perfekt underlag! Red övergångar, övergångar och fler övergångar. Jag har knäckt koden om det där med att "rida i uppförsbacke", genom att helt enkelt rida uppför en backe.
Damen var rejält laddad idag, tog en hyfsat brant backe och galopperade upp och kortade galoppen så mycket det gick och kunde lätta av i handen bättre än på plan mark.
Passade även på att träna nersutten trav när hon sprang på så bra av sig själv, och sen träna på att korta upp traven med magen och sen släppa fram igen. Ibland när jag rider på ridbana/ridhus får jag känslan av att hon tror att hon är en myrslok, men inga såna tendenser idag!
Sötaste myrsloksnäsan med mustasch och för stor underläpp!
Vi är anmälda till hopptävling (vår första!) 4/3, har tittat efter dressyrtävlingar, men har ingen lust att åka särskilt långt för det.
Funderade på en i Gärds (8 mil enkel resa) till helgen, men tror inte jag orkar, har lite annat jag måste fixa med, och vill egentligen hellre träna, om bara ridbanorna kan töa fram nån gång!