Wintec 500 Dressyr CAIR / Wintec 500 Islandssadel CAIR

D

diny

Har börjat fundera över vilken sadel jag ska köpa. Har ingen brådska då hon ska föla och fölet avvänjas först. Blir nog ridgjord dock i början tills magen minskat (påminner just nu om en flodhäst :rofl: ). Gillar bomlöst men funderar om jag inte borde ha en med bom då jag pga min sjukdom (fibromyalgi) kan vara sne och stel. Har ridit med ridgjord ett tag (då hon har mkt egen vilja och lite busig) och det märks direkt på tex tölten när jag är lite stel i höfterna. Det märktes nästan lika mkt när jag red med Diddi Specialen.

Är sjukpensionär så har inte ekonomin att köpa 2 sadlar tyvärr. Tänkte höra om någon här har erfarenhet av Wintec 500 Dressyr CAIR eller Wintec 500 Islandssadel CAIR? Ett plus är med koppjärnen då det går att köpa en sadel innan hon kommit i toppform.

Sv: Wintec 500 Dressyr CAIR / Wintec 500 Islandssadel CAIR

Glömde att skriva Wintec sport Tölt (Feldmann) oxå.

Senast ändrad av en moderator:

Problemet med koppjärnen är att desto vidare bomvidd = desto mer böjd blir den. Alltså är det inte säkert att sadeln passar när du behöver en vidare bomvidd.

När jag provade en Torsion märkte jag att jag var stel i ena sidan, och det var lätt att rätta till. Man sitter inte låst i en Torsion som man gör i en vanlig sadel, men man glider inte runt heller. Min Torsion är även väldigt stabil, trots att hästen är rund över ryggen.
Barefoot Cheyenne var också öppen i sätet och man satt inte låst i den heller, och den var också väldigt stabil. Så om du vill ha bomlöst kanske det kan funka ändå.

Skulle helst ha bomlöst då jag blir så mjuk och skön i kroppen. Det som gör mig lite tveksam är vad det gör för hästen i långa loppet. Jag är ju sällan lika i kroppen 2 dagar i rad men när jag är som värst så rider jag inte.

Behöver lite smalare sits än Diddi har de dagar jag har ont i höfterna så är nyfiken på Dressyr varianten. Och ska bli intressant att se hur Star-treks dressyr och gaiter är.

Freeform är annars smal och mjuk i sätet. Stabil också.
Den är mkt mjukare än Barefoot och Torsion, den är också mer stötdämpande och tryckfördelande än de andra.

Hade hört att den skulle vara väldigt lång men tittade nu på stall vrå's hemsida och såg att det fanns en kort variant. Tack för tipset! Det kan oxå vara något och den hade ett lite bättre pris än de andra jag fundera på.

Kari flex skall ju tydligen komma i en ny kort modell av bomlöst. Väntar för fullt att den skall bli klar. Den ska tydligen vara endast 45 cm lång.

De jag träffat som testat Karis bomlösa +flex har inte haft något bra att säga om den. Bla smal och låg kanal för ryggen, dåligt sydda

Det är väl som med allt.. Själv har jag bara hört positivt, har inte själv provat än då allt är för långt utan väntar på denna nya korta variant ska bli klar och godkänd för at se om det kan vara ngt.

Hör gärna av dig hur det går för den har ju ett betydligt bättre pris än de andra bomlösa jag funderat på.

diny skrev:
Hör gärna av dig hur det går för den har ju ett betydligt bättre pris än de andra bomlösa jag funderat på.

:rofl: vilka krav du har, jag som har minne som en guldfisk.. Om du har bättre minne så hör av dig om någon månad eller två så kanske jag har hunnit prova om jag finner den intressant.

Den är ju inte helt klar än och det kanske tar tid att få en OM den skulle funka.

Låter som vi har samma typ av minne. Skriv en postit lapp på stalldörren "Glöm inte buke vid ny utrustning" :idea:

Hej intressant att läsa, jag har också fibromyalgi och funderat på bomlöst till min pålle. Rider mycket barbacka när jag har värk och det verkar som han trivs bättre med det än sadel. Det är ingen gångartshäst, har en gammal isis också men han grispassar endast och är i princip pensionär. skriv gärna och berätta hur det gått. Fy för sjukpension och värk!!!

Min dam har oxå grisepass :smirk: . Synd att det inte är en "riktig" gångart för är riktigt bekvämt och mjukar upp kroppen bra när man har ont. Märkte det med den här hästen när hon sattes igång efter nästan 1 år vila pga skada. I början hade hon skritt grisepass och galopp men hade en bra trav utan ryttare (dvs sneda mig ;) ). Nu innan hon ställdes av (började bli högdräktig) så fanns även traven och tölten.

Tror det har gått betydligt bättre om haft en sadel som passade för sitsen blir inte vacker när man måste ha stigbyglar till ridgjorden.

Därför skulle det vara underbart att ha en passande sadel direkt när hon sätts igång igen.

har en gammal isis också men han grispassar endast och är i princip pensionär
Hur gammal är han? Red en 21-åring (om jag inte minns helt fel) som gillade galopprace. Visst var han lite stel och tog lite längre stund innan blev mjuk men inga problem att ridas.

Senast ändrad av en moderator:

Hej! Min isis är 24 år och pigg men problem med benen, har gått som turridningshäst i många år. Köpte honom som sällskapshäst men har ridit en hel del men nu har han tyvärr sträckt sig bak så han vilar men blir ju så tjock så det blir promenader så fort det läkt. Grisepass är ganska behagligt men man blir så "kissnödig" tycker jag. Var i Dalarna bor du, jag bor i Hedemoratrakten.

Jag bor i Orsa så i andra änden av Dalarna. Är fortfarande farcsinerad (snygg stavning va?) hur länge islänningarna håller upp i åldrarna. Såg på nätet att de visade upp en 33åring under sadel och den skulle varit både pigg och smidig.

Stoet jag ska köpa är 97a och har forfarande lite svårt att tänka mig att om inget händer så har jag ridhäst i kanske 15 år år framöver.

Liknande trådar

Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
981
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 974
Senast: ameo
·
Utrustning Jag letar sadel till mitt varmblod som har svängd, rund rygg med inte mycket till manke vilket verkar omöjligt men har fått ett...
Svar
2
· Visningar
1 638
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar