07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@polly p Säger som övriga, skippa tränaren. Jag har också haft den typen av tränare som förminskar en som ryttare i ett konstigt sätt att peppa en men det blir helt fel. Tränaren är säkert jätteduktig och kunnig men denne verkar inte vara någon människokännare precis.. Träning måste ju vara roligt för att vara givande.

Förstår din frustration över svårigheter att kunna träna ordentligt vinterhalvåret. Men nu är det ju i alla fall snart vår.

Tack för pepp @sassiball och @Jfrelin! Jag vill nog ändå försöka komma iväg till tränare och ger denne ett tag till. Hon är välmenande och så vidare men just att kanske känna sig förminskad ja gör ju svårt för mig att växa som ryttare:). Låter som jag inte kan ta kritik, men, nä, jag vill inte ha en tränare som bara skriker "braa".
Det har ju tyvärr inte heller blivit så kontinuerligt då väglag och lymfangit mm gjort så det blivit upp och ner. Får se, nästa vecka går det säkert bättre, kände mig nog depp och frustrerad i allmänhet:(..
Är ju så otroligt mycket nu...

@polly p ibland är man inte där mentalt att ta konstruktiv kritik. Skrev ju om det själv i tråden för några veckor sen.
Jag menar inte att du ska byta tränare men ibland behöver man en paus och hitta känslan själv igen.
Om du inte rider så mycket nu pga yttre omständigheter så är det inte så konstigt att det inte känns bra. Ridning är en färskvara.
Jag tränar inte alls om jag inte haft tid och rida för då kommer jag inte till den nivån jag bör träna på och då är det bortkastade pengar och tid. Plus att jag blir ledsen för att jag inte klarar av övningarna.
Har Divan gått lite, ridits ut och vilat så kommer det liksom inte vara bra på 2-3 dagar. Då måste jag ta grundjobbet själv först.

@polly p ibland är man inte där mentalt att ta konstruktiv kritik. Skrev ju om det själv i tråden för några veckor sen.
Jag menar inte att du ska byta tränare men ibland behöver man en paus och hitta känslan själv igen.
Om du inte rider så mycket nu pga yttre omständigheter så är det inte så konstigt att det inte känns bra. Ridning är en färskvara.
Jag tränar inte alls om jag inte haft tid och rida för då kommer jag inte till den nivån jag bör träna på och då är det bortkastade pengar och tid. Plus att jag blir ledsen för att jag inte klarar av övningarna.
Har Divan gått lite, ridits ut och vilat så kommer det liksom inte vara bra på 2-3 dagar. Då måste jag ta grundjobbet själv först.

Jag är ju knas på att uttrycka mig men i snitt fem dagar i veckan rider jag och då ganska aktivt, utifrån väder mm, dock skulle det behövas mer ridning på bana då jag just nu tycker hon förekommer mig och inte lyssnar i skogen och att ridas rakt fram. Så med oriden tänker jag mer att jag behöver lite tränar ledd hjälp att jobba vidare också. Men vi kör väl någon gyllene medelväg..
Det är väl bara att det inte är riktigt kul att känna en klump i magen innan jag åker till träning. Kan jag inte sluta med dem känslorna så får jag väl kasta in handduken och återgå till min gamla trots att det är lite väl långt..

Blötsnö och tappsko är riktiga svärord i min värld..Så gick det med ambitionen att dra upp till ridhus idag när jag är ledig och har gott om tid..
Ja, ja..hon fick kel och mys och borstning. Det var faktiskt väldigt skönt att bara gosa. Hon är som en knähund och bara älskar när man pillrar och bara "är":).

Jag är ju knas på att uttrycka mig men i snitt fem dagar i veckan rider jag och då ganska aktivt, utifrån väder mm, dock skulle det behövas mer ridning på bana då jag just nu tycker hon förekommer mig och inte lyssnar i skogen och att ridas rakt fram. Så med oriden tänker jag mer att jag behöver lite tränar ledd hjälp att jobba vidare också. Men vi kör väl någon gyllene medelväg..
Det är väl bara att det inte är riktigt kul att känna en klump i magen innan jag åker till träning. Kan jag inte sluta med dem känslorna så får jag väl kasta in handduken och återgå till min gamla trots att det är lite väl långt..

Jag fattar! Då tycker jag du ska säga till din tränare: jag upplever att hon är såhär..... kan vi träna på det och att du ger mig verktyg som jag kan jobba med hemma?

Träna ska vara roligt men gärna lite svårt för annars lär man sig ju inget :p

@polly p ibland behöver man inte den konstruktiva kritiken, ibland behöver man någon som ger självförtroende nog att ta in den konstruktiva kritiken. Jag har ju tidigare tränat för en tränare som är B-tränare och jättebra på många sätt men ffa var det bästa med henne att hon fick mig att TRO att jag kunde göra rätt och då blev det bra också. Hon fick mig att tro att jag och C kunde rida MsvC och vips vara kvalade. Och vi klarade ju första försöket så... Det var mer: gör så här än som vissa tränare har varit: gör INTE så där... Vi strävade efter en känsla i stället för att korrigera smådelar. Jag saknar henne ganska ofta men det är för långt för mig att åka 75 min för träning en gång i veckan tyvärr.

Ibland får man ju bara ta en paus dock för att det är för mkt som tar tid och ork. Man har inte hur mkt energi som helst och då får det vara ok.

@Charlotte1975 hur mår Elle idag? Verkade det vara en liten smäll bara eller en stukning?

Hur fasen lägger man in en bild från Instagram här, jag klarar inte av det.

Vetbesöket visade samma som sist, hasledsinflammation. Jättekul :meh: Så nu är det sjukhage för pållen och så är hon behandlad i leden och ska ha metacam upptill. Jag undrar om det blir häst av henne igen... Vet frågade lite försynt om jag hade någon framtidsplan för henne. Nej inte nu längre känner jag.

Fast jag vill ju inte ta livet av henne.

@sassiball men Gud vad tråkigt :( !

Fast guldstjärna åt dig som känt att ngt ändå var fel trots att inget synligt direkt talat för det .

Vad innebär diagnosen hasledsinflammation? Jag har ingen erf av det alls och har inte hört talas om mycket alls ?

@sassiball men Gud vad tråkigt :( !

Fast guldstjärna åt dig som känt att ngt ändå var fel trots att inget synligt direkt talat för det .
Tack vad snällt sagt.

Hon har ju varit hos fodervärd ett tag och de har tränat för tränare några gånger, de hade inte sett något alls och jag såg inget heller när jag var och hälsade på henne. Nu var det ju tur att jag tog hem henne, men jag anade inte då att det var något på tok, utan det var mer när jag ridit några gånger på henne. .

Ärligt talat såg jag inget förrän jag longerade henne, då tänkte jag att här står det inte rätt till.

De står så fint jämte varandra därute i lösdriften, Dingla har ställt sig närma GP:s avdelning så att hon inte ska känna sig ensam. Har ju två avdelningar och det är ju tur det, nu kunde jag enkelt göra en mindre hage utanför den ena och de andra har sin vanliga så det går att lösa rent praktiskt.

@sassiball Hur ser hasen ut på röntgen? Hasledsinflammation är inte heller något jag hört talas om innan GP:/.

Har inte hört Barb hosta på två dagar, men Indra har hostat ett par gånger idag (en gång vid utsläpp och en vid insläpp). Mindre rinn i näsan också så nog är dom äntligen på bättringsvägen:laugh:! Våfar inte riktigt ropa helt hej, så oavsett förbättring kommer de få vila hela nästa vecka också. Sen hoppas jag kunna rida igång igen.

@sassiball Hur ser hasen ut på röntgen? Hasledsinflammation är inte heller något jag hört talas om innan GP:/.

Har inte hört Barb hosta på två dagar, men Indra har hostat ett par gånger idag (en gång vid utsläpp och en vid insläpp). Mindre rinn i näsan också så nog är dom äntligen på bättringsvägen:laugh:! Våfar inte riktigt ropa helt hej, så oavsett förbättring kommer de få vila hela nästa vecka också. Sen hoppas jag kunna rida igång igen.
Man tog ingen ny röntgenbild utan veterinären tyckte att eftersom hon svarat på behandling förut så var förre veterinärens bedömning rätt. De gamla bilderna hade inga förändringar. Inte heller hört om hasledsinflammationer innan.

Det gjordes böjprov både högt och lågt och det var väldigt tydligt att det rör sig om höger has. Veterinären pratade även om kompisatorisk hälta, hon ser ju ut att vara halt vänster fram nämligen.
Vilket jag trodde hon var, så fel man kan ha. Eller rättare sagt jag var säker på att hon var halt fram, antingen höger eller vänster, hon nickar en del när man longerar i vänster varv nämligen.

Hoppas du snart är igång med pållarna :) verkar ju lovande ändå.

Senast ändrad:
Jag har tränat ikväll. Gick jättebra. Red skolor i trav och galopp. Svårt när man har ett lamt höger ben :D
Tränaren sa att hon såg ut som en helt annan häst. Tar det som något positivt.
Gjorde 2 byten också ett halvt efter med fram men hon byte fram iallafall så det tar sig.

Va tråkigt @sassiball , men skönt att du åkte och kolla. Har inte heller hört om hasledsinflammation, för mig låter de som spatt. Hoppas hon svarar snabbt på behandling. Vad behandlades hon med?

Va tråkigt @sassiball , men skönt att du åkte och kolla. Har inte heller hört om hasledsinflammation, för mig låter de som spatt. Hoppas hon svarar snabbt på behandling. Vad behandlades hon med?
Hon fick kenacort T. Enligt röntgenbilderna som togs någon gång förra året, april-maj, så är det inte spatt, det var just det man ville kolla.

Men nya bilder kanske är på sin plats, kanske blir på återbesöket, vi får väl se.

@sassiball Jag hade nog velat ha nya bilder om det var min häst. Mycket kan hända på den tiden det är sen de senaste bilderna togs. Precis som @Charlotte1975 kan jag inte låta bli att tänka på spatt. Men å andra sidan så är det kanske onödigt att veta om hon svarar på en enkel behandling.

@sassiball Jag hade nog velat ha nya bilder om det var min häst. Mycket kan hända på den tiden det är sen de senaste bilderna togs. Precis som @Charlotte1975 kan jag inte låta bli att tänka på spatt. Men å andra sidan så är det kanske onödigt att veta om hon svarar på en enkel behandling.
Jag blev själv lite förvånad över att inga nya bilder behövdes, jag hade också velat ha det egentligen, men tänkte att jag låter veterinären avgöra.
Spatt är ju inget kul, alls. Men det är minsann inte så kul med återkommande hasledsinflammationer heller.
Känns inte som om det blir någon tävlingshäst av henne i vilket fall som helst.
Jag frågade veterinären om vad som kunde ha orsakat det, men enligt henne var det omöjligt att svara på. Ingen av de veterinärer jag haft har trott på spatt. Jag har själv haft en häst med spatt och det var inte alls samma symptom i ridning och longering i alla fall, han fick ett kortare, styltigare steg båda bak, ville inte trampa under sig. GP ser inte lika ut, men iof det kan säkert variera från häst till häst.

Jag googlade lite och tydligen är spatt ett samlingnamn för pålagringar på hasens glidleder och hon har inga pålagringar, eller hade inte förra året i alla fall.... verkligen konstigt att inga nya bilder togs när man ändå var igång känner jag nu :confused:

Usch, vad tråkigt @sassiball! :( Och jobbigt att inte veta varför det uppkommit....

Antar att du ska in på återbesök? Om hon fortfarande är halt då så får du be om röntgen. Men håller tummarna att hon svarar bra på behandling så att det kanske inte behövs.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka