05'ornas tråd nr 10!

Sv: 05'ornas tråd nr 10!

+Apollo, Elin: Tack så jättemycket! Jag är verkligen stolt! :) Har beställt hem en film från dag 2 så det ska bli roligt att få se! :) Kram

KL

Hejsan allihopa!

Va ett bra tag sen jag var aktiv här även om jag läser hela tiden. Tänkte hoppa in igen om det går bra :) Först nu känner jag att vi har kommit till ridning igen och det kan vara kul att diskutera lite.

Schubori blev ju operared i nov 2009 för han hade en lös benbit i varje hasled. Han blev friskförklarad i januari och åkte ut på foder i februari då jag skulle ha barn. 6 mars fick jag en dotter, som heter Elin :) plockade hem honom från fodervärden i maj/juni och ställde honom på bete. Red lite sporadiskt under sommaren, paddocken var dålig. Åkte på lite träningar iaf och köpte ny sadel, en Pfiff Amaretto!! Nöjd!

Nu har vi fått tillbaka stallplats där han stod innan han blev opererad och vi har ridhus nu :) trivs kanon! Jag börjar få tillbaka formen lite ;) och har hittat en ny tränare som jag trivs bra med. Hon är noga med grunderna!!

Vi har tävlat tre gånger i LC:1. Senast nu fick vi 65,5 % och 6:e plats. :bump:

Vi har fått ny hemläxa av nya tränaren, han ska ta stöd själv och tänka framåt. Jag har behövt använda för mycket hjälper innan för att få effekt. Så nu lär jag om lite ;) Han är egentligen jättekänslig ju :o

Han är för övrigt 182 cm nu :angel: ska se om jag får till lite bilder!

// Angelica och Schubori

Senast ändrad:

Grattis förresten Magda och Elin!! Kul att ni kom ända till Breeders och att det gick så bra!! :)

Nu ska vi se ;) Bilder från i somras i den dåliga paddocken. En del i hoppsadeln, det var innan jag köpte dressyren. Han tappade ryggen en del då. Dels blev han bättre när ET gick igenom honom och dels när vi ändrade underlag och träning !

Tack!
Va roligt med en till "riktig" häst;):p Min är ju också i den storleksklassen, 179 någonstans... Vad är det för stam?

Akribori-Stanford-Maraton :) ja det är ju riktiga hästar de :p små ponnysar gav jag upp för länge sen :angel:

*kl*

Halloj allesammans! Smyger mig in här oxå då. :)
Fått en ny familjemedlem, Sheela f. 05! :laugh:
Lillsyrrans häst, som jag kommer hjälpa henne att utbilda osv.

En underbar häst som inte är mkt hanterad eller riden, men gudasnäll & med en otrolig ridbarhet! Tränar för fullt med att lyfta bakhovarna och sånna saker :p

Sto, Quarter/halvblod, 162 cm.
e: White Magic Bars
u: Timonette
:)

Syrran med sin lilla älskling:
31798184.jpg

31798181.jpg

/ Jonni

*kl*

Har varit borta ett tag, vet inte om ni minns mig?
Har tyvärr inte så mkt framgångar att skryta med.

I vilket fall som helst så hade jag ett mål över sommaren. Och det var att komma över min rädsla för att rida ut. Eftersom det varken finns paddock eller ridhus där min häst stod på bete var det ju bara skogen som gällde.
Gick jättebra. Både Othello och jag uppförde oss super och jag var inte alls rädd av att rida ut. Så jag lyckades faktiskt med mitt mål :laugh:! Och så får jag ju tacka min bästaste ridkompis :bow:! Finns ingen bättre!

Flyttade in till stallet 1 sep. Var med på någon hoppträning och planer att ta tag i dressyrträningen ordentligt. Nu var det verkligen dags. Bara lite ont om pengar, som alltid. Men var faktiskt riktigt taggad.

Och nu till problemet. Hade världens jobbigaste dag, massa grejer som gjorde mig både arg, ledsen och förbannad. Såg verkligen fram mot en runda i skogen med mina kompisar i strålande höstväder. Precis när vi har börjat trava flyger Othello i luften och jag har inte en chans att sitta kvar. Kommentaren från min kompis som var bakom "Först så hoppade han åt sidan, sen såg jag bara hans mage". Nedrans häst. Han har aldrig tidigare gjort något sådant när han haft ryttare på sig.

Bröt i viket fall överarmen, precis vid kulan vid axeln. Höger dessutom, jag som är högerhänt. Blev sjukskriven i 12 veckor. Så meningslöst. Det var det målet att komma över sin rädsla för att rida ut. Och inget mer ridande denna höst. Allt känns faktiskt ganska hopplöst. Kan inte ens ta hand om min häst.

Hade jäkligt tur att få hjälp av en tjej vars ponny precis skadat sig. Så hon har honom på heltid nu.

Bröt armen 22 sep, och jag hoppas kunna rida igen i dec. Men jag vet inte. Både vill och inte. Ibland funderar jag på att sälja. Men samtidigt är ju hästarna mitt liv. Och Othello mitt barn. Man hinner tänka så mkt bara, när man inte får eller kan göra något.

bild01.png

othello_bete_002.jpg

Senast ändrad:

Riktigt snyggt! Grattis till er!

Och även till Magda och Ove, ni är alltid lika fina! Grattis!

Kul att det går bra för er! :laugh:

Tack!
Klart vi kommer ihåg dig!:)
Gud vad tråkigt, med sådan otur:cry: Tycker det var jätteduktigt av dig att komma över "rida ut rädslan"!!:bow: Det är inte roligt när man blir rädd för sin häst, eller en situation som det kanske mest är i detta fallet.... Min stora kille skrämde mig ordentligt i vintras när han hade en period där han ställde sig på bakbenen och slet sig i tid och otid:crazy: Men dum-envis som jag är så fortsatte jag kämpa trots att man iband skakade i hela kroppen. Han skulle ta mig tusan inte få vinna denna fighten! Framåt våren tog jag även hjälp av en duktig människa i min närhet. Han är fortfarande rätt trotsig och kaxig min pålle och jag får ofta påminna honom om att det är mig han ska lyssna på. Dock är det numer på en hanterbar nivå!

Jag förstår dina tankegångar, jag hade perioder där jag tänkte att "vad sjutton har jag gett mig in på?". Man ska inte behöva vara rädd, hästarna är vår hobby och det ska få dig att bli glad och må bra! Samtidigt förstår jag att du kanske inte vill sälja, det är ju ens lilla bebis!
Kanske kan ponnytjejen eller någon annan rida honom ett tag även när du är frisk? Finns det någon annan lugn häst som du kan låna och komma igång med? Försök att hitta varandra igen från marken till att börja med!

Hoppas, hoppas att det går bra för er!:)

Usch vilken otur!! Jag har också haft säljtankar ibland när jag periodvis är ensamstående med en 7-månaders dotter och har det sisådär med pengar. Kan knappt rida i bland för att jag inte har barnvakt. Tar med min dotter till stallet men då kan jag inte rida, hon skulle tröttna på att sitta själv i vagnen så länge. Då undrar jag också vad jag gett mig in på. Lägga tusentals kronor i månaden och knappt hinna rida.
Men det är ändå min andra bebis :angel:

Nu är det kanske inte samma sak som att vara rädd eller känna sig osäker men jag kan ändå förstå säljtänket!!

Pepp pepp, hoppas din arm läker fint. Kanske någon kan hjälpa dig så ni är två?

Måste ju kännas som en Minihäst för dej ;) Men Välkommen Hit! Brukar vara i 04ornas tråd och smygkika eftersom jag känner Sara (FT_ryttare) och vet därmed att du har förkärlek till stooooora hästar :D

Martina - Först - Strongt gjort av dig att ta tag i rädslan och komma över den! Eloge till dej! :bow: Men otroligt tråkigt med olyckan :( Tyvärr sätter ju sådant spår i ens undermedvetna även om man försöker tränga bort det o tänker "det var en olycka" "han är ju snäll egentligen" men jag hoppas du orkar fortsätta ett tag till, till våren ska du se att det känns lite lättare när ljuset och värmen återvänder! Kanske du har någon vänlig själ som kan rida UT din häst under tiden så han verkligen får vänja sig vid att gå i skog och mark och du får se att han faktikst fungerar? Och ta sen ridningen pö om pö, gör bara saker du vågar och utmana inte dig själv.
Säljtankar är lätta att ta till hands när det går tungt men jag tror du kommer ångra dig...

Schubori - jag känner igen mig... Min lillprins är ju född 18 mars och jag sålde ju min nollfemma (mest för att jag inte trivdes med honom) för att jag inte skulle ha tid att hålla igång honom med bebis på armen. Nu har jag ju bara en ettåring och så shettisen som är en nollfemma (måste ju få vara kvar i tråden så det var bäst att leta upp en nollfemma till sällskap :p )
Det är otroligt skönt att slippa pressen på ridning o träning så länge Lukas är liten! men jag saknar ridningen ENORMT!

Håll tummarna idag för idag ska det sittas upp på Brixie som varit sjuk sen i början av juni och inte riden alls!! Hoppas hon håller sig på mattan. Kan inte låta henne springa av sig på något sätt heller för hon ska sättas igång lugnt.

Men kul ska det bli att äntligen få sitta på min lilla kärlek igen :love:
Nova ska få stå själv i stallet - hoppas att hon är lika lugn som vanligt :)

Hihi tack! :) Ja det känns väldigt skumt att sitta på en sån liten pålle :D trots att hon ger ett stort intryck, så hjälper det inte riktigt! :p

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: Lavinia
·
Relationer Idag är det 10 år sedan. 10 år sedan jag fick ovärderlig hjälp och stöttning härifrån. 10 år sedan jag blev "fri". 10 år sedan livet...
Svar
1
· Visningar
1 381
Senast: tanten
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 261
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 988
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka