@fio, Det är när hon inser att det ska hända nåt som hon blir spänd, jag hamnar i obalans och hon blir ännu mer spänd och far iväg. Vi hade lite problem med fattningarna på provridningen, men säljaren hade inte det. Däremot var hon mindre spänd i galoppen på provridningen.
Idag var vi på sadelprovning, provade ergoX2. Jag har ju förhållandevis långa lårben, så jag har behövt 17,5 tums sadlar för att få plats. Rider henne nu i min tränares Ordo equester Mars i 17 tum, och den känns lite trång.
Provred således en 17,5, och det kändes väl inte så bra, men det har det ju inte gjort i nån sadel. Sen tyckte provaren att jag skulle testa en 16,5 med långa kåpor och hjälp vilken skillnad det blev! Då kom mina tätt sittande sittben ner i sadeln istället för ovanpå, och plötsligt kunde vi fatta galopp åt bägge hållen.
Inga superfattningar, men en enorm skillnad!
Hade tyvärr ingen som kunde följa med mig och hjälpa till att filma, så jag tvingade sadelprovaren att göra det. Tyvärr fick vi inte med någon galopp alls i 17,5:an, och nu när jag kollar filmerna så tycker jag att jag får till rätt bra stolsits i 16,5:an även om det enligt provaren var betydligt mindre. Meh!
Sen var det träning, vi körde ett ganska lätt pass. Red då i OE Marsen, och då hade vi svårt med fattningarna igen. Hoppade lågt och tog det lugnt, men hon är en liten turbo-tinker den där!
Lastningen som gick så lätt häromdagen när vi provade gick betydligt sämre idag när jag hade tränarens man som lasthjälp. Rutan blev väldigt spänd och ville inte alls vara med.
Men efter 20 minuter så var hon ändå på plats, och när jag skulle lasta när vi åkte hem så gick hon rakt på efter mig.
Sen hemma hade jag ingen som kunde hålla henne där framme, så när jag öppnade bak så vände hon sig för att gå ut.
Gick sådär...
Sen lasttränade jag henne lite själv där, och till slut gick hon på utan mig och jag kunde stänga bakom. I morgon ska jag prova att köra henne smalt så att hon inte blir frestad att vända.