windows XP

ameo

Trådstartare
Moderator
Om man får hem en dator med XP färdiginstallerat i och ingen cd med programmet medföljer - finns det någon inbyggd funktion på disken så att man kan ominstallera XP i datorn då? Eller hur gör man?
Har lovat försöka hjälpa en kompis med detta, men vet inte hur jag ska gå tillväga utan cdn... Hennes dator behöver helt enkelt tömmas och ominstalleras från början.
 
Sv: windows XP

Förinstallerade datorer har oftast en säkerhetsfunktion som gör att man kan återställa datorn till hur den var när man fick den. Kan vara lite krångligt om man är van att installera med cd, man liksom kan inte välja så himla mycket själv. "Installationskatalogen" som finns på datorn är spärrad så man inte kan ändra eller ta bort viktiga filer, vilket i sig är jättebra för då kan man inte av misstag ta bort något som haverar operativsystemet. Finns nog någonstans var och hur man återställer datorn till föregående skick i datorns hjälpfiler.
 
Sv: windows XP

Man ska alltid få med en installations-cd när man köper dator med redan installerat os. Annars finns som sagt Systemåterställaren, så kan man välja ett datum som man vill återställa datorn till.
 
Sv: windows XP

vaddå "ska alltid"??? Och i vilket led ska då denna tillhandahållas?
Vi (nåja maken) har ju en egen firma där vi både köper nya datorer till oss själva och ibland säljer till andra. När datorerna kommer till OSS så är det ingen cd med, ska VI då ordna fram en sådan?
 
Sv: windows XP

Säger det samma: vaddå alltid? Numera får man inte med någon CD mycket pga. piratkopiering. Är ju bra med tanke på att man aldrig kan "tappa bort" installationscdn. Och sen är inte återställning av en sådan dator lik den gamla vanliga återställningskonsolen utan mer avancerad men kanske t.o.m. lättförståeligare än den vanliga.
 
Sv: windows XP

Minns en IBM som man fick trycka in en viss knapp i uppstaren så började installationen av XP som fanns på burken :)

Skumt sak
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 344
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 043
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag har en kompis som under några månader, 4-5 kanske, träffat en man och varit någorlunda seriös med honom. De bor i ett annat land och...
2
Svar
35
· Visningar
4 927
Senast: Inglorion
·
  • Låst
Relationer Hej kära buke. Jag har så ledsen och förkrossad att jag behöver skriva av mig och ha någon som lyssnar. För åtta år sedan träffa jag...
Svar
8
· Visningar
2 058
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp