Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hualigen, jag gillar inte läget i världen just nu!
Är yttrandefriheten i Europa hotad nu?
Vad gör vi åt problemet med att det finns extremister som med våld försöker förhindra satir, debatt och kritik mot religioner?
Jag har faktiskt funderat på varför det i Sverige är så dåligt med satirtecknare?Är yttrandefriheten i Europa hotad nu?
Vad gör vi åt problemet med att det finns extremister som med våld försöker förhindra satir, debatt och kritik mot religioner?
Jag har faktiskt funderat på varför det i Sverige är så dåligt med satirtecknare?
Vad jag vill ha in i tråden är det så dåligt med satirtecknare i Sverige? Är inte det ett hot mot debatten också?
Detta våld i Frankrike var ju hemskt, avskyvärt och totalt onödigt. Vad är det för hot i Sverige som gör att satirtecknare inte existerar? Jag tror ekonomiska, kompetens eller jantelagen?
Stödja demokratiseringsprocesser eftersom extremism framförallt frodas i icke-demokratisk miljöer.
Jag har faktiskt funderat på varför det i Sverige är så dåligt med satirtecknare?
Vad jag vill ha in i tråden är det så dåligt med satirtecknare i Sverige? Är inte det ett hot mot debatten också?
Detta våld i Frankrike var ju hemskt, avskyvärt och totalt onödigt. Vad är det för hot i Sverige som gör att satirtecknare inte existerar? Jag tror ekonomiska, kompetens eller jantelagen?
Min högst subjektiva uppfattning är att det var vanligare på 40-50-talet med satir i svensk dagspress? Min svärfar har en hel del tryck med satirteckningar och samtliga är från mitten av förra århundradet.
Och även lite senare, fram mot sjuttiotalet var det vanligt tror jag. Astrid Lindgrens bror, Gunnar Ericsson, riksdagsman, centerpartist och jordbrukare gav ut en hel serie med politisk satir utspelad i landet Svitjod.Min högst subjektiva uppfattning är att det var vanligare på 40-50-talet med satir i svensk dagspress? Min svärfar har en hel del tryck med satirteckningar och samtliga är från mitten av förra århundradet.
Är yttrandefriheten i Europa hotad nu?
Ja men samtidigt är det jättesvårt. Skall vi göra det även utanför Sverige? I Vems regi? FN? Hur långt bör vi blanda oss o andra länders angelägenheter?
Kan man stödja demokrati med hjälp av våld? Jag tänker tex på att med vapen bekämpa IS.
Jag har inga svar, jag radar mest upp fler frågor bara.
Nej, tvång och våld är ingen god strategi. Dessutom är det oförenligt med jus cogens.
Jag kan tänka mig att risken för självcensur är uppenbar. Även journalister och satirtecknate är människor av kött och blod. Det är mänskligt att frukta för sin egen och sin familjs säkerhet. Det är fullt rimligt att tänka sig för innan man publicerar något som riskerar att skapa vrede hos extremister.På fråga 1: nej. Den är stark och ohotad. Det blir snarare ännu mer polarisering efter sådana här händelser, där man verkligen känner att man inte får låta publiceringsbeslut påverkas - och så gör de det åt andra hållet.
Nej, fast IS angriper stater som är demokratiska för att avdemokratisera dem; så våldet är defensivt.
Om staten det gäller är under sönderfall så måste vi då avvakta tills det är färdigdödat? Mycket krasst uttryckt.Javisst. Men eftersom IS inte är någon stat (även om de själva betraktar sig som den legitima regeringen för alla muslimer) så omöjliggörs i princip intervention så länge inte företrädare för den stat det gäller begär understöd.
Javisst. Men eftersom IS inte är någon stat (även om de själva betraktar sig som den legitima regeringen för alla muslimer) så omöjliggörs i princip intervention så länge inte företrädare för den stat det gäller begär understöd.
Javisst. Men eftersom IS inte är någon stat (även om de själva betraktar sig som den legitima regeringen för alla muslimer) så omöjliggörs i princip intervention så länge inte företrädare för den stat det gäller begär understöd.
Jag kan tänka mig att risken för självcensur är uppenbar. Även journalister och satirtecknate är människor av kött och blod. Det är mänskligt att frukta för sin egen och sin familjs säkerhet. Det är fullt rimligt att tänka sig för innan man publicerar något som riskerar att skapa vrede hos extremister.