0 -klassad hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Balans
  • Startdatum Startdatum
B

Balans

ska betäcka mitt shettissto och har hittat en härlig hingst, Gamlingay Puzzle. Han är importerad från england och är då 0-klassad (noll-klassad). Någon som vet om det har någon skillnad när man ska registera och skaffa hästpass?
stoet jag ska betäcka med har ingen stam.

Han står nåmligen under Länslista för shetlandshingstar 2003 på sveriges shetlandssällskap, och då borde de ju vara ok? godkänd är han väl då så då borde de väl gå?

Menar du att ditt sto inte är reggat som shettis? Isåfall kan du inte heller regga avkommorna som shettisar! Varför avla på ett sto utan stam med en hingst du inte ens vet om du kan regga avkommorna efter?

Han är i alla fall visad 2002 med följande resultat (från SH http://www.svehast.se/allm/avelsv/index.htm ):

Exteriör
Mankhöjd: 81 cm Skenben: 14 cm

Långlinjerad hingst av god minityp, svag könskaraktär. Lång rakställd hals, välliggande bog, bra överlinje. X-ig tåvid fram, upprättade instabila bakkotor. Överilad markbunden skritt. Energisk luftig trav.

Poäng:
Typ:
Huvud, hals, bål:
Extremiteter:
Skritt:
Trav:
Summa:
7
8
6
6
9
36

Hälsotillstånd
Hingsten är veterinärt godkänd 2001 och har vid detta tillfälle också genomgått internationellt överenskommen veterinärbesiktning med godkänt resultat.

Prestationer och övriga meriter
Hingsten har genomfört godkänt körprov med poängen:8-8-7-2-7=32. Genomsnittspoäng: 6,4.

Beslut
Hingsten är vid avelsvärdering ej godkänd exteriört. Veterinärt godkännande och godkänt bruksprov uppväger inte detta.

Tilldelad kvalitetsklass 0

Avelsvärderar och veterinärt OK och alltså laglig att använda men inte godkänd.

Om du inte har papper på ditt sto räknas hon inte som shettis och fölet kommer väl att betraktas som en korsningsponny? Jag tror att du måste registrera hos ASVH.

Nej, så klart inte! Det är ASRP som reggar alla okända ponnysar med okänd stam! Tror inte ens man får kalla ponnyn för shettis om den inte har papper?

jag tror att det är ASVH som registrerar då. Har kikat upp lite o det verkar så.

Det är ASRP som sköter reg. för alla ponnyer med okänd stam. Dit blev jag hänvisad av SSS när jag ville skaffa hästpass till mitt ministo utan papper.

ASVH betyder avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen och har ingenting med shettisar att göra. Tror att du menar ASRP :)

Hade det varit en welsh eller ridponnyhingst hade den blivit registrerad i andra stambok med möjlighet att gå upp i första registret vid prestation. Men när mamman har okänd stam vet jag inte.

Detta med klass O måste vi vänja oss vid då avelsvärderingen kommer att försvinna, tycker man om en hingst och tror att den passar till sitt sto får man välja den hingst som faller en i smaken. Sto ägarna får ett mycket större ansvar när det gäller att betäcka sina ston, man behöver forska lite och se vad som finns bakom. Det behöver inte vara en dålig hingst då han är klass O, han kan förärva sig mycket bra.
Tittar vi på ponnyförteckningarna på Nationella tävlingar har nästan var tredje ponny okänd härstammning men är en mycket kapabel tävlingsponny som tagits sig till NAT nivå.
Vi måste börja avla lite prestation så vi får stamtavlor på våra ponnyer, nästa år öppnar sig helt och hållet en ny värld då vi kommer att kunna välja på fler hingstar.
Jag antar att även shetland kommer att följa sin moder förening eller kanske redan gör det?

De nya shetlandsreglerna som kommer att komma så kommer inte din avkomma överhuvudtaget få regristreras i stamboken. Så här står det i de nya reglerna som stod nu sist i shetlands tidningen. Från år 2006 skall alla ponnyer i varje stambok ha ett minimum av 3 fulla generationer i stamtavlan, utan de som är regristerade i moderstamboken (SPSBS). Ponnyer som inte är regristerade i en stambok kommer inte att accepteras om de inte har minst 3 genarationer i stamtavlan eller är avkommor till ponnyer som är regristerade i moderstamboken. Från 2004-04-03 kommer ponnyer som har mindre än 3 generationer inte att acceperas i något annat ISPC-land om de inte är regristerade i moderstamboken.
Tilllämpning av reglen i samförstånd med SJV (2004-05-20) och skall införas i Plan och Riktlinjer.
^ponnyer får inte ha någon okänd förälder i de 3 närmaste leden från och med 2006. Saknas reg nr iför ston i 2 och 3 led skall dessa gå att härleda till SJV godkänd och sanktionerad avel och finnas uppförda i språngrullorna^
Alltså så kommer det att bli tuffare att få in vilka avkommor som helst. Bara för att hingsten står i länslistan så behöver den inte vara 'godkänd* efter våra krav de kan aldrig neka en hingst till betäckning i sverige om den är godkänd i andra land. Själv hade jag aldrig betäckt med en hingst med så dåliga poäng och kritik när det finns så många bra godkända hingstar alltså hingstar med RS nr och med bokstav efter.

oj då! helt klart! du har så rätt så.. hade lite för bråttom när jag skrev det där=)

lät inge vidare dedära. :crazy: den hingsten skulle inte jag betäcka med iallafall

hehe 2:a på körprov, väldans bra!

Tråkigt att du väljer att betäcka ditt sto trots att hon inte är registrerad.

Ännu tråkigare att hingstägaren tar emot sådana ston. Fast det är ju min åsikt. :angel: :)

Imponerande regler Shetland har, är det moderföreningens regler som räder i kraft 2006?
Det bådar gott för ert framtida avelsarbete.
Vad har ni för lägsta poäng för att bli godkänd är det 40p, gör ni något bruksprov? Eller temperaments test?

Ja det är det. Jag tycker det är bra att det är så 'styrt' eller vad man ska kalla det. :) Allt för att få fram bättre ponnyer!

Det är 40 poäng som gäller. Undantag på vissa färger exvis skäck, isabell och skimmel, meriter (tex trav) och om den har en stam som är eftertraktad som är på väg att försvinna.

Bruksprov, körning eller ridning är valfritt. :)

i sveriges shetlandssällskap men som jag skrev så ska det gälla i alla shetlandsponnyer om de ska på finnas i stamboken. Men jag kan bara instämma varför du ska betäcka ett sto om det nu inte har papper? Finns ju som sagt gott om shettisar.
Själv tar jag bara emot shettisar med godkänd stam då det annars ger dåligt resultat på min hingst.

Rodde jag tycker också att det är bra med de hårda reglerna för annars kommer det bara att betäckas med vilken skit som helst och då kommer de tyvärr att tappa typen tror jag.

Jag har också welshponny och jag tycler faktiskt att det är synd att det kommer att försvinna från den sidab, men vettiga uppfödare tror jag nog kommer att fortsätta att få sina ponnyer avelsvärderade och en sån hingst kommer jag att välj när jag ska betäcka. Kan tala om att jag själv har visat en welshhingst som inte gick igenom som har en bra stam och sedan faktiskt har både fått hoppdiplom, allround diplom osv osv men jag är inte deppad för det ,han lever nu som lycklig valack i sin trevliga flock *S*
Man kan ju bara hoppas att rasen inte tappar allt för mycket av sin karaktär när det blir fritt detta är oif sig bara min åsikt och den får man ju ha.

jag tror inte man behöver vara rädd för att rasen ska tappa, de dåliga sorterar ut sig själva. Är det en hingst som förärver sig dåligt visar det sig ganska snabbt, det är viktigt med utställningar och fölmönstringar.
Kollar vi t.ex i England är det massor av bra welsh där.
Men Shetland som en del bara har för att det är kul där är det bra att dom är hårda, det finns tyvärr många shetland som inte tas om hand.
Vad det gäller Ridponny bör man inte vara rädd, dom prestationsavlar man så man får fram en tävlingsavkomma, och de dåliga sorterar ut sig själv.
Min enda oro är för mycket halvblod i Ridponnyaveln, det ger ganska svårridna ponnyer, då man vet att halvblod inte är barnhästar, samt att det blir svårt att kontrollera höjden.

lät inge vidare dedära. :crazy: den hingsten skulle inte jag betäcka med iallafall

hehe 2:a på körprov, väldans bra!

Utan att veta vad de olika delarna i körprovet står för skulle jag nog bedöma en 2:a som brist på förberedelse eller liknade, för jag tror det är väldigt få hästar som faktiskt är så obildbara/obrukbara!

Jag blev tvärtom imponerad av 9:an på traven Hur många såna småpluttisar klarar det? Rastyp är väl inte så viktigt om man inte avlar renrasigt utan snarare "trevlig småponny". Det som stör mig är bakkotorna...

(Och självklart nickade jag till när jag skrev ASVH, skönt att ni är så snabba att rätta när jag gör :bump: )

Liknande trådar

Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 560
Senast: axel
·
Avel Nu har jag äntligen hittat ett avelssto med vad jag anser toppstam. Hon är efter Quasimodo Z - Quickstar. Har däremot inte gjort nåt...
Svar
14
· Visningar
1 842
Senast: token
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 649
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III