07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Habina Vilken sötis <3

*kl

Jag har ridit träning idag. Gud så bra det gick. Vi har tom börjat med lite samling nu. Jag har ju alltid tyckt att vi är aldrig färdiga för det där, men så säger min tränare helt plötsligt idag att snart är det dags att introducera kandaret på henne, alltså dvs kanske nästa år. Inte nu. Först måste jag ju få henne att gå ännu mera för sitsen och ännu mindre för handen så att säga, rida mer lösgörande och styrketräna för att få fram bjudningen. Man märker ju rätt tydligt att bjudningen faller när hon tycker att det blir för jobbigt att anstränga sig.

Tänk om man kunde rida ens hälften så bra i egen regi som med tränaren där? Känner mig lyrisk efter dagens träning, men samtidigt lessen för att nu är det två månader till nästa gång... förvisso ska jag prova en ny väldigt välkänd och duktig tränare däremellan. Men jag känner att jag skulle behöva få en stabil bastränare i första hand för att hitta en röd tråd. Inte hatta fram och tillbaka mellan fyra olika. Det är väl kanske iofs bättre än att harva ensam flera månader mellan varven, men ändå...

Ang bettdiskussionen så har jag Sprengers tjockaste tvådelade RS-bridong. Tränsbetten finns ju inte i helstorlekar och min har ju 12,0. skulle väl ev kunna gå med 12,5 nu när jag fått hissa upp det lite, men hon funkar och jag har så många tvådelade bett i min ägo att jag inte ides köpa ett nytt för 1000 kr :o

@fio jag har ett Sprenger dynamic RS bridong men jag har kvar alla mina tjocka som jag hade på henne som unghäst. Ska testa och se om det blir skillnad.

Jag har ingen aning om vad alla sprenger bett heter och ser ut. Det smalare med rulle är oxå ett bridong bett. Men jag gillar verkligen inte att rida enbart på bridong. Man får ingen bra känsla i handen. Samma sak med fasta ringar. Gillar stora bettringar man får en mer levande kontakt med dom.

Intressant med bettdiskussionen, ska absolut testa tjockare bett till min unghäst, tycker hon tar lite dåligt stöd på bettet.

Har klippt Fendi. Började häromdagen, då slutade skären att fungera efter en 4-5 drag, hästen såg ju inte klok ut! Jag hade ett par extra skär men lyckades inte få dem rätt i maskinen så jag fick ge upp. Har lämnat in skären idag för slipning men så provade jag igen att sätta i extraskären och det funkade, så ikväll blev hästen klippt (hals/bog bara). De här extraskären var ju bättre tycker jag, klipper inte lika kort som de andra så det blev mer lagom. Vilka skär har ni andra? Funderade på om jag använt kreatursskären istället för hästskären, men strunt samma blev så mycket bättre så här. Förutom de första dragen då som fortfarande är lite kortare än övrig klippyta.

Försökte tagga @oxo men det gick visst inte, visst har du en maskin från Jula också?
Jo det gick visst ser jag nu.

@sassiball Japp jag har Jula maskinen. Jag har klippt med de skären som följer med maskinen, tror att hästskären satt på men är inte säker, och det är först nu typ 4 år senare och x-antal klippningar senare den har börjat klippa dåligt. Däremot tycker jag inte att min har klippt speciellt kort. :)

Ariel har brutit sig in i höskjulet... Tur i oturen nådde hon bara den hökasse hon ändå skulle få senare, men det märks att hon är frustrerad av att vara på diet. ;) Hon får 4 kg hö och 1 kg lusernhack så det är ju på gränsen, men hon måste verkligen banta...

Kl
Ang bett osv så kan man ju diskutera hur mkt som helst .
Jag blir lite förvånad om det verkligen är så att så många verkligen rider på supersmala bridong bett tex ? Stämmer det verkligen/finns belägg för ?
Bridongbetten är ju tänkta att användas i kombo med en kandarstång, dvs dubbla bett ska in i munnen och självklart då finns det inte massor med plats .
De flesta utöver det rider ju annars på just sprengerbett som är tyska och har vettig tjocklek även i tyska ögon uppenbarligen .
Sen så någonstans tänker jag att rimligen borde man ju som ryttare känna av och analysera om man upplever att hästen inte trivs med bettet , utan att det för den skull blir så att man relaterar allt till just bettet i sig utan ser till ridningen och ryttarens del i sammanhanget osv .

Att ett bett skulle måsta vara megatjockt a la armens bett som typ var standard fram till 1990 talet typ , för att funka/vara bra stämmer ju inte heller . Ffa har aveln senare år även medfört att hästarna inte sällan har mindre plats i munnarna och mindre munnar . Självklart måste även sådant finnas med i bilden .
Men som sagt - Sprenger TRÄNSbetten är Tyska om vi ska ha Tyska som mall och enligt mig har de helt ypperlig normaltjockhet, i kombo med anatomiska konstruktioner som passar de flesta hästar ypperligt . Därav även att de är så regerande på marknaden internationellt .
Ett bridongbett som sagt är ju en annan sak i det att de är tänkta i syftet att användas i kombo med en stång , därav smalheten .

@sassiball Jag har också Julas maskin. Det följde med 1 mm skär och 3 mm. Jag klippte med 1 mm förra året, en helklippning och en halvklippning. förra veckan klippte jag halvklippning med 3 mm. Jag har hört här på buke att Hööks skär också passar till Julas maskin men jag har inte provat...

Frågan är hur många ggr man kan tro att man kan använda utan att slipa?

Jag tyckte att min häst fick nog så lite effekt i halvklippningen med 3 mm. Idag var hon så svettig så hon löddrade trots klippning vilket hon sällan gjort med 1 mm. Då hade hon ändå inte värsta björnpälsen innan klippningen utan snarare rätt normalluddig halvblodspäls.

@stjarnfrugt Ok, då är det alltså 3 mm jag klippt med nu. Har ju inte ridit henne med den här klippningen än så vet inte om hon kommer svettas mycket, får se helt enkelt. Jag har ju bara använt min Julamaskin till Grand Prix tidigare och henne klippte jag 2-3 ggr om året, den är väl runt 3 år gammal så inte ens 10 klippningar. Det måste vara dåligt.
Hade en Ouster innan (eller hur det stavas) som ska vara lite mer kvalitet och den hade jag nog i minst 10-12 år och slipade aldrig något skär, använde den inte alla år heller iof. Men det blev något elfel på den så den gav jag bort den till kompis som skulle försöka få ordning på den.

Bra att veta att Hööks skär passar :)

...
Missade ju Isabells clinic i helgen men jag hörde att det var mycket av samma sak som man alltid hör. Hästarna är i för dålig form, för dåligt grundarbete osv men hade så gärna velat vara där och sett henne live.
På YT finns film från cliniken med IW. Det är väl LDR som visas här och inte rollkur ... eller? Länk till filmklipp
h ttps://m.youtube.com/watch?v=qT4u3aFJ0PA

@Brille Vet inte riktigt vad du menar? Jag har inte skrivit något om vare sig LDR eller Hyperflexion. Jag skrev att hon tyckte hästarna gick i dålig form, hon tyckte de var ihoptryckta.

@Brille Vet inte riktigt vad du menar? Jag har inte skrivit något om vare sig LDR eller Hyperflexion. Jag skrev att hon tyckte hästarna gick i dålig form, hon tyckte de var ihoptryckta.

+1
I artiklarna så står det att de skulle komma fram med nosen och vara lite friare.

Har kollat på filmen nu och det hon hela tiden försöker uppnå är det som händer typ 11:40 in i filmen. Om det är LDR,Hyperflexion eller vad man nu vill kalla det vet jag inte men det ser exakt ut som det jag försöker uppnå när jag rider iallafall :p
Hon försöker ju också få ryttaren att sluta dra i innertygeln och rida med innerskänkel till yttertygel, känner inte alls igen mig :D

+1
I artiklarna så står det att de skulle komma fram med nosen och vara lite friare.
Ryttaren på filmen (som är 19:42 lång) lyckas inte alls med att få fram nosen på hästen. Ändå verkar det inte som hon får någon hjälp att göra det, hästen är lika bakom i slutet på filmen som i början.

@Brille Då förstår jag :D
Tycker hon får massa hjälp men lyckas inte utföra det IW vill att hon ska göra.
Nåväl nu är inte denna tråd en tråd om clinicen. Så lämnar ämnet.

*kl*
Red Divan igår och det var trevligt efter att hon har bott hos tränaren i 2 veckor :) Blir kul att träna på fredag.
Måste dock klippa igen. Hon ser ut som en fluffboll och då klippte jag henne ändå för exakt 4 veckor sen :o
Har ingen aning hur korta skär jag har. Har en Lister Star maskin.

Klipper man så tidigt får man räkna med att klippa igen ganska omgående. Jag har oxå varit tvungen att göra så några ggr. Nu tänker jag vänta någon månad till men min är ju bara 5 år så han går ju inte så hårt just nu.

@Brille Då förstår jag :D
Tycker hon får massa hjälp men lyckas inte utföra det IW vill att hon ska göra.
Nåväl nu är inte denna tråd en tråd om clinicen. Så lämnar ämnet.

.

Nä precis , hon vill ju få hästen att släppa ner halsen framför manken och sen putta ut nosen utan att ryttaren drar tillbaka handen i alla övergångar. Att den tar halvhalterna på ytter med bibehållen ställning. Rent grundarbete egentligen om man är tysk. Min tränare är ju oxå utbildad i Tyskland och detta jobbet är jag bekant med sen 15 år tillbaka. Svårt? Nääää inte då :angel:

Jag klippte Bruce i Juli och har faktiskt inte behövt göra om det, han är fortfarande fin! Inte som nyklippt såklart, men som en normal sommarpäls ungefär.

Jag var ute och rejsade i morse! :banana:

Planen var en trevlig uteritt i alla gångarter. Kruxet är att jag har ett reaplan och inte en fjordhäst just nu. :angel: Hon har blivit MYCKET rörligare i ryggen, vilket hon var vänlig nog att demonstrera genom att sparka bakut upprepade gånger i galoppen. O_o :rofl: Det har hon aldrig gjort förut...

Sedan är erhm... hon liiite olydig för hjälperna. :o Men det är så förbaskat svårt att vara petig med halvhalterna när varken hon eller jag egentligen vill det, utan vi vill bara susa vidare uppför nästa backe. :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka