Wintec Koppjärn

pulkaskurk

Trådstartare
En fråga jag funderat över ett tag, försökte ringa närmsta ÅF men dem ville inte svara i telefonen så jag provar här istället.

Koppjärnen till Wintec sadlarna är dem samma till alla modeller?

Alltså om jag tex har en wintec hoppsadel med t ex vitt koppjärn och köper en wintec dressyrsadel eller islandssadel passar då samma vita koppjärn som sitter i hoppsadeln även i dressyrsadeln/islandssadeln om jag vill flytta över det? Eller måste jag köpa ett vitt koppjärn alá dressyrmodell eller islandsmodell då?

Sv: Wintec Koppjärn

Är wintec wide en egen sadelmodell? Finns det vidare koppjärn än det vita? Om jag skulle behöva ett vidare järn än det vita fungerar inte det då?

ja wintec wide har vidare koppjärn än det vita. Men deras järn ska inte användas i den andra kodwllerna eftersom de inte är gjorda för att kunna bli så dida, widen är mkt plattare. Du kan banka ut det vita järnet men då tappar du garantierna.

Vad är det som blir fel i de "vanliga" sadlarna om man har ett vidare koppjärn än det vita? Som gör att det kan förstöra sadeln så att garantin inte gäller?

Det är många som rider så ändå och sadlarna och hållt men garantin gäller inte om sadeln går sönder och så gäller det ju oxå att man kan se om bommen tar skada av det så man inte rider omkring med trasig bom och hästen får ont i ryggen. Jag har gjort det med min wintec 500, använt både lila järn och utbankat vitt, funkade för sadelns skull men den blev för svängd för min hästs rygg till slut så jag köpte en wintec wide. Red så ca ett halvår men inte så många dagar i veckan och det höll sadeln för, har hört flera som ridit med det längre och det har fungerat.

Okej bra att veta, just nu passar det vita järnet men känns som att det kan komma att bli förlitet..

Vad är Wintec wide för sadel? Är ute efter en dressyr eller alternativt islandssadel...

Okej bra att veta, just nu passar det vita järnet men känns som att det kan komma att bli förlitet..

Vad är Wintec wide för sadel? Är ute efter en dressyr eller alternativt islandssadel...

Då kan Widen nog vara ett bar alternativ då den har lite flatare sits, lite mer som en islandssadel. Det många nog inte vet om som har Wide är att det i Widen går att använda det vita och röda järnet som man har till dom vanliga modellerna. :idea: Det sitter nämligen en liten lapp om detta under kåpan på ena sidan (som tillverkaren satt dit), visste inte heller detta utan fick det berättat för mig av ÅF här uppe.

Ja vidden verkar ju bra men helst vill jag ha en dressyrsadel med djupt säte och bra stora knästöd...
En allround sadel är inte riktigt det jag söker, men om den skulle vara det enda jag kan hitta som passar så har jag ju inte speciellt mkt val tyvärr...

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 879
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Ja, är det meningen att alla koppjärn ska passa alla sadlar? Jag hade nämligen en Bates-sadel hemma på prov, det satt ett blått...
Svar
2
· Visningar
1 327
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 276
Senast: Lavinia
·
Utrustning Ja, var i hela fridens namn kan man hitta detta? Jag har fått ett erbjudande om att pyssla om och motionera en falabella på fritiden...
Svar
1
· Visningar
876
Senast: Arwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka