XP Pro (ej licens?)

Ms Sally

Trådstartare
Jo, alltså, min dator kraschade förra veckan - med ett meddelande om att config saknades eller var skadad. Försökte med återställningsskiva och allt annat jag kunde komma på men inget resultat.

Hittade en datorreparatör, via en lapp på centrum, som åtog sig att fixa datorn, och att h*n skulle reparera och samtidigt installera XP pro (hade home innan). Ok jag kanske är lite blåögd men jag tänkte inte så mycket på det, för mig spelar det ingen roll om det är det ena eller andra på min hemma-/surfdator. Jag lämnade även med alla skivor jag hade så det bör ju ha varit möjligt att lägga in orginalprogrammet/licensen, dvs xp home, om det nu inte var nåt fel som jag inte förstår mig på?

När jag hämtade datorn instruerades jag att inte ha automatiska uppdateringar ikryssat eller öht hämta några windows uppdateringar för *det behövs inte* eftersom den nu var up-to-date med det allra senaste. Ok, jag är blåögd men jag fattar ju varför... Mesig som jag är så sa jag inget.

Men vad skulle hända om jag ändå väljer att kryssa i hämta uppdateringar, kommer datorn att krascha/låsa sig och en blinkande ruta med icke-licens xp pro blinka ilsket :grin: typ?

Självklart hde jag inte backuppat datorn heller, trots att man vet att sånt där händer med mer eller mindre jämna mellanrum... Så jag har dessutom förlorat nästan alla filer, foton osv sedan två år tillbaka. Samt alla braiga tweaks jag hade installerat :cry:
 
Sv: XP Pro (ej licens?)

Men vad skulle hända om jag ändå väljer att kryssa i hämta uppdateringar, kommer datorn att krascha/låsa sig och en blinkande ruta med icke-licens xp pro blinka ilsket :grin: typ?

Självklart hde jag inte backuppat datorn heller, trots att man vet att sånt där händer med mer eller mindre jämna mellanrum... Så jag har dessutom förlorat nästan alla filer, foton osv sedan två år tillbaka. Samt alla braiga tweaks jag hade installerat :cry:

antaglien så får du en icke-licens XP ;)
men den kommer inte att krasha/låsa sig (om inte h*n är ricktigt dålig på att fixa datorer)

det finns recoverydisk program för att rädda formaterad data.. men det kostar... eller! ;)
 
Sv: XP Pro (ej licens?)

Det värsta som händer är att du får upp en ruta som säger att du har en olaglig kopia av XP. Att operativsystemet är uppdaterat vid det tillfälle du hämtar den är dock inte mycket till hjälp; det kan fortfarande dyka upp säkerhetshål och annat som behöver fixas. Skulle gått tillbaka till den där klanten och sagt till honom att lägga in det som ska vara på datorn, och inte något annat. Det du (eller han) borde gjort (lätt vara efterklok...) är att rädda datan på disken, sådant du inte ville bli av med (fast allvarligt, allt man inte är beredd att förlora ska finnas på backup[er]) och sen lagt in orginalsystemet på nytt.

Nazazel: Raderad/formaterad disk ja, överskriven disk (som ny installation blir) nej.
 
Sv: XP Pro (ej licens?)

Tack för svar (även Nazazel).

Ja, jag är visserligen inte helt datorokunnig så jag fattar ju att uppdateringar är just det..., men när det kommer till systemfel så kan jag inget. Och det jag försökte med gick inte alls, inget hände.

H*n sa nåt om att fixa tillbaks mina bildfiler men, tror h*n glömde av det och jag är så mesig och var så glad att ha hittat någon som kunde fixa datorn snabbt och lätt (samt billigt... förståss ;) ) så jag sa inget. Och eftersom det mesta inte var backuppat så får jag skylla mig själv känns det som. Det var ju "bara" min surfdator, så jag har inte förlorat så mycket av reellt värde, men det svider ändå. Dock, på pluskontot, har jag nu en dator med väldigt mycket utrymme ;) så det är väl bara att börja om med sparandet.

Undrar hur man får in en bra rutin på backupper?
 
Sv: XP Pro (ej licens?)

En säker form av backup du kan göra är till en extern hårddisk. På det sättet har du viktig data kvar även om hårddisken brinner upp eller råkar ut för nåt annat trist..

Det finns program som kör automatisk backup med tidsintervall du själv kan bestämma.
Har ej kollat vad de programmen kan tänkas kosta eller om det finns gratis för pc eftersom jag använer mac..
Alternativet är ju att du manuellt kopierar över filerna till en annan disk/dator, men då gäller det ju att man kommer ihåg det med jämna mellanrum..

Förresten ska det här programmet ska finnas inbyggt i Windows
http://en.wikipedia.org/wiki/NTBackup
har inte använt det själv men hört att det ska fungera bra.

Hoppas det var till nån hjälp iaf. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp