XX-hingsten Fabian!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Inloggningsnamn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 124
  • Visningar Visningar 9 936
Sv: XX-hingsten Fabian!

Avel tar tid , och att då tro att en förening som funnits i 13 år skulle kunna göra så mkt så fort är nog ganska naivt.

Där är ett av problemet.
Att få fram en svensk ridponny med Tyska gener??

"De har varit här från USA och tittat på föl"

Vad tittade de på för föl? Föl efter Bo-Gi (Holländsk) och Power Boy (Holländsk) vad var det för mödrar på fölen var det svenska ston med svenska härstamningar? Eller var det bara Holländska/tyska ponnyer uppfödda i Sverige?

Är det de vi vill göra? Att hjälpa tyskarna och holländarna att avla fram DERAS ponny och sälja DERAS ponny?

Vart tog den svenska stoltheten vägen???

Ska vi åka snålskjuts på Tyskarna och säga att vi har svenska ridponnyer, som i själva verket har tyska föräldrar...ha, vilket skämt!

Det visar ju bara att tyskarna är så mycket bättre och att vi här i Sverige aldrig kan få fram en ponny som kan mäta sig med deras.

En liten fråga till RODDE: du säger att det holländska bruksprovet som är på 32 dagar är så mkt svårare än det svenska, och att kvaliteten på dom holländska NWR hingstarna är så hög. Hur kommer det då sig att man använder fullblodshingsten Fabian som inte ens klarade ett prov på 2 dagar, varken tidigare eller nu på senare år? Och hur ställer sig ASRP till att om någon importerar en fölis född i Holland efter honom? Kan den bli stamboksförd i sverige?
Och för övrigt, har någon av dessa fantastiska holländska hingstar som importerats på senare år över huvudtaget visat nåt resultat på hoppbanan? För faktum är ju att minst 75% av alla starter är på hoppbanan, då räcker det inte att komma med en ponny som är ack så vacker och har en bländande trav. Kanske därför hoppryttarna föredrar en irländsk korsningsponny. UPP till bevis, var är hingstarnas resultat???

Alla har tyvärr inte ekonomiska möjligheter att köpa och importera en bra ridponny för att avla på. Dessutom måste man tillåtas att gå sin egen väg och satsa på det man tror på.
Jag avlar själv ridponny, främst med utgångspunkt i welsh och fullblod (med långa dokumenterade härstamningar). Trots detta har jag använt min gamla importerade tävlingsponny utan papper (men med sannolikt stort fullblodsinslag) av den enkla anledningen att hon hade en enorm hoppkapacitet och fantastisk gång. På planeringsstadiet vet man inte riktigt vad man kan vänta sig av avkomman (men när kan man egentligen det?). Hon har färvärvt sina egenskaper till sina barn, barnbarn & barnbarnsbarn som har goda tävlingsmeriter. I mina ögon är detta mer tillfredsställande än att bli BIS med en köpt import.

Det var just vad jag sa, man måste göra det som är rätt för en själv, jag blev tillfrågad vad jag gör, och hur jag valde hingst. Var och en gör vad man själv tycker känns bäst och det blir säkert jättebra!

Bruksprovet som görs i Hollland är mycket svårare än det som görs i Sverige.
fabian xx används i NWR welsh Part breed aveln inte i WElsh K.

Vänta och se dom har bara variot här i ett par år!

Rodde skrev:
Han är tillbaka i Sverige nu, han har i år använts av NWR i Holland i sin ridponnyavel, han fick massor av ston.
Mycket trevlig hingst som borde användas mycket mer av alla som vill starta upp och avla ridponnyer.
Hur var det nu..........NWR? ridponnyavel?? massor av ston???
och så visar det sig att han överhuvudtaget inte användts i ridponnyavel utan i Welsh Partbred...
(övriga kommentarer överflödiga)

Rodde Vänta och se dom har bara variot här i ett par år![/QUOTE skrev:
Så av för närvarande 9 importerade hingstar i avel, med undantag för Power Boy som faller för åldersträcket, Jarno som är för ung, Chamberlain som visats interimistiskt, och med eventuell reservation för Leuns Veld Elegant som kanske tävlat något på lägre nivå, har ingen av dom andra hingstarna visat någon som helst prestation?
Är det prestationsavel a la ASRP? Huja huja om halvblodsaveln bedrevs på samma sätt.......

Jo, jag tror Bo-gi tävlar också, FEI Dressyr på både honom och Elegant, det kan iof räcka för mig för nuvarande.

Chamberlain är hopp. Sen är det ju mest "ungdomar" Gerswin och Feno-Me har ju nått fina framgångar på ungponnysidan, så det går väl inte klaga på dem kanske. Men visst finns det hingstar utan prestation i landet som folk pratar så vitt å brett om att de är så BRA! Visa det då med att göra resultat på tävlingsbanan. Eller är det kanske så att ni inte vågar ta ut er hingst bland andra hästar och ston! barnponny??

Casio har väl också lite tävlingsmertier, dressyr.

poloplayer skrev:
Hur var det nu..........NWR? ridponnyavel?? massor av ston???
och så visar det sig att han överhuvudtaget inte användts i ridponnyavel utan i Welsh Partbred...
(övriga kommentarer överflödiga)

Eh........welsh partbred ÄR ridponny!

Jag kan inte göra annat än att hålla med Roddes inlägg!

Min åsikt är att det inte finns någon svensk ridponny förutom russ och hbl-korsningar, man kan inte ta in ridponnyer från tyskland-holland och england och kalla de för svenska rp !

Det skall bli skönt nu när EU tillåter oss att följa moderföreningarna så att man kan avgöra sitt avelsmaterial själv och inte vara utlämnad till andras tyckande.........

Loggan

Nä det är welshkorsningar, visst är det vissa likheter. Men är NWR welsh partbreed är det inte hollänsk ridponny eller är det samma sak?

Welsh Partbreed kan ju vara vilken welshkorsning som helst. Welsh/NF, Welsh/connemara osv...

"Det skall bli skönt nu när EU tillåter oss att följa moderföreningarna så att man kan avgöra sitt avelsmaterial själv och inte vara utlämnad till andras tyckande........."

Ja visst men då kommer vi ju aldrig få något svenskt...för alla kommer ju hämta hem sina "stammar" från utlandet.

Rodde skrev:
Green River** är en utmärkt hingst, men vad jag inte kan se är det löshoppning samt uppsutten hoppning hittar du det?
Alla ridponnyhingstar går igenom uppsutten hoppning med egen ryttare samt två olika testryttare, gångarter av egen ryttare samt två test ryttare, löshoppning samt exteriör bedömning detta sker på två dagar. När jag väljer hingst till mina ston ger jag fullständigt sjutton i om han kan springa fort därimot tycker jag att storleken spelar roll, om hingsten är liten har han väl små gener i sig eller har jag fel?

Är det inte så kanske att han inte behöver göra något hoppprov då han har meriter från galoppbanan...

Inloggningsnamn skrev:
Eh........welsh partbred ÄR ridponny!
Nja, där håller jag nog inte med dig i det fallet, definitionen är att en welsh partbred ska innehålla 12,5 % welsh.......
Vår valack Castor är 162cm hög, och har 37,5% welsh cob (25% fullblod, och lite arab, lite saddlebred) och är welsh partbred, inte ser jag nån likhet med en ridponny direkt, det gäller inte bara mankhöjden ;-)

Inloggningsnamn skrev:
Min åsikt är att det inte finns någon svensk ridponny förutom russ och hbl-korsningar, man kan inte ta in ridponnyer från tyskland-holland och england och kalla de för svenska rp !/QUOTE]
För en gång skull har vi samma åsikt!
Hur man kan hävda att Svensk Ridponny är en genuint svensk ras och därför ska ha undantag från EU:s regelverk (liksom svenskt halvblod, russ, ardenner, nordsvensk) övergår min fattningsförmåga,
hade svensk ridponny varit nån russ/halvblodskorsning med bara dom raserna, då hade det varit ok för mig, men jag kanske är ovanligt trögfattad och inte förstår det hela. Eller är det möjligtvis så att ASRP vill ha alla inkomster för pass och dyligt, föreningen har tydligen väldigt god ekonomi.

Joker 1 Ja visst men då kommer vi ju aldrig få något svenskt...för alla kommer ju hämta hem sina "stammar" från utlandet.[/QUOTE skrev:
Man kan väl inte göra någonting svenskt när man inte har något att ta av, alla ponnyraser som används i sverige är utlänska och hämtade utifrån förutom russet vilket gör att man kan inte göra en "svensk" rp utan russ i, bara för att en häst är född i Sverige gör den inte svensk bara för att den döps till ett svenskt namn! Svensk fjordhäst? Amerikanskt Gotlandsruss?

Loggan

Nää, jag vet welsh NF osv. är inte ursprungligen svenska raser men kan kanske anses som svenska idag då de avlats fram så många generationer i sverige. Lika länge kommer det ju ta att få fram en SVENSK ridponny om vi ska ta in materialet från utlandet. Men vad jag inte förstår är varför vi inte kan ta fram vår egen ridponny, vi har ju samma råmaterial som tyskland och Holland en gång började med.

Sen det här snacket att få fram EM-ponny, varför skulle vi få fram ponnyer, när vi inte fått fram Halvblod? med undantag för Mynta, Cinderella och Flippan då...men resten av gänget är ju utländska hästar.
Sen har vi väl haft en svensk ponny i EM, en ridponny. Tim, gick väl EM-dressyr?? e.Hellekis Timjan RW och Halvblod, se vilken bra kombination, men ändå vill vi inte ha halvblodet i vår ridponnyavel???

Där håller jag absolut med dig, jag tycker att man ska fortsätta att kalla sin ras för utgångsnamnet. D.v.s Irl Imp. ska vara det eller Hollänsk ridponny kan vara det likaså Brittisk Ridponny ska vara det.
Vi avlar Tyska samt Hollänska ridponnyer står det på vår hemsida, men Asrp trilskar med att reg. varenda korsning till Sv Ridponny vilket jag tycker är mycket missvisande då de flesta är vilka korsningar som helst. Är det Russ o Hbl som är grunden till Vår ridponny eller som ska stå som symbol då får jag nog döpa mina till något annat!

Joker1 skrev:
Ja visst men då kommer vi ju aldrig få något svenskt...för alla kommer ju hämta hem sina "stammar" från utlandet.

Vad jag menar är att idag har vi ju avlat fram våra svenska stammar även på welsh och NF-sidan osv. Men släpps alla regler fria så kommer vi ju blanda in mer från utlandet igen.
Till slut kommer det inte längre finnas något som vi kan kalla svensk för i varje stam finns alltid någon "utlänning".

Idag kanske det faktiskt finns hästar med svenska förfäder 5-6 generationer tillbaka. Då kan man faktiskt kalla dem för svenska!
Men vi måste förstå att vi får inte fram en SVENSK ridponny snabbare bara för att vi hämtar hem dem från Tyskland och Holland. De är redan färdiga produkter men det tar ändå 4-5 generationer innan man kan kalla dem svenska och vara stolt för det. Då kan man ju lika gärna ta grundmaterialet från redan färdiga svenska renrasponny här och avla fram vår egen ridponny.
Vill vi se om vi kan något själva eller vill vi helt enkelt inte ta några risker och misslyckas och därför enkelt avla vidare på redan färdiga produkter som visat att de håller måtten. Är vi fega är de det de handlar om??
:confused:

Rodde skrev:
Där håller jag absolut med dig, jag tycker att man ska fortsätta att kalla sin ras för utgångsnamnet. D.v.s Irl Imp. ska vara det eller Hollänsk ridponny kan vara det likaså Brittisk Ridponny ska vara det.
Vi avlar Tyska samt Hollänska ridponnyer står det på vår hemsida, men Asrp trilskar med att reg. varenda korsning till Sv Ridponny vilket jag tycker är mycket missvisande då de flesta är vilka korsningar som helst. Är det Russ o Hbl som är grunden till Vår ridponny eller som ska stå som symbol då får jag nog döpa mina till något annat!
Det är bara att titta på i vilken hästtidning som helst, vilken besynnerlig korsning som helst säljs som svensk ridponny, fjordXarab, travarkorsning, shetlandskorsning, quarterkorsning osv osv, allt under 148cm, säljs som inreg. i ASRP. Hur någon vettig människa kan förstöra varumärket *Svensk Ridponny* så fattar inte jag. Om man tittar i ASRP's databas på hemsidan ser man att endast några få % av alla inregistrerade är ridponnyer, majoriteten är av okänd stam.MEN samtidigt har det haft något positivt med sig, det måste även jag erkänna, man har rensat upp i *importdjungeln* numer måste man ju kunna verifiera att det verkligen är en irländsk eller engelsk import. Förr kunde ju vad som helst över en natt bli *Irländare*. Det är ju inte så roligt för en ponnyförälder på en tävling få veta att deras dyra irländska import med lite udda färgteckning egentligen var uppfödd av min granne........med min arab som far och ett russ/shetland/fjordsto som mor.......Det är en historia ur verkliga livet!

Liknande trådar

Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
971
Senast: viltmilla
·
Avel Har gått och "kärat ner mig" i en häst där jag rider (alltså inte min egen!). En KWPN valack född 2001 :love: Han är runt 175 cm i mkh...
Svar
7
· Visningar
2 159
Senast: rostad
·
Avel Hej! Min syster har ett sto som jag är lite sugen på att ta föl på men jag har tyvärr inte alls någon koll på vad för hingst som...
Svar
14
· Visningar
3 038
Senast: Biotin
·
Avel Jag rider ett trevligt sto som ägaren funderar på att ta föl på nästa sommar. Hon är e: Bugatti Hilltorp u:Hazug ue: 1778 Nonius X-14...
Svar
16
· Visningar
1 944
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka