Digbil
Trådstartare
Jag har all respekt om folk ledsnar men nån kanske tycker det är kul.
Jag har en Yeti där planen var att byta mot en nyare Yeti inom ett år. Men då förhållandena är lite ändrade så leker jag med tanken att vi (jag och sambon) ska ha en liten, snål "Skjutsa-arslet-i-bil" som huvudbil + en dragbil till mig, en redig arbetshäst utan större krav på lull-lull och komfort (typ). Bilen kommer att gå mestadels med släp och utöver det någon enstaka gång i veckan för att hållas igång under perioder med mindre häståkande. Därmed är det inte superviktigt att den är bensinsnål men den får helst dricka så lite som möjligt och det finns gränser.
Krav.
För att förenkla har jag tittat på några märken men tar gärna emot andra tips. Det som är intressant är förhållandet till pris. En bil som är jättebra i senare modeller och därmed för dyr, kanske är urusel i den ålder och det miltal som ryms i budgeten och tvärtom. 30K mil på en bil är kanske "knappt inkörd" medan en annan är slut då.
Tack på förhand! (Ja BE-finns )
Jag har en Yeti där planen var att byta mot en nyare Yeti inom ett år. Men då förhållandena är lite ändrade så leker jag med tanken att vi (jag och sambon) ska ha en liten, snål "Skjutsa-arslet-i-bil" som huvudbil + en dragbil till mig, en redig arbetshäst utan större krav på lull-lull och komfort (typ). Bilen kommer att gå mestadels med släp och utöver det någon enstaka gång i veckan för att hållas igång under perioder med mindre häståkande. Därmed är det inte superviktigt att den är bensinsnål men den får helst dricka så lite som möjligt och det finns gränser.
Krav.
- Ska kunna dra minst 2 ton (helst lite till men inget krav) utan att blinka.
- 4-hjulsdrift.
- Driftsäker.
- Inte snordyr att hålla/serva/reparera. alt. "aldrig gå sönder". Jag mekar INTE själv.
- Tålig.
- Inte kosta hysterisk mycket i skatt vilket innebär att många dieselbilar går bort.
För att förenkla har jag tittat på några märken men tar gärna emot andra tips. Det som är intressant är förhållandet till pris. En bil som är jättebra i senare modeller och därmed för dyr, kanske är urusel i den ålder och det miltal som ryms i budgeten och tvärtom. 30K mil på en bil är kanske "knappt inkörd" medan en annan är slut då.
- Toyota Land Cruiser: ligger högt på listan, vet inte så mycket om hur törstig den är men har förstått att de är tåliga.
- Pajero (sport helst? eller är wagon OK? Shogun?): ligger också högt men svårt att hitta utan automat men det kanske inte gör något på den bilen?
- L200: klen? rost?
- Toyota Hilux: Verkar vara lite för dyra om man inte ska ha en skrothög?
- Nissan Navara: motorhaverier? Dyra reservdelar? Rost?
- Nissan Patrol: Ofta dyra i skatt, ibland svårt att hitta med vettig dragvikt. Det finns en hel del som bara får dra 1500 kg :/. Lite väl törstig? Rost.
- Land Rover: Har förstått att de är dyra att hålla i de flesta modeller.
- Div amerikanare: Törstiga! Har läst för mycket negativt om Jeep Cherokee och Jeep Grand Cherokee för att de egentligen ska vara ett alternativ.
Tack på förhand! (Ja BE-finns )