07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Charlotte1975 Jättefina bilder på ett superfint ekipage! :love:

Kl
Jag är typ skitarg på mitt dumma monster till ponny! :mad: Hennes bästa kompis från i vintras kom tillbaka idag. De verkade känna igen varandra direkt, de fick stå inne och bli borstade som de brukar stå och det var helt lugnt. Så tog vi en promenad och det var pigga och glada hästar som gick bredvid varandra helt lugnt. Också rakt ut från ingenstans så bara slängde hon runt och började mata sparkar... Helt utan förvarning bara hoppade hon runt. Slutade inte sparka förrän jag dängde grimskaftet i huvet på henne... :crazy: Träffade ju självklart den andra som blev riktigt halt några steg, verkar som tur var ha gått bra... Den hästen blev så paff så den bara hoppade ut i skogen. Jävla surf**** rent utsagt! :mad:
Så nu går hon själv i en angränsande hage och den andra går med shettisen (som blev jätteglad åt att få tillbaka sin kompis). Jag trodde verkligen att det skulle gå bättre än i vintras då dom sparkade varandra gula och blå... Ingen av dom är broddad iaf, det får man ju vara glad för... Åsna!

Superfin @Charlotte1975 !

@Maja_Kandi Fy vad läskigt. Man undrar ju hur de tänker då :(

Vi har haft en bra dag. 1,5 timme ute på tur. Alla gångarter i lagom tempo. Snäll men blev lite rädd för en cyklist som kom swishande bakifrån. De hörs ju inte för än de är nära, och då kommer de fort och låter läskigt. Bilarna som körde på den 70-sträckan var inte farliga alls.

Har ni mkt landsvägscyklister ute i landet eller är det här något som drabbar oss i Sthlm värst?

@stjarnfrugt Jag har så många lila schabrak att jag inte får köpa fler nu! :angel: Köpte ju det där grå med lila kant från Horze.
Vilken fantastisk sida @Charlotte1975! Hittade såna där strass-gummiband till manknopparna. I lila.
Strass är alltid bra, lila är alltid bra, vad kan gå fel? Vill ha!!

Intressant att det är så pass många hästar som ändå fattar att det är bra att kissa i "förebyggande" syfte. Speciellt intressant eftersom min karl inte kan göra det, och vi har haft lite diskussioner om det. :D:o Långnäsa till honom, hästarna är smartare. :D:devil:

Har precis kommit hem från en skön tur i skogen med Trollet. Har varit ute med henne ensam tidigare, och då har hon varit sjukt taggad, men idag hade vi sällskap med, jag hade mitt terrängbett på henne och fick gå först. Jättefin i traven, mjuk kontakt på bägge tyglarna (när man dressyrar så vill hon gärna krypa bakom och släpper kontakten), och i galoppen rund och fin, utan att dra. Härligt!
Var på kliniken och besiktigade henne i fredags. Några mindre anmärkningar, men godkänd! :love: Kontakt med försäkringsbolaget i veckan, och blir det grönt ljus blir hon min!

I torsdags kom min nya ponny (faktiskt min allra första ponny!) och i fredags blev det ihopsläpp med Ariel och hennes son. Blev full i skratt, det "dramatiska" ihopsläppet bestod av två fjordingar som var så nyfikna på den nya ponnyn och en ponny som ville vara ifred. ;)

Det tog Ariel två dagar att inse att det inte var hennes nya fölunge, nu har hon kommit på att fodret skall delas på tre istället för två och är lite småsur. :D

Börjar bli lite ridsugen, så jag får se om jag kanske kravlar mig upp någon dag. Synd att det blir mörkt innan jag kommer hem från jobbet bara.

Idag har jag ridit träning, jag var med på en clinic. Nyttigt att rida clinic då det är ett annorlunda upplägg än vanlig enskild träning. Det var roligt och jag hade ordnat en person som skulle filma, så kom jag hem nu sent efter en hel dag i stallet och tänkte att äntligen ska jag få titta... nähä. Filmen var så lång att min dator vägrade godkänna att visa den. Snopet. För en gångs jävla skull ska man alltså få se sig själv rida och då går det åt helsike. Känns som ett tecken på allt annat flyt man har.

I övrigt är jag skitless. Less på att bo här i u-fucking-landet. Less på att mina ambitioner i den här sporten aldrig kan levas ut. Less på att hur mkt jag än försöker få till det i mitt hästliv så fallerar det på att förutsättningarna inte finns. Less på att min häst aldrig verkar komma ur höst-/pälsdepressionen och att bjudningen är ett bekymmer. Om än hon inte är seg så kommer vi aldrig dit att man bara kan börja göra annat än jobba med bjudningen. Då hade jag ändå vilat henne igår pga min egen huvudvärk så trött var hon definitivt inte.

:yuck::turd:

@Habina Spännande! Vad är det för en ny ponny? :)

Det är en welsh mountain som skall bil mitt nya avelssto. :love: Vi är lydiga och håller oss i 11-tråden, men en bild kan jag smyga in här också. :p

151023_562e01f3e087c32f5fd74ce1.jpg

Hämtade hem Divan igår och ska försöka rida idag om tumme och jet lag tillåter :p
Hon har skött sig bra och tränaren sa till och med: det är en riktigt fin häst du har.
Då blir man alltid extra glad, så töntigt :D

När helg ska jag testa att rida för Paulinde Friberg som kommer till Stockholm för en clinic. Ska alltså inte rida clinicen utan jag ska träna lör/sön. Ska bli superspännande.

Missade ju Isabells clinic i helgen men jag hörde att det var mycket av samma sak som man alltid hör. Hästarna är i för dålig form, för dåligt grundarbete osv men hade så gärna velat vara där och sett henne live.

Missade ju Isabells clinic i helgen men jag hörde att det var mycket av samma sak som man alltid hör. Hästarna är i för dålig form, för dåligt grundarbete osv men hade så gärna velat vara där och sett henne live.

Typiskt.. jag som hade förväntat mig att du hade varit där och kunde rapporterat vidare.

Men vem är förvånad egentligen? Det har ju varit såhär i 100 år. Tyvärr går det ju åt det hållet att gemene man vill ha genvägar och ta den enklaste vägen. Jag blev "anklagad" av en ren dressyrryttare för ett tag sedan att jag var för petig och kräsen med allt förberedande jobb.. Jag svarade rent krasst att Nej det är det jag inte är, det är därför jag inte är dressyrryttare! Hon fattade inte poängen alls med mitt svar ;)

@fio hahahaha jag dör.
Jag hade ett par vänner som var där som både filmade och rapporterade. Det hade blivit mer titta på träning istället för clinic för hon fick korrigera så mycket. Framförallt tyckte hon hästarna var för ihoptryckta i formen och inte gick fram till handen, det har man ju aldrig hört förut.....

Ja det är svinsvårt att få fram hästen till handen och få ett ärligt stöd på bettet men de som red är proffs. Det hade ju nästan varit mer givande att se LA-MSV A ekipage om det ändå bara var grund som skulle visas.

Det var iallafall så mina vänner upplevde det.

Ja det finns en anledning till att nästan alla i Tyskland har stora tjocka tunga tränsbett... och inte som trenden här.. supersmala 3 delade bridongbett typ... just saying ;)

Hämtade hem Divan igår och ska försöka rida idag om tumme och jet lag tillåter :p
Hon har skött sig bra och tränaren sa till och med: det är en riktigt fin häst du har.
Då blir man alltid extra glad, så töntigt :D

När helg ska jag testa att rida för Paulinde Friberg som kommer till Stockholm för en clinic. Ska alltså inte rida clinicen utan jag ska träna lör/sön. Ska bli superspännande.

Jag är i valet och kvalet att rida för Paulinde. En gång är liksom ingen gång ....... Hade varit roligare om man visste att hon skulle fortsätta komma. Clinicen är inbokad, har T.om fått en VIP inbjudan så man får dricka lite bubbel under tiden. :up:

I dag kändes min häst superfin i galopp, så vi började leka lite med byten. :angel: Fick till 3 helt ok från vänster till höger. Duktig häst.

Ja det finns en anledning till att nästan alla i Tyskland har stora tjocka tunga tränsbett... och inte som trenden här.. supersmala 3 delade bridongbett typ... just saying ;)
Själv har jag fått beställa tjockare bett från Tyskland. Finns inte att få tag i affärens i Sverige. Normaltjocka bett blir alldeles för skarpa på min häst och näsan kryper in.

Jag har ridit idag! :banana: Blev en barbackatur till vändplanen för lite dressyrjobb. Ariel kombinerade överpigg med superspänd, samtidigt som hon var så glad över att bli riden att hon blev på tok för ambitiös. :rofl: Det såg säkert helt gräsligt ut, men vi hade så himla roligt ihop. Imorgon hoppas jag hinna rida också, då blir det dock sadel på så jag kan rasta av henne lite. :angel:

@fio Nu påminner du mig om att jag ska hitta mitt gamla tjocka bett :) rider just nu på tredelat bridong :angel:

@Charlotte1975 Jag tänkte mest att det kan vara kul att få nya tips. Hon har ju trots allt tagit sig hela vägen med en häst :)
Jag är "hästskötare" på clinicen :p

@fio Nu påminner du mig om att jag ska hitta mitt gamla tjocka bett :) rider just nu på tredelat bridong :angel:

Yepp!!

Har mest mitt supertjocka 3 delade sprenger men har haft ett litet smalare i hoppningen då han blir så superstark emellanåt. Köpte precis ett 3 delat normalsmalt Sprenger av en kompis men nån kula som liksom rullade i mitten och han fullkomligt hatar det bettet.. så jag får väl sälja det igen.

Nej men folk fattar ofta inte att hästarna backar bort från handen med dessa smala tränsbett.. jag föredrar att den unga hästen tar ett rejält tag om bettet som man sedan kan avhjälpa med halvhalter och avstämning än att försöka rida fram till kontakten hela tiden då hästen har backat bort från handen. Naturligtvis måste man ju rida hästen fram till kontakten ändå men det underlättar ju helt klart när det är på det viset än tvärtom.

Senast ändrad:
@fio jag har ett Sprenger dynamic RS bridong men jag har kvar alla mina tjocka som jag hade på henne som unghäst. Ska testa och se om det blir skillnad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?

Hästrelaterat

Tillbaka