Tarminflammation
Trådstartare
Kan någon rekommendera ett bra zinktillskott?
Höet innehåller mycket järn och väldigt lite zink (19:1).
Tack på förhand.
Tack på förhand.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vimital har zinktillskott. Bör nog vara lättast att få tag på. Geenfoot säljer zink fr Forage plus. Tänk på att du troligtvis måste balansera även koppar.Kan någon rekommendera ett bra zinktillskott?
Tack på förhand.
Vimital har zinktillskott. Bör nog vara lättast att få tag på. Geenfoot säljer zink fr Forage plus. Tänk på att du troligtvis måste balansera även koppar.
Både forage och hestaplus har ”varningstext” att de endast ska ges i samråd med veterinär.
Jag har med bra resultat använt Hestaplus Zink förra vintern.
Men innehåller en mindre mängd koppar och järn. Här i DK är det svårt att hitta ett zinkpreparat som INTE ger för mycket koppar och järn i förhållande till zink (i alla fall efter min foderstat). Det beror ju på om det är bara Zink som saknas eller också koppar och järn. Hestaplus var det enda preparatet jeg kunde ge utan att få alldeles för mycket koppar med på köpet.Hippolyts Hestaplus innehåller också bara 3% zink + en massa annat (kornflingor, ärtprotein, öljäst, malt-jästört, oljafröblandning (linfrö-/solros) 10%, blandning av kallpressad oljor (linfrö-/ solrosolja) 6,5%, vitlök, ättika).
”Samråd med veterinär” är kanske inte nödvändigt men man bör absolut ha kunskap om hästens näringsbehov och foderstater om man ska laborera med mikromineraler. Hästens behov av mikromineraler anges i milligram så det rör sig om små dagliga mängder som hästen ska ha i sin foderstat. Mikromineraler kallas även för spårämnen eftersom de endast behövs i små doser.
Det ska dock vara balans mellan mikromineralerna järn, zink, koppar och mangan och man bör inte överstiga den maximala toleransgränsen som för zink är 500 ppm.
Hej!
Nyfiken - vad innebär 500 ppm? Om man har mängder med järn och vill balansera upp zinket - hur mycket zink vågar man tillsätta?
/Lavinia, som just upptäckt dom spännande mikromineralerna
500 ppm innebär 500 miljontedelar. Du ska ha ungefär lika mycket zink som järn.
Tack för svar.
Tyvärr är jag är teaterestet i grunden (och det var många år sen). 500 miljontedelar av vadå? Jag förstår inte riktigt :-)
Om jag inte är helt ute och cyklar är 500 ppm 0,0005 i decimalform. Är det 500 ppm per kg foder eller per kg ts?
Är det per kg foder tar du mängden foder × 0,0005 så borde du få mängden zink
Är det 500 ppm per kg foder eller per kg ts?