N

NiraK

Jag funderar lite på att skaffa hund. Vi har alltid haft hund hemma och jag är uppväxt med hund. Mina föräldrar har en border collie hemma som jag brukar promenera med och rida ut med när jag åker hem och hälsar på.

Jag har ett aktivt jobb där jag vissa dagar har möjlighet att ta med hunden på diverse aktiviteter.
Jag behöver komma igång med min egen fysiska aktivitet och skulle nog komma igång med motionen lite mer om jag hade en hund som drog med mig ut i joggingspåret.

Jag har alltid haft en förkärlek för whippet då jag gillar gracila hundar. De whippets jag har träffat har varit mkt fina och trevliga.

Mina krav på hunden är:

Trevlig och social, tillgiven
Go och trevlig mot både djur och människor
Inte för "hård" i psyket, gärna ngt "vekare"
Kort päls, gracilt byggd
Pigg och alert och sugen på att hänga med på diverse aktiviter, dock inte alltför krävande och "dampig"

Vad tror ni om whippet? Hur är de i psyket? Hur är rasen, sund?

Kul med lite åsikter!

Nirak

Sv: Whippet?

Tycker att det stämmer in perfekt på dina kriterier. Däremot är jag inte så kunnig om rasen att jag vet vilka kennlar det finns att rekommendera. Då måste du ha ett sånt där stiligt vinthundshalsband på den :love:

Jag hade ung. samma kriterier som du, och så några till när jag letade hund. Nu blev det ingen whippet utan alldeles på slutet halkade jag in på Italiensk vinthund men har ff inte slagit whippet ur tankarna som en potentiell framtida hund.

De är vackra men jag gillar inte riktigt de håriga öronen :o Jag har lite hårfobi :D:angel:

Nån som har en whippet som vill berätta lite mer om hur de upplever rasen? :)

Nirak

Mina krav på hunden är:

Trevlig och social, tillgiven
Go och trevlig mot både djur och människor
Inte för "hård" i psyket, gärna ngt "vekare"
Kort päls, gracilt byggd
Pigg och alert och sugen på att hänga med på diverse aktiviter, dock inte alltför krävande och "dampig"

Vad tror ni om whippet? Hur är de i psyket? Hur är rasen, sund?

Kul med lite åsikter!

Nirak

Jag har ingen egen whipp, men har levt med och lärt känna.. öhm... 5-6 st :angel: (och en drös andra vinthundar)

I alla fall:
En whippet är trevlig, social och tillgiven - framförallt mot de personer som står den närmast. Den blir sällan sådan att den "älskar allt och alla", men den är helt klart riktigt trevlig mot allt och alla.
En whippet ska absolut inte vara hård i psyket, men inte heller vek. De är lugna och milda, men med en värdighet som gör att man inte kan köra med dem hur som helst. De har åsikter om mycket men går fint att kompromissa med.

Kort päls och gracilt byggd - ja. Dessutom, en stor fördel med pälsen, de luktar INTE hund, de luktar inte ens när de är blöta :banana:

De är pigga, alerta och älskar att röra sig. Till skillnad från många andra vinthundar så har de en del "will to please" och brukar uppskatta både agility, lydnad och andra träningsaktiveter. De älskar ju att springa, så ju mer fart och fläkt det är i sporten desto gladare blir de.
En sak som du borde kolla upp är lure coursing! Det är som en harjakt, fast med låtsashare som sitter fast i en lina (för att förklara det enkelt. Vill du veta mer så kan jag förklara mer).

Det är en otroligt sund och frisk ras som inte har (vad jag vet) några rasbunda sjukdomar och de skadar sig inte speciellt ofta. Det är inte heller svårt att hitta whippar med bra mentalitet. Deras enda "problem" är att många blir för höga.
Sedan är de ofta feta... :smirk:

Enligt det du skrivit så tycker jag att whippet låter som en ras som passar bra! Det är en rolig ras, med humor och tja, jag är ju inte opartisk, men om man vill ha en "inte så vinthundig vinthund" så är whippen ett utmärkt val.

Oh låter som ett temperament för mig. Gillar inte riktigt hundar som hoppar på alla besökare i diverse glädjeyttringar. Jag har ju tidigare varit en typiskt kattmänniska och gillat kattens lite högdragna sätt. Jag vill förtjäna mitt djurs tillgivenhet. Dessutom tycker jag att det är lite intressant med ett djur som "reflekterar och överväger" lite innan den ger sig i kast med något

Nu är det säkert en uppfostrings och vanesak, men hur funkar whippet med katter (inomhus)? Förstår att den har lite jakt i sig.

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Åh.. intressant!:)
Har du mer info kring dem, bilder osv?

Nirak

Nu är det säkert en uppfostrings och vanesak, men hur funkar whippet med katter (inomhus)? Förstår att den har lite jakt i sig.
Jag skulle säga att alla hundar som är uppvuxna med katter (från valpåldern) kommer ofta mycket bra överens med sina "fiender".;)..Oavsett jaktanlag.

Ibland kan man dock uppleva att hundarna gärna jagar andra katter, men inte "sina egna".

Jag undrar dock om en whippet verkligen kommer dra med dej ut i motionsspåren ;)?

Jag älskar whippet jag med men det är ju som många andra vinthundar soffliggare som älskar att gosa ner sej i soffan större delen av dygnets timmar. Får den rusa av sej en halvtimme så är den nöjd sedan.

Självklart är det individuellt men i generella drag.

Inte direkt en hund som man "måste" motionera mycket för att den ska fungera i vardagen :). Mycket positivt tycker jag, men det är ju för att jag är lite lat och inte har lusten att stimulera en hund i 3 h per dag för att den ska kunna vara hyfsat lugn och stabil i övrigt... :)

Men promenader blir förstås mycket roligare om man har en hund att dela dem med!

Nån som har en whippet som vill berätta lite mer om hur de upplever rasen? :)

Nirak

Jag är uppväxt med whippet =) Min första egna whippet fick jag som misshandlad omplacering. Jag grät de första dagarna jag såg henne, hon såg ut som en råtta! Inte alls vad jag hade tänkt mig hur en hund skulle se ut. Men denna råtta vann mitt hjärta och i 13 år var hon syret jag andades. Whippet är som vin, de blir bättre desto äldre de blir. Efter 5 år börjar de lugna ner sig och blir vuxna :devil: Min nuvarande whippet fyller snart 13, och hon kan konsten att prata med mig. Hon säger till när hon ska kissa, när hon ska ha min plats i soffan (:o) och vilken SORTS godis hon ska ha (kaka, köttbulle, lever eller det jag äter... hehe)

Whippet är en mycket klok ras som går genom eld för sin ägare, de är fulla med bus och jakt men bättre soffpotatis får man leta efter! Om man vill ha en lydnadschampion ska man titta på en annan rasgrupp. Det finns inga rasbundna sjukdomar inom rasen (vad jag vet) och tvärt om vad många tror är de definitivt inte sköra. De är tysta, tar liten plats och endast när de är riktigt riktigt skitiga luktar de svagt jordnöt :p Egentligen vill jag att ingen ska få reda på vilken bra ras detta är så kan jag ha alla hundar för mig själv :devil:

En sak är säker, jag kommer aldrig att leva en dag utan en whippet i mitt liv. För visar man en whippet kärlek får man tiofalt tillbaka!

Liten filmsnutt på min darlingtant, det tog mig flera år att lära henne skälla på kommando :love:

Haha jag är absolut ingen sportfåne. Promenerar mkt.. dock i pumps och kjol ;) Äger inga byxor men har nu tänkt införskaffa iaf en joggingutstyrsel så promenaderna kan bytas ut mot joggingturer iaf nån gång i veckan.
På den nivån är det ;)

Jag har dock en härlig sofffa med divan när mina djur fläker ut sig (jag ryms knappt) :p :angel:

Nirak

Våra hundar vi haft i familjen ääääälskar katter.. så länge de är inomhus! :angel: Utomhus verkar heeelt andra regler gälla! ;)
Inne ligger dom tillsammans och kurar ihop sig på soffan, men ute blir det jakt och trädbesök :angel:

Nirak

Vilken fin tjej du har!! :love:
Vet du nån bra uppfödare/förmedlare i sthlm?
Jag är inte intresserad av en valp men gärna en lite äldre trevlig hund

Nirak

Oh låter som ett temperament för mig. Gillar inte riktigt hundar som hoppar på alla besökare i diverse glädjeyttringar. Jag har ju tidigare varit en typiskt kattmänniska och gillat kattens lite högdragna sätt. Jag vill förtjäna mitt djurs tillgivenhet. Dessutom tycker jag att det är lite intressant med ett djur som "reflekterar och överväger" lite innan den ger sig i kast med något

Nirak

Jag gillade INTE hundar öht innan jag lärde känna vinthundarna - jag var helt klart kattmänniska. :angel: Vinthundarna är som katter med hundprägel - ungefär :D
Jag tycker att det låter som om du ska ha vinthund :p

Whippar och katter fungerar finfint. Jag vet människor med saluki, med greyhound osv som har katt - fungerar det med dem så fungerar det med en whipp.

Ang. släthårssaluki:
Ja, jag har en hel del bilder på dem och har fått lära känna en väldigt bra. De är som saluki i mentaliteten, kanske något "flamsigare", men bara lite, och de ska vara byggda precis som en långhårssaluki. Tyvärr finns det många fula släthår, men trevliga är de - absolut.
Jag hinner inte leta upp varken bilder eller info nu, men det finns en del på www.saluki.se

Vilken fin tjej du har!! :love:
Vet du nån bra uppfödare/förmedlare i sthlm?
Jag är inte intresserad av en valp men gärna en lite äldre trevlig hund

Nirak

Tack så mycket! :love: Hennes svans går konstant, oavsett tid. Går man ut till brevlådan så står hon vid dörren och hälsar :D

"Problemet" med whippet att det finns få vuxna hundar till omplacering. Ibland hittar man på blocket men inte ofta. Pratade med en på whippetklubben om detta och dennes teori var att whippeten är såpass anpassningsbar att man inte behöver göra sig av med den :D Det är inget nervvrak direkt och de är definitivt inte jobbiga att handskas med! Han man en whippet så tar två inte mer plats... Det vanliga är att man har typ 4 hundar. Far min vill att jag ska ha tre stycken :eek:

Smaken är som baken med uppförare, man få kolla på typ av whippet (utställning, race ect) och avgöra därifrån. www.whippetklubben.nu
Personligen föredrar jag den "förväxta" sorten, de är lite gammaldags men ack så robusta. Lite mer vinthund än terrirer... Jag har noll intresse utav tävling utan vill ha en kalasbra familjehund!

Men fy så charmig...! :D

" åh jag KAN skälla, hör du så jag låter!!?! vov vov.."

*hihi*

Tack så mycket :love: Hon skämdes ögonen ur sig i början "men fy så du är jobbig" men nu tycker hon det är kul. Hon har till och med börjat skälla på sin mat innan hon äter den :love: :love: Hon är lite knasig min Nina "sådan matte sådan hund" kanske :D

Jag hade ungefär samma krav som du, hyffsat liten hund, korthårig, pigg och glad men lugn inne, kan hänga med på körturer med hästen.

Fastnade för whippet och hittade en uppfödare vi åkte till och både jag och min sambo tyvkte att det var en ras som passade oss och i torsdags hämtade vi vår lill Malte.

Den enda nackdelen vi har kommit på med rasen är jakten men det är vi ju medvetna om och jag har redan nu börjat träna lite inkallning.

Vad gäller katten går det bra hittills, Malte har försökt jaga henne ett par gånger men då har jag sagt ifrån och nu efter bara några dagar fungerar det riktigt bra.

Kan ju itne uttala mig om hur väl Malte kommer uppfylla mina krav när han blir äldre men hittills är han iaf en underbara liten vovve som charmar alla å vem kan väl motstå en sån här ltie goding? :

malte1.jpg

malte2.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
392
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 103
Senast: Farao
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 852
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 724
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka