07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det får bli röntgen på åb.

Har svårt att tänka mig att hon skulle vara bra på de här tre veckorna, hon är ju en orolig själ också och vandrar nästan oavbrutet.

Senast ändrad:
@sassiball Exakt, det är dessutom tre glidleder och det an ju vara så att hon får en inflammation för att en av lederna är lite påverkad och det har påbörjats en spattprocess (sammanväxning av glidleden). Men det behöver inte betyda döden och elände, det finns flera hästar som fungerar och är smärtfria trots spatt. En viss rörelsestörning kan de ha, men det betyder inte att de per definition har ont-eller blir sämre av träning. Så jag hade iaf inte gett upp hoppet för GP och hennes ridkarrär!

@sassiball och är det spatt så finns det jättebra behandling nu. Z som jag red förut var ju ganska stel innan de hittade spatten. Nu är han kung på banorna igen och rör sig mycket bättre än innan...

@sassiball och är det spatt så finns det jättebra behandling nu. Z som jag red förut var ju ganska stel innan de hittade spatten. Nu är han kung på banorna igen och rör sig mycket bättre än innan...
GP är ju inte alls stel utan snarare överrörlig. Har som sagt haft spatthäst, men visst kan det vara olika.

Jaja, vi får väl se :) så gulliga ni är som peppar och ändå tror att det finns en framtid. Själv vet jag inte vad jag ska tro.

Hur gör man med en häst som ska vila men som inte kan vara stilla? Redan där börjar ju magontet.

@sassiball Exakt, det är dessutom tre glidleder och det an ju vara så att hon får en inflammation för att en av lederna är lite påverkad och det har påbörjats en spattprocess (sammanväxning av glidleden). Men det behöver inte betyda döden och elände, det finns flera hästar som fungerar och är smärtfria trots spatt. En viss rörelsestörning kan de ha, men det betyder inte att de per definition har ont-eller blir sämre av träning. Så jag hade iaf inte gett upp hoppet för GP och hennes ridkarrär!
Enligt veterinären så är inte glidlederna inblandade i inflammationen och därför är det just hasledsinflammation och inte spatt. Men visst, allt syns inte på röntgen heller, något kan ha missats förra gången och vara värre nu, mycket möjligt.

Jag trodde ju ändå att hon var halt fram och hade stålsatt mig för hovbroskförbening, så jag är mycket väl förberedd för spatt också. Det trodde jag redan förra året.

@sassiball Nej, vad tråkigt! :(
Svårt när de inte vill vara stilla i sjukhagen heller. Om du har henne i stora hagen, springer hon då? Hjälper inte med hö?

Jag och Rut red ut själva igår, äntligen var snön och isen borta! Red en runda där hon aldrig gått förut. Hon är så sjukt spänd nu, hon går snällt fram, men hon tittar på ALLT! Typ alla granarna i skogen... :grin: Vi har haft problem med galoppen, när jag har bett om galopp på ridbanan så blir hon jättestressad och rusar iväg med huvudet rakt upp, stora ögon och näsborrar. Då känns ridbanan väldigt liten, håller på att krascha i staketet hela tiden. När jag provred hade jag lite problem att fatta galoppen, men hon blev inte alls stressad på det här viset. Så jag har längtat efter att kunna rida ut och galoppera på lite större yta, så det gjorde vi. Hon blev fortfarande stressad, men efterhand gick det över mer i att hon var pigg. Tänkte jag skulle rida ut resten av helgen också när jag kan rida i dagsljus och träna vidare på det där, och sen prova att tömköra henne på måndag och se om vi kan hitta lite lugn i det.

Sista biten hem var hon lugn, då skrittade hon på lång tygel och sänkte ner huvudet. Och skrittade uppför en backe, hon tycker annars att det är helt onödigt, backar ska man springa uppför!

Stallägaren har ökat upp hennes kraftfoder, det har jag satt stopp för nu, behöver inte ha henne så här på tårna just nu.

När ni rider ut, följer era hästar vägen då?
Chatsi brukar vingla lite första kilometern (hoppas att vi ska vända), men sen går hon själv på vägen, utom om hon får syn på en mysig skogsstig (eller något som skulle kunna vara det), för då svänger hon in på den direkt, hon älskar att hitta nya vägar i skogen.

Rut går och vill vända ut från vägen hela tiden, och hon är ju helt orädd för djupa diken med vatten osv, hon vill ändå svänga ut där. Jag korrigerade och korrigerade. Jag bytte sida av vägen, då ville hon gå ut på den sidan istället.
På hemvägen provade jag att se vad som hände om jag inte korrigerade, då balanserade hon på kanten en bit, och korrigerade sig själv, sen rätt var det var så svängde hon rakt ut på kalhygget, bland stenar och rötter och gropar. (och då svängde hon bort från hemåt dessutom).

Varför inte bara gå på grusvägen liksom? :banghead:

@Marvin Vilka roliga hästar du har:D. Jag har nog aldrig suttit på en häst som inte av sig själv snällt följt vägen. Bello (den prickiga) var inte alls van vid att ridas ut ensam och han kunde försöka vända nån gång, men bara jag passade honom med lite skänkel så gick han också på snällt:).

Chatsi brukar vingla lite första kilometern (hoppas att vi ska vända), men sen går hon själv på vägen, utom om hon får syn på en mysig skogsstig (eller något som skulle kunna vara det), för då svänger hon in på den direkt, hon älskar att hitta nya vägar i skogen.

Rut går och vill vända ut från vägen hela tiden, och hon är ju helt orädd för djupa diken med vatten osv, hon vill ändå svänga ut där. Jag korrigerade och korrigerade. Jag bytte sida av vägen, då ville hon gå ut på den sidan istället.
På hemvägen provade jag att se vad som hände om jag inte korrigerade, då balanserade hon på kanten en bit, och korrigerade sig själv, sen rätt var det var så svängde hon rakt ut på kalhygget, bland stenar och rötter och gropar. (och då svängde hon bort från hemåt dessutom).

Ariel går där jag säger åt henne att gå. Sedan kan hon få "ge förslag" och ibland får hon därför välja väg.

Min förra valack var lös när jag red hans mamma, han sprang alltid i skogen genom ris och sly fast vi red på grusväg. Han lärde sig aldrig, utan om man sedan red honom, tex på en stig och stigen svängde, så fick man vara supernoga med att ge vändande hjälper, annars fortsatte han rakt fram. :rofl: Han tog sig verkligen fram överallt också. :love:

@Marvin jag löste det hela med att alla tre har boxvila just nu. Funkar bäst, hon skulle bara ha boxvila ett par dagar. Går tyvärr inte att ge henne fri tillgång på foder för hon blir alldeles för tjock då. De har halm och grenar upptill.

Angående vinglande hästar så har jag väl inte direkt några tips, mer än att kanske rida ut ofta och bara begära att de ska trampa på ordentligt framåt så de lär sig. Fendi var nog lite vinglig som nyinriden men nu är hon toppen att rida ut på.

Och med vinglig menar jag då att de inte följer utstakad väg. Inte att de är vingliga i kroppen på det sätt som unga hästar ofta är.

Haha, min häst som jag hade innan 07:an (som för övrigt är salig i himlen nu.. drog på sig hagskador ganska snabbt hos nya ägaren och sammantaget var prognosen dålig...) Provade jag en gång att släppa på lösa tyglar i skritt hemåt i skogen, alla andra hästar jag har haft har i såna lägen följt stigarna/snirklat sig fram mellan träden men Calle gick rakt fram tills han hamnade framför ett träd, då puttade han på det med mulen och blev rädd när det rörde sig... Samma häst lyckades jag gå omkull i skritt med när jag bara skulle ut och skritta i skogen för att inget skulle hända någon vecka innan jag skulle operera knät. Han var en klantskalle men en going av stora mått. Den hästen hade jag aldrig sålt för allt smör i småland. Tyvärr blev han obotligt sjuk redan som 8-åring och fick tas bort.

Haha, min häst som jag hade innan 07:an (som för övrigt är salig i himlen nu.. drog på sig hagskador ganska snabbt hos nya ägaren och sammantaget var prognosen dålig...) Provade jag en gång att släppa på lösa tyglar i skritt hemåt i skogen, alla andra hästar jag har haft har i såna lägen följt stigarna/snirklat sig fram mellan träden men Calle gick rakt fram tills han hamnade framför ett träd, då puttade han på det med mulen och blev rädd när det rörde sig... Samma häst lyckades jag gå omkull i skritt med när jag bara skulle ut och skritta i skogen för att inget skulle hända någon vecka innan jag skulle operera knät. Han var en klantskalle men en going av stora mått. Den hästen hade jag aldrig sålt för allt smör i småland. Tyvärr blev han obotligt sjuk redan som 8-åring och fick tas bort.
Haha alltså jag fattar inte sammanhanget ?:confused:

@Marvin svårt att veta utifrån att hästen importerats hur den ridits /vad den ridits i för sammanhang osv tidigare om något spelar in där eller om det bara helt enkelt är att hästen nu landat hos en ny ägare, ny plats och då beter sig på ett sätt ...

Mina hästar har alltid gått fram bra där jag vill de ska gå. De som varit osäkra /haft idéer har jag ändå inte behövt så mycket jobb på alls att få dem just såna som går där jag vill och tycker det är roligt . Men visst - lite lustigheter/episoder är ju ändå oundvikliga om några fall självklart ;)

Jag tycker det är så sjukt viktigt att hästarna har glädje och bjudning och trygghet ute i terrängen allmänt :) Det har de oftast och får väldigt okomplicerat så det där löser du ju direkt och är inget problem tänker jag !

Senast ändrad:
Haha alltså jag fattar inte sammanhanget ?:confused:

@Marvin svårt att veta utifrån att hästen importerats hur den ridits /vad den ridits i för sammanhang osv tidigare om något spelar in där eller om det bara helt enkelt är att hästen nu landat hos en ny ägare, ny plats och då beter sig på ett sätt ...

Mina hästar har alltid gått fram bra där jag vill de ska gå. De som varit osäkra /haft idéer har jag ändå inte behövt så mycket jobb på alls att få dem just såna som går där jag vill och tycker det är roligt . Men visst - lite lustigheter/episoder är ju ändå oundvikliga om några fall självklart ;)

Jag tycker det är så sjukt viktigt att hästarna har glädje och bjudning och trygghet ute i terrängen allmänt :) Det har de oftast och får väldigt okomplicerat så det där löser du ju direkt och är inget problem tänker jag !

Jag förstår inte riktigt vad det är du inte förstår? Marvin undrade hur "våra" hästar betedde sig ute. De flesta hästar jag ägt eller ridit har gått rakt fram på en väg. Undantag denna, han gick liksom rakt fram om man inte gav andra order. Och både den och den 07:a jag hade är döda om det var det som va oklart..?

Jag förstår inte riktigt vad det är du inte förstår? Marvin undrade hur "våra" hästar betedde sig ute. De flesta hästar jag ägt eller ridit har gått rakt fram på en väg. Undantag denna, han gick liksom rakt fram om man inte gav andra order.
Jag förstod inte heller sammanhanget haha. Jag hade svårt att förstå vilken häst som var vilken, först var det en som såldes och sen avlivades men sen skrev du att du inte hade sålt den för allt smör i Småland? Misstänker att det blev någon form av syftningsfel :)

Jag förstod inte heller sammanhanget haha. Jag hade svårt att förstå vilken häst som var vilken, först var det en som såldes och sen avlivades men sen skrev du att du inte hade sålt den för allt smör i Småland? Misstänker att det blev någon form av syftningsfel :)
Ah, var ju rätt länge sen jag hängde här med min 07:a, och inte superaktiv heller. Men döda är båda 2, både 07:an jag sålde och hästen jag aldrig skulle sålt (som var 02:a);)

Jag förstår inte riktigt vad det är du inte förstår? Marvin undrade hur "våra" hästar betedde sig ute. De flesta hästar jag ägt eller ridit har gått rakt fram på en väg. Undantag denna, han gick liksom rakt fram om man inte gav andra order. Och både den och den 07:a jag hade är döda om det var det som va oklart..?

Nä jag fattade öht inte ditt inlägg i sammanhanget som sagt än mindre hur det relaterade till marvins häst då ditt inlägg som jag fattade det, var en redovisning av en enskild individ som hade en skada och betedde sig konstigt därför . Så nej - jag förstod inte sammanhanget alls :)

Nä jag fattade öht inte ditt inlägg i sammanhanget som sagt än mindre hur det relaterade till marvins häst då ditt inlägg som jag fattade det, var en redovisning av en enskild individ som hade en skada och betedde sig konstigt därför . Så nej - jag förstod inte sammanhanget alls :)
Nej den hästen var inte skadad, och inte 07:an heller, förrän efter jag sålt henne. Uppenbarligen var jag otydlig även om jag själv fortfarande inte kan se det.

Jag fattade vad @Shudde menade. Tyckte inte det var så lurigt.

@Marvin Divan går där jag vill att hon ska gå. Förutom när hon försöker vända hem om något är läskigt :p
Red dock en ponny från Irland förut och den ville helt klart gå off road. Styrde man inte kunde man hamna vart som helst :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka