wobbler syndrom

H

hubinette

Hejsan!

Min dobbermanhane på 6 år har misstänkt wobbler i nacken. Är det någon som vet något om detta? Han har förlamningssymtom i vänster fram och bakben. Främst i bakbenet som han släpar och det är dålig styrsel och styrka i det. Han är röntgad hela ryggraden men har inte fått en riktig diagnos. Han fick kortison som gav god verkan vid hög dos men har blivit sämre igen när dosen minskades. Finns det några alternativ till operation? Operation är inte aktuellt pga ålder och risk för komplikationer. Kan tex kiropraktik hjälpa? Jag är öppen för alla förslag eller om någon vet av vart jag kan vända mig för hjälp. Här där jag bor kan jag inte få mer hjälp. Vill även ha mer info på svenska, har bara hittat på engelska. Hunden motioneras nu ytterst lite och vi använder en sele på honom när han är ute. Jag är mycket tacksam för svar.

/Therese

Sv: wobbler syndrom

Hittade detta på SKKs hemsida:
"Wobblersyndrom

Med syndrom menas en sjukdom med flera olika symtomgrupper som tillsammans bildar ett typiskt sjukdomskomplex. Wobblersyndromet har fått sitt namn efter ett av de ingående symtomen (eng. wobble, vackla eller vingla). Cervikal instabilitet, alternativt cervikal spondylos eller cervikal kotmissbildning är synonyma begrepp. Hundar med wobblersyndrom kan vara nästan symtomfria i vila eller visa tecken på nedsatt känsel, rörlighet och koordination i bakbenen. Halsböjning kan vara smärtsam och hastig bakåtböjning av halsen kan leda till att hunden faller ihop eller börjar röra sig med vaggande och vacklande rörelser varefter en successiv återhämtning sker. De flesta fallen av wobblersyndrom i Sverige ses hos grand danois, dobermann och borzoi. Enstaka fall har förekommit hos saluki och labrador retriever. I USA har sjukdomen även förekommit hos bullmastiff.

Diagnosen ställs på röntgenbilder där man ofta, efter injektion av kontrastmedel i kotkanalen, påvisar olika tecken på instabilitet mellan kotorna och/eller förtjockning av ligament i halskotpelaren, vanligen från fjärde halskotan och bakåt. I upp emot 70 proc. av fallen är mer än en av lederna i halsen instabil. Hanhundar drabbas oftare än tikar. Olika operationsmetoder finns, dels med stabilisering av leden och dels laminektomi; partiellt avlägsnande av kotbågen för att avlasta trycket på ryggmärgen.

En familjär förekomst har påvisats hos borzoi och en recessiv arvsgång har föreslagits. För dobermann har en familjär förekomst bevisats. Vid röntgenundersökning visade sig 13 av 28 släktingar till två sjuka hundar ha tecken på instabilitet i halsryggen.

Eliminering av anlag för wobblersyndrom är inte enkel. Hundar som fått diagnosen bör inte användas i avel och med tanke på den höga frekvensen av latent sjukdom hos symtomfria släktingar bör syskon och föräldrar användas sparsamt och först efter att de konstaterats symtomfria vid både klinisk undersökning och eventuellt även vid röntgen."

Tack för inlägget!
Skulle även vilja veta om det finns andra metoder än operation vid detta problem.

Tack så mycket, jag tror jag lyckades tyda den knepiga danskan. Framtiden ser inte så ljus ut alltså! Hunden har blivit bättre med medicin men problemet finns fortfarande kvar. Vi får väl avvakta och se, blir han mycket sämre så att livet börjar bli odrägligt med dålig livskvalite får han ta och somna in. Det känns inte så roligt. Man hade räknat med några år till eftersom han hittills varit så frisk. men det är inte kul att se på när de blir sämra och sämre och blir personlighetsförändrade. Då finns det bara en sak att göra. Tack för dina svar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka