Sv: WRAS + SvRF = sant?
Hur mycket brukar ni/vill ni starta per dag?
I min värld så måste det väl vara ett litet problem för SvRF att ändra åldersreglerna för avsuttna tävlingar. Det är ju anpassar utifrån vad hästen kan vara mogen att tävla med olika klasser för olika grenar och åldrar. 4-årsgränsen som blir är ju bara ett resultat av vad som krävs på tävlnigarna. Har ni lägre krav på uppsuttna klasser på 3-åringar (tex, jag har ingen aning om era unghästklasser) så får de väl en egen regel och självklart är en 2-åring mogen att visas på utställning tex.
Det är ju inte så att SvRF säger "alla hästar under 4 får inte TÄVLA", utan det är ju bestämt utifrån tävlingarna som finns NU. Har ni egna borde ju de får egna regler Så har jag iaf fattat det
Diskussionerna som kan uppkomma är väl snarare vad som är lämpligt. Det är kanske inte lämplig att en 2-åring kan ridas som på vissa filmer på YT med byten, stångbett och en stor man som sitter i kort galopp en bra stund.
Jag håller med! Allt som inte är dressyr och hoppning är så svårt o få tag i. Terräng/fälttävlan hittar man ganska lätt om man frågar lite och jag som insatt har massa klubbar/folk jag kan hänvisa nya intresserade vidare till. Men inom western känns det mer rörigt och när jag dessutom insåg att det var "special"klubbar så tappade jag intresset att kolla runt. Finns det däremot en westerntränare på en vanlig ridklubb hade jag mer än gärna testat och hade klubben haft en tävling hade det ju vart skitkul att komma o titta
Men så småningom ska jag sätta mig in i det där och faktiskt prova lite
Jag håller med dig Snubbel.
*kl*
För egen räkning, som medlem i andra tävlingsarrangerande organisationer och som uppfödare så är jag nöjd om denna idiotiska regel försvinner och sedan får väl WRAS göra vad dom vill.
Däremot kommer jag inte att bli medlem igen ifall inte många regler inom SvRF skrotas till förmån för Western -tex tävlandet av unhästar. Och antalet starter/dag som jag förstått är 3 eller 4 nu? Med mera.
Jag är fortfarande inte positiv till denna fusion och tror inte den kommer bli framgångsrik för Westernfolket oavsett om SvRF ruckar på några regler. Men sålänge tävlingsmonopolet avskaffas drabbar det inte direkt mig personligen, bara WRAS och de som önskar vara kvar som medlemmar där.
Därmot tror jag det blir negativt på sikt för alla men jag kan ha fel. Mycket ska till dock förrän jag tycker att det ens ska vara aktuellt med en fusion.
Hur mycket brukar ni/vill ni starta per dag?
Jag är väldigt dubbel i frågan, känner däremot att jag har inte kunskap nog vad en fusion kan innebära för WRAS (eller westernsverige).
Pratade med syrran som förstod uppståndelsen som blir runt 4års regeln, dressyren och hoppningen har ju inga avsuttna tävlingar och med det i åtanke är inte regeln så konstig. Frågan är ju om SvRF förstår vad unghästklasserna är till för och hur de genomförs, har någon ställt frågan?
I min värld så måste det väl vara ett litet problem för SvRF att ändra åldersreglerna för avsuttna tävlingar. Det är ju anpassar utifrån vad hästen kan vara mogen att tävla med olika klasser för olika grenar och åldrar. 4-årsgränsen som blir är ju bara ett resultat av vad som krävs på tävlnigarna. Har ni lägre krav på uppsuttna klasser på 3-åringar (tex, jag har ingen aning om era unghästklasser) så får de väl en egen regel och självklart är en 2-åring mogen att visas på utställning tex.
Det är ju inte så att SvRF säger "alla hästar under 4 får inte TÄVLA", utan det är ju bestämt utifrån tävlingarna som finns NU. Har ni egna borde ju de får egna regler Så har jag iaf fattat det
Diskussionerna som kan uppkomma är väl snarare vad som är lämpligt. Det är kanske inte lämplig att en 2-åring kan ridas som på vissa filmer på YT med byten, stångbett och en stor man som sitter i kort galopp en bra stund.
Jag satt med grannen här igår och klagade över hur komplicerat allt med WRAS och klubbarna är. Och för den delen även tävling och clinics. Det hade varit mycket enklare att skita i western och återgå till ridklubben. Där är det ordning och reda, klubbtävlingar, träningar på alla nivåer, lätt att nå, inga hutlösa kostnader.
Jag kan inte värva ryttare som det ser ut, det går inte erbjuda dem så mycket mer än en dekal på bilen. Att nått behöver göras är ju tydligt. Frågan är vad och av vem?
Jag håller med! Allt som inte är dressyr och hoppning är så svårt o få tag i. Terräng/fälttävlan hittar man ganska lätt om man frågar lite och jag som insatt har massa klubbar/folk jag kan hänvisa nya intresserade vidare till. Men inom western känns det mer rörigt och när jag dessutom insåg att det var "special"klubbar så tappade jag intresset att kolla runt. Finns det däremot en westerntränare på en vanlig ridklubb hade jag mer än gärna testat och hade klubben haft en tävling hade det ju vart skitkul att komma o titta
Men så småningom ska jag sätta mig in i det där och faktiskt prova lite