Wintec icelandic sadlar?

Sv: Wintec icelandic sadlar?

Wintec sadlarna är bra sadlar.... sen har de en bred, jämn kanal vilket gör att de ligger på musklerna på hästen. De är smidiga för det är minimal skötsel och tåliga ...Sadeln måste dock passa hästen !!!!

Wintec för mina hästar är för lång och rak, då är de stora och välmusklade..... Jag har inte provat wintec island och har man en mindre wintec sadel , 16,5 tum kan det vara lättare på korta islänningar..

Jag har en gammal wintec allround , ullstoppad som jag nog aldrig säljer , perfekt som "bra att ha sadel" rätt som det är så behövs den.. longering, etc.. Andrahandsvärdet är inte så högt...

Ja, det låter ju bra faktiskt. Min häst har kort rygg, men jag hittade inga Wintec islandssadlar under 17"?? Men man kan väl ha en allroundsadel också bara den passar?

Har haft min Wintec sadel i 7 år.
Passat hästen bra men inte i min smak så detta året övergav jag den för ett annat märke :D

Men den är jättebra till unghästarna.
Dels för att dom är fjäderlätta.
Dom formar sig bra (bäst på sommaren, på vintern kan dom bli lite hårda. Har luftstoppad).

Sen att man kan byta ut järnen är jättebra när man har en häst som växer och musklar sig

Just islandsmodellerna är jag inte så förtjust i. De är långa, raka och man placeras liksom längst bak i sadeln. Nä, tkr inte om islandsmodellen. Däremot har jag en förkärlek för Wintec dressyr 500. De är lagom välvda i bommen och blir inte speciellt långa, fast man har en 17,5 tum.
//Jenny

glömde skriva vilken typ jag har men det är samma som du Wintec Cair 500 Dressyr fast på 17" och det passar unghästen jag har nu som är ganska liten och kompakt i kroppen

Ja, det låter ju bra faktiskt. Min häst har kort rygg, men jag hittade inga Wintec islandssadlar under 17"?? Men man kan väl ha en allroundsadel också bara den passar?

Om man tänker rida gångartsridning så bör man nog satsa på en islands/dressyrsadel.

...har också en sådan sitter perfekt på pålla, jag o min umpa sitter utmärkt i den. Helnöjd...pålla med!

Liknande trådar

Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
687
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Utrustning Ni får gärna hjälpa mig med mina sadlar. Jag blir inte klokare av att googla runt. Jag har en Equipe Linnea med märkning ”+2 M från...
Svar
1
· Visningar
159
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har efter mycket efterforskningar kommit fram till att en lippo fazzino skulle kunna passa på min häst men nu till problemet. Jag...
Svar
5
· Visningar
1 020
Senast: Litiabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka