0,5 grad hälta

Elisha

Trådstartare
Min nya häst blev vet. besiktigad dagen då hon åkte från Norge till mig (I Norge). Ägaren sa att hon var frisk, nu har intyget kommit och hon är helt ua på allt både innan och efter böjprov förutom på has/knä/höft där hon är 0,5 efter böjprov. Helt ua efter ridprov.
Bör man oroa sig/kontakta den fd ägaren pga detta?
Har inte märkt någonting öht.

Hästen är 14 år och har vilat stor del av sommaren pga tidbrist. Har bara gått enstaka ridlägerveckor (fd ridskolehäst).

Har ju tecknat en ny försäkring för henne här, och mest därför jag undrar. (Om dom kommer anmärka nåt pga det).

Sv: 0,5 grad hälta

Hängde inte riktigt med. Ägaren sa att hon var frisk fast hon visade 0,5 grads hälta. Ägaren ljög alltså?

Om ägaren säger att hästen är frisk men hon är halt så tycker jag du borde ta upp det. Vet inte hur försäkringsbolagen ställer sig men skulle tro att det blir knas... Hör med dem?

Ja. Men han kanske menade på att det är utan betydelse? På pappret står det att det är utan betydelse, han menar väl kanske att det inte är nåt?

Har redan kontaktat han så himla mkt över diverse anledningar, men bör man oroa sig? Om hästen inte visar hälta/rörelsestörning öht?

Jag hade absolut tagit upp det, man säger väl aldrig att en häst är ok till köparen om den har 0.5 grads hälta!?! Är den då inte igång heller så börjar man ju undra hur det ska se ut när den väl är igångsatt...

Fast du har ju blivit lurad. Klart att 0,5 grads hälta kanske inte är så mycket att bry sig om ifall det står "utan betydelse" men ändå grejen att ägaren har sagt att hästen är frisk när det faktiskt inte är det är nog något att oroa sig för. Vad mer har han undanhållit?

knapp

Initialt ohalt och OK på ridprov och endast en halv grad efter böjprov är inte tillräckligt för att försäkringsbolaget ska anmärka, dvs hästen har "gått igenom" besiktningen.

Du är inte lurad.

Lycka till med nya hästen!

Börja med att lämna veterinärintyget till försäkringsbolaget och fråga särskilt om de kan försäkra hästen utan reservationer.

Kan de försäkra utan reservationer hade jag funderat en vända, och kanske ändå gjort en hälsokontroll. Det är ju inte så muntert om din egen hälsokontroll visar 2 grader hälta.

Kan de INTE försäkra utan att du får reservationer så hade jag reklamerat köpet, absolut. En häst som inte går att försäkra från inköp känns väl inte aktuellt?

Hur funkar det om man tar över en försäkring då? Måste man ändå kontakta dem och berätta läget om reaktionen på böjprovet?

Ja, det är ju frågan, eftersom det handlar om norska bolags regler.

Men generellt här i Sverige så kan man inte som privatperson ta över ridskoleförsäkrade hästar, som oftast är försäkrade i gruppförsäkring. Det blir alltså alltid en ny försäkring, oftast är ju inte ridskolehästar A1:ade heller, p g a premiekostnaden, medan man som privatperson vanligen vill A1-försäkra hästen.

Givetvis ska man alltid själv kolla med bolaget om man köper en ridskolehäst, och vill försäkra i samma bolag som ridskolan haft hästen försäkrad i. Och vara noga med att få skriftligt på vad som gäller, och inte bara ombudets försäkran att det är "inga som helst problem, ingen karens, inga reservationer, bara betala premien".

Så enkelt är det sällan, och i slutänden kan det visa sig att det varit bättre att teckna en ny försäkring i ett annat bolag, för det skydd man har är ändå så urholkat att det inte är mycket mer än en olycksfallsförsäkring som gäller vid akuta, öppna benbrott och blixtnedslag (bara liv, ingen veterinärvårdskostnad).

Så enkelt är det sällan, och i slutänden kan det visa sig att det varit bättre att teckna en ny försäkring i ett annat bolag, för det skydd man har är ändå så urholkat att det inte är mycket mer än en olycksfallsförsäkring som gäller vid akuta, öppna benbrott och blixtnedslag (bara liv, ingen veterinärvårdskostnad).

:rofl: blixtnedslag - klockrent :rofl:

fast antagligen skulle f-bolage ha en paragraf som inte täcker det när det kom till kritan trots allt- typ "act of god" eller under paragrafen "naturkatastrof". :angel:

Tar inte över försäkringen utan tecknar en helt ny.
Ringer f.b på måndag och hör med dom! Även med ägaren o hör vad han säger. Antagligen kommer han att säga att det inte är någon fara! :crazy:

Har pratat med både f-bolaget och fd ägaren idag. F-bolaget sa reservation båda bak. Fd ägaren sa att det är inget som beskymmrar hästen, "alla hästar har något småfel" osv. Sa att blir hon halt så tar dom tillbaka hästen, typ.
Frågade f-bolaget om jag kan göra en ny besiktning och om hon är ua där så kan dom ta bort reservationerna, men nej, då måste vi vänta minst 6 månader innan dom kan ta bort dom, även om hon är ua.

Så ska iaf göra en ny besiktning och visar den ua, säljer jag den till min mamma, för då får jag ta bort reservationerna om nya intyget är ua. Man får göra så tydligen om det gäller ägarbyte. Mycket märkligt!

Visar hon inte ua så tar jag tag i det då!

Typisk kupp av säljaren, så himla fult. Hade säljaren ringt dig vid besiktningen och meddelat att hästen inte är ren utgår jag från att du funderat på att inte fullfölja köpet?

Istället så prackar de på dig hästen och hoppas att de i alla fall kan skjuta fram reklamationen till senare. Kolla vad som gäller juridiskt, nu har du ju reklamerat och ett halvår är ju väl sent att återuppta den reklamationen.

Verkligen!!

Tänkte åka in till klinik och utreda i alla fall. Det var på knä/höft/has som hon hade 0,5. Kan det tänkas vara spatt?

Eller uppkommer det vanligtvis tidigare (hon är ju 14 år)?

Funderar också på om det kan vara någon snedhet eller liknande. Hon går med svansen åt vänster (samma ben som hältan).

Har bokat tid hos equiterapeuten.

Kan tillägga att svansen i princip bara är "sne" i början av ridpassen.. Stelhet kanske?

Har bokat tid på kliniken nu iaf.
Men funderar starkt på att det kan vara en låsning hon då verkar röra hela vänster sidan stelare än den andra och desutom för svansen åt vänster.

Men bör man ta ut en Equiterapuet innan veterinären eller avvakta? Eller kan veterinären se om det rör sig om låsning?

En seriös ET rör inte hästen innan den har varit hos veterinären, och det tycker jag är bra (jag önskar bra att fler varit seriösa!). Jag tror du gör helt rätt i att börja med klinik, om inte annat för att få en bra och saklig grund om du ska prata med säljaren.

En annan aspekt är den att om du börjar med ET och sedan tar veterinären kan säljaren mycket väl hävda att eventuella fynd står i relation till ET-behandlingen (som inte är vedertagen i alla sammanhang)

Det har du helt rätt i!

Tänkte skritta för hand tills måndag, eller bör jag rida på som vanligt eller enbart hagvila? Vad är bäst i detta skede.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 049
L
Ekonomi & Juridik Hej! För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag...
Svar
6
· Visningar
3 117
Senast: Lisa_S
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 891
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 034
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka