Haukur

Trådstartare
Nu är jag här igen med mina en-till-hund-köpar-tankar.
Denna gången är det whippet som står på önskelistan.
Jag har en Riesenschnauzer nu och till nästa år ska hon få en valp :D Hon har tyvärr syskon med höftledsfel så jag törs inte avla på henne själv så jag köper en till henne istället :D

Hur är whipparna? Jag vill ha en hund som är lugn inne och som har energi att racea loss ordentligt ute med min andra vovve samt har uthållighet nog att följa med hästarna på en heldagstur i skogen... Jag har länge varit intresserad av vinthundar men skyggar lite för grayhound då jag hört att rygg och ledproblem är mer eller mindre vanligt. Borzoiarna är d lite för mycket päls på (lägger ner åtskilliga timmar på trimning av schnauzern...). Whipparna har jag förut trott var väldigt små men jag måste ha blandat ihop dom med Italienarna....
Så, hur är en whippet? Var ligger priset på en Whippetvalp? Vart kan man lära sig om whippetrace? Vart i sverige finns d banor/duktiga instruktörer för whippetraceing? Kan ni rekomendera någon uppfödare om man vill ha en bra sällskapshund som "håller" för några utställningar och lydnadstävlingar, ev. bruksträning och kanske om tillfälle ges ett riktigt lopp :D? Några bra Whippsidor? Har dom JÄTTEmycket jaktinstinkt eller går d att träna bort så dom går å ha lösa utan å jaga rådjur och harar. Hur funkar dom ihop med katter (om dom är vana med katt sen valptiden..).
Finns d många i sverige? Har dom några spec. "sjukdommar/fel" typ höftleder, rygg, ögon eller dyl. innom rasen?
Alltså ALLT som finns att veta om whippets, tack :bow:

Hej
Jag är igentligen nybörjare på Whippet, då jag har min första valp av rasen..
Men jag kan ju säga hur jag uppfattar rasen, min dizzy är 5 månader nu och en alldeles underbar hund, aktiv när vi är ute och en riktig soffpotatis när vi är hemma.

Han har ett suveränt tålamod med min 3 åriga son och de är absolut bästa vänner, jag har honom lös och har så haft sen jag fick honom, han har aldrig "dragit" iväg utan han är väldigt lyhörd för mig var vi än är.

Som sagt så är jag ett alldeles nytt fan av denna härliga ras, det enda problemet jag kan känna att vi har haft är att hitta rätt foder så han går upp i vikt :crazy:
Och det känns som ett litet problem, när jag faktiskt känner att jag har hittat min(och familjens)bästa vän. :love: :D

Bilder finns under albumet Diezel
http://f2.pg.photos.yahoo.com/hossasock

Mvh
Sanna

Vilken underbar liten sötis! Får man fråga vad du fick ge för honom? Vem köpte du av, har uppföraren hemsida?

En whippet kostar 7000-8000 kronor. En whippet är framförallt en väldigt mångsidig ras som är med på det allra mesta! Köper du ett championämne (för utställning) kan du även köra whippetrace, lure coursing, agility och viltspår med den. De ställer upp på allt! Har du planer på att vinna SM i rundbana ska du väl kanske sikta in dig på en kappavlad whippet, men visst är det väl roligare att kunna hålla på med utställning också?

Jag tycker det är jättekul att rasen inte har blivit sådär jätteuppdelad ännu (men visst finns det kappwhippets), fortfarande har faktiskt utställningslinjerna en chans på whippetrace iom att det är så kort (137 m) men på rundbana har de lite svårare att hålla samma fart och uthållighet. Det kräver så mkt träning så då ska man nog vara väldigt kappintresserad.

Whippetrace banor finns lite här och där i södra Sverige, LC körs på vilket fält som helst som duger och där man har tillåtelse. Vet inte var du bor men jag kan hjälpa dig komma i kontakt med race/lc folk sen om du köpt dig en liten knodd. :love:

Pröva ett foder med 28-29% protein....det kör vi till våra greyhounds.

Fodret Lone Star brukar funka bra...det är utvecklat speciellt för greyhounds och borde även passa whippet.Att blanda ut med tex fryst färskfoder(lite för stora förpackningar kanske?) eller tillsätta rå nötfärs.Greyhounds har ganska stort behov av att få i sej vätska med maten...kanske likadant med whippet?

För att få upp hullet kan du pröva med att tillsätta groddolja....om han är dålig i magen kan du även pröva med tex Verum Hälsofil ett tag.(antingen blanda i maten eller ge som det är...beror på hur kräsen han är...för att få våra att äta det måste jag blanda i socker tyvärr).

Greyhounds är en ganska sund hundras...går de sönder i lederna beror det ofta på för mkt tävlande eller felaktig träning.

Som enbart sällskapshundar så är det en ypperligt sund ras som lever länge...hörde en i USA som var 15 år som skulle adopteras bort och en annan jag känner i Sverige har en bekant som har en tik på hela 17 år!!!En greyhound tycker jag är lugnare än en whippet...whippen har ju lite grann det där terrier temperamentet.Men skulle jag välja en hund som är mindre än greyhounden så hade jag ju ändå valt en whippet.De är också väldigt sunda.

En greyhound är dessutom väldigt smart...de är otroligt lättlärda och jag är väldigt förvånad att ingen har testat på lydnadsklasser som typ agility med dem.

Mina hundar kan utan problem vara lösa och kommer på inkallning...de kan sitt,ligg,vacker tass,"stanna",gå fot lösa,skälla på befallning,det är liksom en stor hund med småhundars intelligenta sätt!Jag älskar dem! :D :D

Synd att du bor så långt bort...du hade varit mer än välkommen att träffa våra hundar!

Vi hade Whippet hemma från jag var liten, från ca 3 år, och båda hundarna blev runt 13 år.. :love: Mycket tålamod med barn! Riktiga soffpotatisar inne, men gillade att vara ute i skogen och springa mycket!! Perfekta familjehundar!! Alltid positiva och glada! Jagade aldrig något! Våra gillade att jaga endast katter, men dom hade ju aldrig träffat en katt för att "umgås" med! ;) Tror inte att det skulle vara något problem annars...Ända nackdelen med Whippet är att dom fryser mycket, inget att ha med sig ut i skogen för långturer på vintern alltså!!
Priset ligger runt 7-8000 normalt tror jag..? Rekomenderar starkt whippet!!! :love:

Jag gav en spottstyver för min lilla, då pappa inte är registrerad. Nu har jag ju inte tänkt att ställa ut el tävla med dizzy så det passar ju mig..
Fast nästa vovve blir från uppfödare, är ju såld på whippar nu ;)

Whippet är underbara hundar. :love: Vad jag vet enligt statistik är de sunda hundar. Den största sjukdomsriskenen för en whippet är glada racerturer inomhus när valpen är ca. 3-6 månader med en liten medföljande risk för benbrott (den är dock inte alls lika stor som på italienare som kräver valpsäkrad miljö med landningsbana - italienare tror nämligen att de kan flyga (läs känguruapa med vingar). Vissa whippets är dock jättelugna inomhus när de är unghundar medan andra har väldigt mycket energi. De flesta vinthundar blir dock riktiga soffpotatisar till sist.

Vad gäller whippet som ridsällskap: Whippet är nog den vinthund med minst sighthoundegenskaper (då det är endel terrier i den), men kan ändå vara besvärlig att ha med på ridturer, särskilt om du måste rida utmed en väg. Liksom alla sighthounds har whippet en stor aktionsradie och vill gärna röra sig självständigt. Det betyder alltså att hunden gärna skuttar iväg en bit (men aldrig utom synhåll!).

När jag rider efter trafikerad väg har jag t.o.m. min supersäkra riesen kopplad, hon frågar alltid om lov innan hon sticker men d blir koppel på väg, både för hundens, hästens och bilförarens skull... Så d är inga problemas! Benbrott går inte å få om min tik är i närheten :D allt som är smått och gulligt ska skyddas, hon rännde efter kattans ungar och såg till att dom landade mjukt i en varm och fluffig päls om dom fick för sig att hoppa från mer än 2 dm höjd :D Om jag är hönsmamma så är d inget mot vad hon är! Hon räddade t.o.m. min gamle hamster när katten fångat den, då kom stora essie, gnyendes med en hamsterråtta i munnen och ville att matte skulle skicka tebax den i buren :love: Men en flygande vovve kanske är svårare att hänga med :rofl:

Jag har lärt lilla mor å sticka hundtäcken, tiken min får lätt talgkörtlar och måste därför badas en gång i veckan, ingen höjdare för köld/regnmotståndskraften och en till i "pyamas" är nemas problemas!

Tack för svaren allihop!
Vi får se om jag å essie sitter med en liter whippetvalp i knät om ett tag! D ser juh posetivt ut ialla fall :D.

Sv: Whippet

Hur är whipparna? Jag vill ha en hund som är lugn inne och som har energi att racea loss ordentligt ute med min andra vovve samt har uthållighet nog att följa med hästarna på en heldagstur i skogen... Jag har länge varit intresserad av vinthundar men skyggar lite för grayhound då jag hört att rygg och ledproblem är mer eller mindre vanligt.

Greyhounds är i grund och botten en relativt frisk ras. Inga direkta rasbundna sjukdommar. Som någon skrev lite längre upp, är de skadorna du nämner ofta ett resultat av för mycket tävlande eller för hård träning.

Sv: Whippet

Jag ser whippet som en sund och trevlig, aktiv sällskapshund. Det går utmärkt att träna lite allt möjligt med dem och de som jag träffat och lärt känna har alla älskat att få vara med när det händer saker. De har även varit lugna och gosiga inomhus och mycket lättare att ha lösa än tex en saluki.

Whippetklubben borde ha en hel del info om rasen på sin hemsida, sedan finns det väldigt mycket whippet i sverige så det finns ju många att fråga om rasen också :)

Jag tycker att whippet är en underbar ras. Anledningen till att jag har en saluki istället för whippet är för att jag älskar salukins värdighet :p
(fast får min favoritwhippet-tik valpar i framtiden så kommer jag bli med whipp ändå..)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka