M

mysko_112

God fortsättning alla!
Jag har en fundering på detta med hackamore, jag har en ny superhet hopppålle som inte tar förhållnigarna för fem öre, när jag säger att han går på som x2000 så är det ingen överdrift,

Jag vet inte om han inte accepterar bettet pga obehag eller liknande eller om det endast är lydnadsbrist,
Jag är medveten om att det krävs massa dressyrarbete för att få honom att ta förhållningarna, men. jag kan inte låta han fortsätta som han gör. Betslar man upp.. då blir det. inte bra sen då finns ju risken att det bara eskalerar och sen finns det inget stopp alls..nä jag vill helst slippa att betsla upp.
Men, Hackamore.
Är det någon som har någon erfarenhet av liknande?. Det är en stoooor häst med mycket motor. det är ju ingenting som jag på någotsätt vill ändra på.
Men. Jag måste få honom att bli mer uppmärksam..

Sv: x2000....

Jag hade en ponny som Kanske inte va het men Pigg o Stark!
Hittade inget bett han lyssnade på (Vet inte hur många
jag provade). Men sen köpte vi ett billigt Hackamore
det fungerade perfekt. Han lyssnade äntligen :idea:

Så det tyck jag du kan testa ;) Vill du inte köpa nåt
finns det väl endå nån du kan låna av :D

Jag skulle kollat med en vetrinär om han har ont i mun eller kropp.Hackamoore hade jag inte bara använt utan haft det som ett annat alternativ också o rida med. Hade i dressyren som du sa tränat på förhållningar med ett "mellan" bett som man kan ta tag i o uppmärksamma. Göra mkt halt skritt halt trav. Hela tiden sysselsatt på ridbanan. Annars om hästen va mkt het kanske den kan springa av sej det värsta med linlöpning. finns massor med metoder.

Hur gör du för att få stopp på din häst? Många hästar blir heta och svåra att stanna pga att ryttaren gör på fel sätt! Ta inte illa upp, för jag riktar det inte mot dig utan bara rent allmänt.
Många gör felat att när hästen är het så släpper de stödet med sina ben och bara "drar" i tyglarna. Det bästa är att göra tvärt om! Ha ett bra stöd med benen och rama in hästen (och nej, den kommer inte att springa fortare) släpp trycket från tyglarna. När man ska sakta ner så tar man ett tag i tyglen och släpper efter direkt och så fortsätter man tills hästen har saktat ner. Varje litet tag och släpp i tyglen är en liten signal om ett litet stopp. Om man där emot bara tar tag i tyglen utan att ge efter så börjar hästen att dra tillbaka för att undkomma trycket, och blir stark, vissa hetsar upp sig för att de blir stressade för att de inte kommer undan trycket i munnen. Sedan om det är ett litet eller stort ryck i munnen spelar ingen roll.
Detta är en sak som många inte tänker på. Har man även en livlig häst så måsta man hela tiden tänka på att själv spänna av och ta allt så lungt som möjligt, inte stressa, för att föra över sitt lugn till hästen. Och det vet jag inte är så lätt, i alla fall inte den delen med att vara totalt avspänd.

Kan dra ett ex. Min ponny var aldrig het med mig, inga problem att få stopp på honom osv. Lånade ut honom till en tejej som bara skulle tävla honom i hoppning, efter som jag var för lång (Jag red honom i övrigt). med henne i sadlen så blev han totalt förvandlad, han blev het och stressad, allt pga hennes ridning.

Så kolla så att hästen är okej i munnen och dylikt. Kolla över fodret, vissa hästar kan bli övertända av ex havre. Kolla över din ridning, hur du rider. Där efter jobba mkt avsaktningar och tempoväxlingar och se hela tiden till att allt går lugnt och stilla till. Är hästen livlig i övrig hantering så gör allt extra lungt, ex gå lite saktare med hästen ut till hagen osv, allt man gör ska vara stress fritt.

Tack alla för alla svar.

Jo jag förstår precis hur du menar med att "kolla över ridningen" Nu så tränar jag ju många hästar samtidig och rider både hoppning, dressyr med alla, inför instruktör, dagligen, så.. jag hoppas innerligt att jag inte kommer undan med "den typen av ridning" du menar.. då faller hela mitt liv, hela min filosofi:) Men absolut. Jag är med på hur du menar.

Det är ju alltid svårt med nya hästar, (och som i detta fallet nyimporterad) man har ingen aning om hur hästen har blivit riden innan, osv. Nu har han haft sin "återhämtar period ifrån den långa transporten, o "inkörd" i våra rutiner o anläggning, Så. Jo, det är nog en bra ide att kolla upp tänder o kropp, för att utesluta ev sådana saker..
Hästen är coollugn, superlugn att hantera, leda, lasta, allting. men. när jag sitter på, och tar förhållningar , då går han emot direkt. Jag kämpar med de flesta övningarna och i o med att han är så, "svår" , jag orkar bara i ettpar steg i taget, sen ångar han iväg. O detta komplecerar ridningen oerhört, Jag har hjälp av min hästskötare som rider honom, vi delar på det så att vi orkar ett helt "ordentligt" pass. För att han ska få arbeta sin "dos". Han går på låg foderstat i energi. han är ute i ovanligt stora hagar ifrån 6på morgonen till 18på kvällen, och endast inne vid skötsel ridning osv..
Han är dessutom riden i en otroligt hög form, =(så mitt arbete just nu är att få hoonom lång o låg., vilket kanske går emot hackamore? Jag har läst att många upplever att hästarna blir höga istället?

Nä, jag ska nog prova, det skadar ju aldrig att prova, och ringa redan idag efter både tandläkare o massör kanske=)

Tack igen för svaren!

Det låter ju absolut som om han har spänningar i sig vid ridning, att det är något där som ligger och lurar.
Tycker absolut du gör rätt i att kolla tänder och kropp på honom. För då kan man ju börja utesluta vissa saker, eller ev rätta till och komma till rätta med problemen.

Jag tänkte på det, går han att tömköra, eller det har han skanske aldrig gjort. Det brukar vara mkt lättare att komma åt hästen från marken i vissa fall.

Själv har jag inte ridit med hack så ofta, dock har jag inte då upplevt att de har blivit höga, dock har det varit på hästar som är välridna. Fast det kanske kan vara en ide att prova och rida på hack, i alla fall fram till att hästen har fått sina tänder kollade.

Jag råkade ut för en sjuk grej för ett tag sedan. Fick hem en 2 åring. Började skola hon i tömkörning, hon gick i mot bettet när man tog tag lite i henne. En dag gick hon över, och helt plötsligt kunde hon inte tugga, jag blev skit skraj, trodde käken gått ur led eller något annat hemskt. In på akuten. Det visade sig att hästen var en lat liten dam. Hon orkade inte tugga sin mat (gått på bete under längre period hos sin ägare). Så käktänderna var syl vassa. Så förmodligen hade käken slagit ihop när hon gick över och det måste ha gjort otroligt ont.
Det var igentligen tur att det hände nu så vi upptäckte hennnes tänder, för de hade man ju aldrigt tänkt på i första taget med en 2 åring, tänk bara vilka problem som hade medkommit om vi inte hade upptäckt det nu.

Det är bra att ha lite folk som bollplank, man kanse får nya ider eller saker man inte har tänkt på. I bland önskar man dock att hästar kunde prata i klarspråk till en så man slipper sitta och leta orsaken.

AJajaj... Ja vilken himla tur att det upptäcktes..!

Jo., tömkörning är en mycket bra hjälp, till mycket.. Jag har faktiskt inte tänkt den tanken ännu, (ibland är inte hjärnen med:) Ska göra ett försök o se. man vet ju aldrig han kan ju varit tömkörd innan. om inte annat märken jag nog det=)

Visst är det bra med bollplank, o jag tog mig "tid" att bli medlem igår, just för att det är ju så himla mycket mer folk än de i sin omgivning som man kommer i kontakt med. och som förmodligen finns det alltid någon som har haft samma funderingar / problem osv..

Sen så är ju alla hästar olika.. Min ena unghäst (som visst är 8:a nu) oj vad tiden går=) hon var ortoligt svår att få att förstå poöngen ed rdnig, hon fattade inte frammåt"tanken" det var otroligt jobbigt, hon hade inga spänningar, inga bettfel, ingenting, jag prövade ett hack på henne. hon släppte direkt, (varför hade jag inte prövat det tidigare tänkte jag då) så enkelt allting blev. och nu idag så går hon med vanligt bett, hur fint som helst. så. man måste "orka" trixa,läsa,prata, hitta nya enkla sätt. om inte hästen uppenbart har ont..

åh, visst hade det varit underbart om hästen kunde berätta själv....

Liknande trådar

F
Utrustning Ridit min blivande 5 åring på hackamore sen hon va 4 år, funkat kals tills nu när hon börjat bli stor å grymt stark. försökt mej fram...
Svar
7
· Visningar
914
Senast: *fia*
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka