N
Norpan2
Hej på er! Jag vet att detta har ältats ett flertal gånger men hoppas ändå att någon ska ha ork att engagera sig i min fråga. Jag har en unghäst som nu är 1 1/2 år har börjat under våren med tömkörning med sidepull och en travdäckel ska nu efter betet börja lite mer aktivt med tömkörning med bett o sedan hänga lite linor o börja dra däck och skakelträna i lugn takt allt eftersom hon är mogen. Nu till frågan. Jag kom över en rockard som hon ska använda sen högbyggd m svängel jättefin. De som haft den tidigare har använt en sk "skitsele" fast med dubbla gjordar i alla fall. jag har haft den på min häst o den passar bra har även haft baksele på (som jag köpt separat) fästad i ringarna utan problem. Kan man använda denna sele till däck o skakelträning o i början av inkörningen tills man vet lite mer hur hon utvecklas i kroppen eller bör jag köpa en ny sele. I sådana fall bröst eller loksele? Tycker rent spontant att en loksele känns tung även om jag tycker den vore bäst. Vore ju kul att kunna variera körningen med ex harvning av ridhuset eller andra sysslor. Kan man använda en lite lättare med läderdäckel till lite "grövre arbete" eller ska man satsa på en arbetsmodell? Min körning kommer att vara på hobbyplan då min häst skall bli en familjehäst som vi planerar att ha trevligt med, träna samt rida lätta klasser i hoppning o dressyr o körning som komplement. Men man kanske blir biten.... Och för att stilla er växande oro jadå jag har hjälp att tillgå av kunnig instruktör och kommer absolut att ta hjälp. Ville ändå bara ha er samlade kunskap som lite hjälp på traven Ser fram mot att ta del av denna